Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2021/2022

powrót

Projekt edukacyjny „Poznajemy zawody”

Wstęp

„Większość poszukujących, którym nie udało się
znaleźć wymarzonej pracy, poniosła klęskę
nie dlatego, że mało wiedzieli o rynku pracy,
ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie.”
(Richard N.Bolles)

     Rynek edukacyjny i rynek pracy oraz świat profesji to ważne obszary, które młodzi ludzie powinni poznawać. Nie tylko pozyskiwać informacje na temat zawodów, szkół, ale dostrzegać także sens ludzkiej pracy. Współczesny rynek pracy zmienia się nieustannie dlatego też należy poruszać z uczniami tematykę dotyczącą zawodów, kwalifikacji i kompetencji w kontekście potrzeb współczesnego świata i dynamicznych zmian w nim zachodzących. W pracy z uczniem warto potęgować jego ciekawość oraz kształtować umiejętności krytycznego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość. Rolą nauczyciela nie jest dawanie gotowych rozwiązań, ale pomoc w wyborze narzędzi i strategii, umożliwiającej młodym ludziom wybór odpowiedniej ścieżki zawodowo-edukacyjnej, a przede wszystkim poznanie samych siebie. Nie jest to łatwe, gdyż dotyczy indywidualnych preferencji, mocnych i słabych stron, stylów zachowań naturalnych jak i nabytych.
     Zatem należy dążyć do tego, aby zachodzące w szkole procesy edukacyjne i wychowawcze pomagały otwierać się uczniom na samych siebie i czynić ich odpowiedzialnymi za własny wybór.

Cele projektu
Cele ogólne:
1. Zmniejszanie napięć spowodowanych hospitalizacją poprzez stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia na płaszczyźnie umiejętności, uzdolnień i zainteresowań.
2. Poszerzenie wiedzy uczniów na temat zawodów zanikających, zawodów przyszłości, rynku pracy oraz potrzebnych umiejętności i zdolności do wykonywania wybranych zawodów.
3. Wskazanie uczniom możliwości wyszukiwania w Internecie informacji o zawodach
i potrzebach na rynku pracy.
4. Integracja grupy wychowawczej poprzez zadania zespołowe.
Cele operacyjne:
1. Dziecko żyje aktywnie z chorobą, uczestniczy w zabawie i zajęciach tematycznych dostosowanych do jego możliwości psycho – fizycznych.
2. Docenia wartość pracy, podaje 2 cele ludzkiej pracy.
3. Poznaje swoje możliwości i umiejętności.
4. Podaje nazwy zanikających zawodów oraz zawodów przyszłości.
5. Wymienia predyspozycje potrzebne są do wykonywania wybranych zawodów.
6. Tworzy krótkie wypowiedzi na temat pracy w wybranym zawodzie.
7. Samodzielnie wyszukuje w Internecie potrzebne informacje na temat rynku pracy, filmiki o zawodach, obrazy, interesujące gry.
8. Wykonuje konkursową pracę plastyczną wykorzystując swoją ulubioną technikę
i różnorodne materiały zdobnicze.
9. Odczuwa satysfakcję i zadowolenie podczas wykonywania zadań, chętnie prezentuje efekty swojej pracy.
10. Samodzielnie tworzy i rozwiązuje interaktywne, tematyczne rozrywki umysłowe,
a także uzupełnia karty pracy.

Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu:
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: laryngologii, chirurgii oraz w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 na oddziałach: gastroenterologii, chirurgii dziecięcej, ortopedii, okulistyki. Realizacja założeń planowana jest na 9 maja – 30 czerwiec 2022 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.

Plan realizacji projektu:
• Zagadnienia i tematyka działań:
1. Dlaczego praca uszlachetnia?
2. Moje zdolności i umiejętności
3. Zanikające zawody
4. Odkryj zwody przyszłości
5. Rynek pracy
6. Poznajemy wybrane zawody:
a) ŻOŁNIERZ
Czy służba wojskowa jest obowiązkowa?
Czy żołnierze pracują tylko podczas wojny?
b) STRAŻAK
Czy strażacy zajmują się tylko gaszeniem pożarów? Co ten zawód
ma wspólnego z chemią i wspinaczką? Kto może zostać pracownikiem straży pożarnej?
c) BIBLIOTEKARZ
Jakie umiejętności przydają się w pracy bibliotekarza?
Czy bibliotekarze tylko wypożyczają książki?
d) DIETETYK
Na czym polega praca dietetyka? Czy z jego usług korzystają tylko osoby chore?
e) PIELĘGNIARKA
Czy pielęgniarstwo to zawód, który wykonują wyłącznie kobiety? Jakimi cechami powinna się odznaczać osoba chcąca wykonywać tę trudną i odpowiedzialną pracę?
f) FARMACEUTA
Czy farmaceuci pracują tylko w aptekach?
Czym pracownicy apteki różnią się od innych sprzedawców? Jakie cechy są pożądane w tym zawodzie?
g) TRENER
Dobry trener osobisty to nie tylko wspaniały sportowiec, ale też dietetyk
i specjalista od motywacji. Na czym dokładnie polega jego praca?
h) PILOT
Czy kandydat na pilota może mieć lęk przestrzeni? Kim jest kapitan statku powietrznego? Gdzie można nauczyć się latać?
i) ARCHITEKT
Czy przyszły architekt musi ukończyć uczelnię wyższą, aby pracować
w zawodzie? Kim jest urbanista, a kim ruralista?
j) FOTOGRAF
Czy każdy może zostać fotografem? Czy zawód ten polega jedynie
na robieniu zdjęć? Gdzie można starać się o pracę będąc fotografem?

• Metody pracy:
a) oparte na słowie,
b) oparte na obserwacji,
c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
d) aktywizujące.

• Techniki pracy:
a) rozmowy tematyczne,
b) rozrywki umysłowe,
c) zajęcia plastyczne,
d) burza mózgów,
e) pokazy multimedialne,
f) praca z komputerem,
g) quiz tematyczny,
h) artykuły
h) filmy dydaktyczne,
i) karty pracy, umysłowe rozrywki interaktywne,
j) praca z książką.

• Formy pracy:
a) praca w małych grupach,
b) praca indywidualna.

• Pomoce dydaktyczne:
1. artykuły papiernicze, różnorodne materiały zdobnicze, wzory i szablony, ilustracje,
2. komputery, tablet, telefon,
3. prezentacje multimedialne,
4. karty pracy,
5. gry dydaktyczne.

• Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
wystawa plastyczna - SU1

Autorzy projektu:
Bożena Dorszewska, Monika Krajniak, Iwona Górczyńska