„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim,
lecz bez bezpieczeństwa wszystko jest niczym”.
K. Neuman
Wstęp
Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieci młodzieży stanowi podstawowe zadanie, przed którym stoją zarówno rodzina, jak i współczesna szkoła, która jako miejsce twórczej pracy nie tylko przekazuje wiedzę, ale także kształtuje osobowość ucznia. Celem nadrzędnym szkoły jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci oraz umiejętność działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, przygotowanie do pracy w warunkach współczesnego świata, w tym również w warunkach zagrożeń i wyzwań. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego identyfikuje cele i rozróżnia je w zależności od wieku dzieci. Uczeń, odpowiednio do wieku, powinien umieć przewidywać, zapobiegać sytuacjom stwarzającym zagrożenie, unikać nadmiernego ryzyka, racjonalnie zachowywać się w sytuacji trudnej i umieć ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania.
Realizacja projektu edukacyjnego „Bezpieczeństwo ważna sprawa” ma na celu zachęcenie uczniów na każdym etapie edukacyjnym do poszerzenia ich wiedzy na temat bezpiecznego zachowania w różnych niebezpiecznych sytuacjach w codziennym życiu oraz rozwój umiejętności dostrzegania, a także przeciwdziałania zagrożeniom dla zdrowia i życia swojego i innych. Założeniem podejmowanych działań jest także uwrażliwienie uczniów na przemoc i agresję oraz kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich, a wrażliwość na cierpienie drugiego człowieka jest najlepszym sposobem na budzenie w młodych ludziach empatii i zrozumienia, wartości tak bardzo potrzebnych w życiu każdego człowieka.
CELE PROJEKTU
Terapeutyczne:
1. Odreagowanie stresów wynikających z hospitalizacji poprzez stwarzanie radosnej i twórczej atmosfery na oddziale umożliwiającej rozwijanie zainteresowań poprzez i rozwój aktywności plastycznej.
2. Wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu.
Cele ogólne:
1. Kształtowanie u dzieci i młodzieży zachowań bezpiecznych w drodze do szkoły, w szkole i w innych sytuacjach.
2. Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do sensownego i właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
3. Nabycie praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w realnych wypadkach.
4. Przybliżenie dzieciom wiedzy o występujących zagrożeniach i sposobach ich unikania.
5. Promowanie zdrowego stylu życia.
6. Integracja grupy poprzez sytuacje wychowawcze kształtujące postawy koleżeństwa i wzajemnego zaufania.
7. Rozwijanie twórczej aktywności, ekspresji i poczucia estetyki poprzez zastosowanie różnorodnych technik plastycznych.
Cele operacyjne:
Dzięki różnorodnym działaniom uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa w życiu codziennym,
- rozpoznaje sytuacje stanowiące zagrożenie dla życia i zdrowia oraz zna sposoby ich unikania,
- poszerza wiedzę na temat ograniczenia zaufania do nieznajomych osób dorosłych oraz zwierząt,
- zna znaki drogowe i przepisy ruchu drogowego,
- zdobywa wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
- wykazuje postawę odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- wzmacnia więzi w grupie, przejawia postawę przyjaźni i akceptacji;
- jest gotowy nieść pomoc innym,
- zgodnie z zasadami rozwiązuje łamigłówki umysłowe,
- samodzielnie i estetycznie wykonuje tematyczne prace plastyczne.
SPOSOBY REALIZACJI
Projekt realizowany będzie na zajęciach przedszkolnych, edukacji wczesnoszkolnej i na pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych. Przewidywane oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze ukierunkowane będą na wyrabianie u uczniów określonych umiejętności i sprawności niezbędnych w przygotowaniu do bezpiecznej zabawy, nauki, pracy i życia.
PLAN REALIZACJI PROJEKTU
ZAGADNIENIE: Bezpieczeństwo ważna sprawa
TEMATYKA:
1. Ku przestrodze na drodze.
2. Pierwsza pomoc przedmedyczna.
3. Bezpieczni w obliczu pandemii.
4. Kiedy zabawa może być niebezpieczna.
5. Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń.
6. Bezpieczny Internet.
7. Nie udzielaj informacji o sobie.
8. Czad i ogień – obudź czujność.
9. Jak się bronić – atak, agresja.
10. Bezpieczna zima.
11. Anomalia pogodowe.
12. Mydło wszystko umyje.
13. Niebezpieczne rośliny, czyli nie wszystko złoto, co się świeci.
14. Dbam o zdrowie.
15. Witamy lato.
16. Bezpieczeństwo wspólna sprawa.
METODY PRACY:
- oparte na słowie,
- oparte na obserwacji,
- oparte na praktycznej działalności uczniów,
- aktywizujące.
FORMY:
Praca w grupach i indywidualna.
TECHNIKI PRACY STOSOWANE DO REALIZACJI ZAŁOŻEŃ PROJEKTU EDUKACYJNEGO
- Rozmowy tematyczne.
- Pogadanka.
- Burza mózgów.
- Prezentacje multimedialne.
- Praca z komputerem, z kartą pracą.
- Rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek.
- Gry dydaktyczne.
- Zajęcia plastyczne.
- Quizy tematyczne, konkurs wiedzy.
CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkol nr 33 w wieku od 3-18 lat przebywających na leczeniu w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 na Oddziale Pediatrii, Hematologii i Onkologii. Realizacja założeń planowana jest na cały rok szkolny 2021/2022.
EWALUACJA
1. Quiz tematyczny.
2. Plakat tematyczny.
3. Prace plastyczne związane z omawianą tematyką.
4. Obserwacja uczniów i pozyskiwanie informacji zwrotnych.
AUTORZY PROJEKTU
Ewa Konarska – Koźlak
Katarzyna Sypniewska
Małgorzata Ziętara