1. Wstęp
W ostatnich latach daje się zauważyć niepokojący trend - szerzące się w społeczeństwie egocentryczne traktowanie rzeczywistości. Trudno stwierdzić, co jest tego powodem, ale niewątpliwie ma na to wpływ wszechobecna reklama konsumpcyjnego podejścia do życia.Smutne to spostrzeżenie, szczególnie gdy dotyka najmłodszego pokolenia, już przejawiającego roszczeniowe podejście do życia. Sytuacja jest o tyle trudna, że dzieci często mają ograniczoną możliwość czerpania przykładów mądrego, życzliwego, etycznego i empatycznego postępowania. Brakuje im wzorców, ponieważ najbliżsi również często żyją skupiając się wyłącznie na sobie i (ewentualnie) na swoich najbliższych. Nasze dzieci, wyrastając w takim klimacie międzyludzkich relacji nasiąkają niezdrowymi predyspozycjami do realizowania jedynie własnych potrzeb, stają się nastawione na branie, a nie dawanie. Dotyczy to również umiejętności dostrzegania i szanowania potrzeb innych ludzi, służenia im zrozumieniem i pomocą, świadczenia przysług w celu poprawiania czyjegoś samopoczucia.
Niniejszy projekt edukacyjny ma służyć rozwijaniu empatii, uwrażliwianiu dzieci na potrzeby innych ludzi oraz budowaniu przekonania o wartości otwierania się na potrzeby drugiego człowieka. Jego zadaniem jest zaszczepienie w dzieciach świadomości, że obdarzanie dobrem jest humanitarną i etyczną wartością, ludzką powinnością, ale także źródłem osobistej radości.
Istotne znaczenie ma fakt, iż projekt realizowany będzie z dziećmi chorymi, które często spotykają się z życzliwością dorosłych. Będą teraz miały okazję otworzyć swoje serca na potrzeby rówieśników.
2. Cele projektu:
Cel ogólny:
Kształtowanie u wychowanków postaw prospołecznych poprzez uwrażliwienie na potrzeby innych.
Cele szczegółowe:
- Uświadomienie dzieciom, co jest najważniejsze w życiu każdego człowieka.
- Aktywizacja wychowanków w celu zrozumienia emocji i uczuć własnych oraz innych osób.
- Wprowadzenie ich w świat wartości moralnych takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek, życzliwość.
- Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka na potrzeby drugiego człowieka oraz czerpania radości z podejmowania działań na jego rzecz.
- Budowanie pozytywnych relacji między uczestnikami projektu poprzez aktywizowanie ich do pracy.
- Integracja grupy poprzez wspólną pracę dla dobra innych.
- Rozwijanie dziecięcej wyobraźni i aktywności twórczej oraz uzdolnień plastycznych.
- Współpraca nauczycieli i uczniów z różnych oddziałów szpitalnych oraz placówek oświatowych.
Cele terapeutyczne:
- Poprawa nastroju poprzez stwarzanie sytuacji do odczuwania pozytywnych więzi z innymi dziećmi.
- Wyzwalanie w wychowankach pozytywnych emocji w związku z przyjazną tematyką projektu.
- Motywowanie do działań poprzez docenianie wysiłku wychowanka oraz pochwałę jego osiągnięć.
3. Termin realizacji oraz założenia organizacyjne.
Projekt realizowany będzie przez cały rok szkolny, przede wszystkim w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym i Szpitalu Uniwersyteckim. Skierowany jest do dzieci z grup przedszkolnych oraz uczniów klas I – III SP.
Dodatkowym elementem projektu jest nawiązanie współpracy z placówkami spoza szpitala, tj. Przedszkolem Niepublicznym Muminki oraz Przedszkolem Niepublicznym Misiolandia.
4. Istota projektu.
Istotą projektu jest wymiana między szpitalami przygotowanych przez dzieci różnorodnych prac plastycznych w formie upominków czy zadań do wykonania, które sprawią rówieśnikom radość lub stanowić będą dla nich swego rodzaju wyzwanie i mobilizację do twórczej aktywności.
