Inspiracją do opracowania projektu stało się obchodzenie Światowego Dnia Zwierząt, a także dochodzące informacje z różnych stron kraju i świata o przedmiotowym traktowaniu zwierząt. Mając na uwadze fakt, że zwierzę nie jest rzeczą, a istotą żyjącą i zdolną do odczuwania bólu oraz cierpienia, człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę oraz opiekę. W Światowej Deklaracji Praw Zwierząt uchwalonej w roku 1997 w Londynie przez Międzynarodową Deklarację Praw Zwierząt wyraźnie powiedziano, że: „każde zwierzę ma prawo oczekiwać od człowieka poszanowania, opieki i ochrony, a porzucenie zwierzęcia jest aktem okrutnym i nikczemnym”.
Bardzo często mówi się, że zwierzę, szczególnie pies, jest najlepszym przyjacielem człowieka. Czworonożny przyjaciel może dostarczać mnóstwo radości, ale też wymaga naszej odpowiedzialności i poczucia obowiązku. Posiadanie pupila jest zobowiązaniem na długie lata wiążącym się z dostosowaniem swojego trybu życia do jego potrzeb.
Niestety, wielu ludzi traktuje swoje zwierzęta jak zabawki albo chwilową zachciankę. Ludzka bezduszność, a czasem nawet zwykła bezmyślność powodują, ze schroniska dla zwierząt zapełniają się. Problem bezdomności oraz bestialstwa wobec zwierząt staje się coraz bardziej widoczny. Zapomina się o tym, że okrucieństwo wobec zwierząt w dalszej kolejności przenosi się na ludzi.
Głównym zamierzeniem realizacji projektu jest poszerzenie wiadomości uczniów na temat zwierząt domowych, zapoznanie uczniów z potrzebami zwierząt, mechanizmami ich zachowań, specyfiką wybranych ras psów, kotów i innych zwierząt domowych. Kształcenie wrażliwości
i odpowiedzialności za ich los.
Projekt zawiera:
• Nazwę projektu.
• Cele projektu.
• Czas i zasięg trwania projektu.
• Bloki tematyczne
• Środki i materiały do realizacji projektu.
• Realizatorzy projektu.
• Przebieg realizacji projektu
• Formę prezentacji
• Ewaluację projektu.
Realizacja projektu.
I. Nazwa projektu: ,,Wszystkie zwierzęta małe i duże”
II. Cele projektu
Cele główne:
1. Rozwijanie empatii i poszanowania dla zwierząt.
2. Nabywanie nowych wiadomości podczas różnych sytuacji edukacyjnych.
3. Spotkania z ciekawymi ludźmi, których życie, zainteresowania i wykonywana praca związana jest z działaniami na rzecz zwierząt.
4. Poznawanie wybranych zwierząt oraz ciekawostek na ich temat.
Cele terapeutyczne:
1. Odreagowanie stresów wynikających z hospitalizacji poprzez stwarzanie miłej i twórczej atmosfery na oddziale umożliwiającej rozwijanie zainteresowań i rozwój aktywności plastycznej.
2. Rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu.
Cele szczegółowe (korzyści dla uczniów):
• nabycie umiejętności dbania o zwierzęta,
• uwrażliwienie na konieczność zachowania ostrożności w kontaktach ze zwierzętami,
• rozbudzenie zainteresowań zawodami weterynaryjnymi,
• wyrobienie nawyku dbania o higienę po kontakcie ze zwierzętami,
• przejawianie przez uczniów postawy poszanowania dla czworonogów,
• okazywanie wrażliwości i empatii w stosunku do zwierząt,
• poszerzenie wiedzy i umiejętności praktycznych podczas spotkań edukacyjnych,
• rozwinięcie sprawności manualnych oraz umiejętności niestandardowego myślenia podczas wykonywania prac konkursowych.
III. Czas i zasięg trwania projektu
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na Oddziale Endokrynologii, Neurologii, Onkologii, Pneumonologii i Neurologii oraz KPS w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1. Realizacja założeń planowana jest od 04.10 – 18.10.2021r.
IV. Sposoby realizacji
Projekt realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych, lekcjach bibliotecznych, zajęć przedszkolnych i lekcji biologii na Oddziale Endokrynologii, Neurologii, Onkologii w WSD oraz KPS w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1.
V. Bloki tematyczne
Projekt został podzielony na trzy bloki tematyczne:
1. Życie zwierząt:
• Zwierzęce dzieci- psoty i zabawy,
• Opieka nad zwierzętami,
• Psiarze kontra kociarze,
2. Zawód weterynarz:
• Czym jest kynologia i felinologia?
• Quizy i zagadki o rasach psów i kotów,
• Nawiązanie współpracy z przychodnią weterynaryjną „Aura” w Łochowie i zorganizowanie
prelekcji nt.:"Zwierzę nie jest rzeczą”.
3. Higiena i bezpieczeństwo w kontaktach ze zwierzętami:
• Wykonanie plakatów i haseł promujących humanitarny stosunek do zwierząt, wyeksponowanie ich na gazetkach ściennych na oddziałach szpitalnych,
• Krzyżówka o bezpieczeństwie,
• Sprawdzenie wiadomości na temat - umiem postępować ze zwierzętami.
VI. Techniki pracy stosowane w realizacji projektu edukacyjnego:
• Rozmowy kierowane z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i wydawnictw
albumowych.
• Swobodne wypowiedzi.
• Praca z komputerem.
• Zajęcia plastyczne.
• Rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek w formie tradycyjnej i online.
• Gry dydaktyczne.
• Quizy tematyczne, konkurs plastyczny.
VII. Środki i materiały do realizacji projektu
• różnorodne środki plastyczne,
• komputer, tablet, laptop,
• prezentacja multimedialna,
• albumy z ilustracjami,
• wzory i szablony,
• rozrywki umysłowe i gry dydaktyczne.
VIII. Realizatorzy projektu
Ilona Jeziorkowska, Aleksandra Matuszak, Milena Pawlak
IX. Przebieg realizacji projektu
Projekt będzie obejmował następujące elementy:
Blok I
• Portret mojego pupila - konkurs plastyczny.
• Wystawa prac pokonkursowych w Klinice Weterynarii Aura w Łochowie na oddziałach
szpitalnych oraz WiMBP w Bydgoszczy – Filia nr 16 oraz Pedagogicznej Bibliotece
Wojewódzkiej.
• Pogadanki tematyczne, burza mózgów.
Blok II
• Spotkanie z lekarzem weterynarii.
• Quiz i zagadki o rasach psów i kotów.
Blok III
• Tworzenie plakatów z zasadami bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami.
• Spotkania na oddziałach, wymiana doświadczeń dzieci w obszarze dotyczącym opieki nad
własnymi zwierzętami.
• Rozwiązywanie krzyżówki, quizów tematycznych i in.
VIII. Forma prezentacji
Ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:
• aktywny udział w pogadankach zorganizowanych w szpitalach poświęconych zwierzętom
• wykonanie plakatu,
• konkurs plastyczny.
IX. Ewaluacja projektu
• Quiz tematyczny,
• Konkurs plastyczny pt. „Portret mojego Pupila”,
• Wystawy pokonkursowe,
• Obserwacja uczniów w trakcie realizacji zadań projektowych i pozyskiwanie informacji
zwrotnych w postaci metody ewaluacyjnej kosza i walizki.
Autorzy projektu:
Ilona Jeziorkowska, Aleksandra Matuszak, Milena Pawlak