Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2021/2022

powrót

Projekt edukacyjny „Bezpieczne dzieci w sieci”

     Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez Internetu. Codziennie korzystamy z milionów informacji, filmów, tekstów, obrazów, bez których funkcjonowanie młodych ludzi wydaje się być niemożliwe. Pozyskiwanie wiedzy, komunikowanie się, rozrywka, zakupy mają swoje dobre strony, ale niosą ze sobą mnóstwo niebezpiecznych sytuacji, które często wymykają się spod naszej kontroli. Niestety nie zawsze potrafimy korzystać z tego dobrodziejstwa w sposób mądry i rozsądny. Projekt „Bezpieczny Internet” ma tak przygotować uczniów, by umieli chronić w sieci swoją prywatność, rozpoznali i prawidłowo reagowali na zjawisko cyberprzemocy, komunikowali się z innymi stosując zasady netykiety, a także byli świadomi konsekwencji wynikających z nawiązywania znajomości w Internecie.
Cele i zadania projektu wynikają z Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły, a zawarte w nim treści są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Proponowane przez nas metody i formy pracy mają także aktywizować uczestników do różnorodnych działań sprzyjających realizacji celów terapeutycznych.

Cele projektu:

Cele ogólne:

1. Zmniejszanie napięć spowodowanych hospitalizacją poprzez stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia na płaszczyźnie umiejętności, uzdolnień
i zainteresowań.
2. Poszerzenie wiedzy uczniów na temat znajomości zasad bezpiecznego korzystania
z Internetu za pomocą różnorodnych urządzeń elektronicznych, przybliżenie zagrożeń
czyhających w wirtualnym świecie.
3. Wskazanie uczniom działań sprzyjających mądremu i rozsądnemu wykorzystywaniu internetowych zasobów.
4. Uświadomienie znaczenia Internetu w życiu każdego człowieka.
5. Zapoznanie uczniów z zasadami netykiety.
6. Integracja grupy wychowawczej poprzez zadania zespołowe.

Cele operacyjne (planowane osiągnięcia uczniów):

1. Dziecko żyje aktywnie z chorobą, uczestniczy w zabawie i zajęciach tematycznych dostosowanych do jego możliwości psycho – fizycznych.
2. Wymienia niebezpieczne sytuacje z jakimi może spotkać się podczas korzystania z zasobów Internetu.
3. Wymienia zasady netykiety.
4. Wskazuje argumenty, z powodu których współczesny człowiek korzysta z Internetu.
5. Samodzielnie wyszukuje potrzebne informacje, obrazy, interesujące gry i zabawy.
6. Wykonuje konkursową pracę plastyczną wykorzystując swoją ulubioną technikę
i różnorodne materiały zdobnicze.
7. Odczuwa satysfakcję i zadowolenie podczas wykonywania zadań, chętnie prezentuje efekty swojej pracy.
8. Samodzielnie tworzy i rozwiązuje interaktywne, tematyczne rozrywki umysłowe, a także uzupełnia karty pracy.
Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Onkologii, Neurologii, Kardiologii
i Pneumonologii. Realizacja założeń planowana jest od 14.02.2022 – 18.02.2022 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.

Plan realizacji projektu.

1. Zagadnienia i tematyka działań:
a) Podstawy prawne korzystania z Internetu i ochrona wizerunku internauty.
b) Prawo autorskie.
c) Licencje na oprogramowania.
d) Bezpieczne korzystanie z usług sieci komputerowej.
e) Cyberprzemoc i phishing.
f) Choroby wywołane przez komputery – profilaktyka.
1. Metody pracy.
a) oparte na słowie,
b) oparte na obserwacji,
c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
d) aktywizujące.
1. Techniki pracy:
a) rozmowy tematyczne,
b) rozrywki umysłowe,
c) zajęcia plastyczne,
d) burza mózgów,
e) pokazy multimedialne,
f) praca z komputerem,
g) quiz tematyczny,
h) filmy dydaktyczne,
i) karty pracy, umysłowe rozrywki interaktywne,
j) praca z książką.
1. Formy pracy:
a) praca w małych grupach,
b) praca indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:
1. Artykuły papiernicze, różnorodne materiały zdobnicze, wzory i szablony, albumy, ilustracje.
2. Komputery, tablica interaktywna, tablet, telefon.
3. Prezentacje multimedialne.
4. Karty pracy.
5. Gry dydaktyczne.
Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
1. Ewaluacja cząstkowa - bieżąca
a) termometr uczuć: określenie nastroju i ocena atrakcyjności zajęć,
a) twarze z emocjami, słowne wypowiedzi wyjaśniające wybór – uczniowie młodsi,
b) kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć.
c) drzewo z opiniami – określenie stopnia zadowolenia z zajęć.

1. Ewaluacja końcowa.
a) wystawy prac plastycznych – WSD, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy.
b) szkolny konkurs plastyczny na temat: Mój SAFEnet.
c) quiz wiedzy,
d) konkurs wiedzy – zakończenie i podsumowanie projektu

Autorzy projektu:
Maria Górska
Beata Kocoń
Marta Modrzyńska
Małgorzata Sakowska