Wychowankowie będą włączani do konkretnych przedsięwzięć, tj. wyszukiwania ilustracji, tworzenia krzyżówek, rebusów, plakatów, redagowania haseł, pozdrowień, życzeń skierowanych do innych dzieci, samodzielnego tworzenia prac plastycznych – prezentów. Poznają różnorodne techniki plastyczne, udoskonalą umiejętność gromadzenia wiadomości, tworzenia różnego typu łamigłówek oraz krótkich wypowiedzi literackich.
Zajęcia manualne poprzedzone zostaną zajęciami tematycznymi wynikającymi z planów pracy nauczycieli, ale również uwzględniającymi problematykę uwrażliwienia na potrzeby innych ludzi, kształtowania postawy życzliwości, empatii.
Założeniem autorów projektu jest, by podejmowane działania zmieniły nastawienie dzieci do swojej osoby i choroby, ale przede wszystkim nauczyły radości nie tylko z otrzymywania, co obdarowywania innych. Nacisk położony będzie również na naukę kultury dawania i przyjmowania prezentów oraz uświadomienie wychowankom, iż jest wiele osób w podobnej, trudnej jak oni sytuacji.
Proponowane comiesięczne działania:
Październik - Jesienna krzyżówka
Listopad – Kartki z życzeniami i pozdrowieniami dla chorego kolegi związane ze Światowym Dniem Życzliwości i Pozdrowień (21.11)
Grudzień - Ozdoba świąteczna
Styczeń – „Moje noworoczne postanowienia” – zagadka w formie rysunku.
Luty – Gra planszowa (stolikowa) jako prezent z okazji Dnia Chorego (11 .02)
Marzec – Palemka lub inna wielkanocna ozdoba dla koleżanki/kolegi
Kwiecień – Wiosenne zagadki o tematyce przyrodniczej
Maj – Zakodowane rysunki
Czerwiec – Wakacyjne zabawy i rebusy związane z podróżami i geografią.
5. Metody i formy pracy:
- zabawy integracyjne
- tematyczne pogadanki
- pokazy filmów oraz prezentacji multimedialnych
- lektura tematycznej literatury
- tworzenie różnego typu prac plastycznych oraz rozrywek umysłowych
- nawiązanie współpracy z grupami przedszkolnymi lub klasami w placówkach masowych
- wymiana listów/pocztówek, prac wykonanych na oddziałach
6. Oczekiwane umiejętności uczniów:
Uczeń:
- Wykonuje plakat, laurkę, kartkę świąteczną, prezent dla rówieśników.
- Tworzy krzyżówkę, rebusy, gry planszowe, zagadki o różnorodnej tematyce.
- Gromadzi wiadomości z zakresu przyrody, geografii. i.in.
- Dba o estetykę wykonywanych prac.
- Rozwiązuje tematyczne rebusy, krzyżówki, wykreślanki, zagadki.
- Pisze krótkie formy literackie – życzenia, pozdrowienia.
- Współdziała w grupie tworząc różnego typu prace.
- Zna wybrane pozycje literatury dziecięcej dotyczące realizowanego projektu oraz wskazuje najważniejsze dla każdego człowieka wartości.
- Zna i stosuje w praktyce zwroty grzecznościowe oraz zasady dobrego zachowania.
- Rozumie znaczenie słów: empatia, wyrozumiałość, życzliwość, wrażliwość oraz okazuje je w stosunku do innych.
- Wypowiada się na temat emocji towarzyszącym dzieciom w szpitalu i poza nim.
- Nawiązuje życzliwe relacje z rówieśnikami.
- Z radością działa na rzecz innych.
7. Ewaluacja:
- Prezentowanie wytworów prac dzieci w świetlicach szkolnych.
- Gromadzenie zdjęć oraz ich prezentacja na stronie internetowej szkoły i fb.
- Wystawa prac dzieci w placówkach współpracujących z ZS nr 33, np. Przedszkolem Niepublicznym Muminki w Bydgoszczy.
Autorzy projektu:
Dorota Chmiel, Beata Deptuła, Ewa Konarska – Koźlak, Milena Pawlak, Katarzyna Sypniewska