Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2021/2022

powrót

Projekt edukacyjny pt. „Święty Jan Paweł II we wspomnieniach”

„Wypłyń na głębię"
Jan Paweł II

WSTĘP
Jan Paweł II, wielki Polak i autorytet moralny świata, był nazywany Papieżem młodych. Uważał, że to właśnie w dużej mierze od młodzieży zależy przyszłość świata. Podczas licznych spotkań modlił się, śpiewał, rozmawiał na poważne tematy i żartował z młodymi ludźmi z całego świata. Jak nikt inny potrafił dotrzeć do nich, nie dając łatwych i prostych rozwiązań. Słowa „Wypłyń na głębię” skierowane do młodych 6 czerwca 2001 r. na polach lednickich są ponadczasowe, przypominają o potrzebie wypłynięcia na duchową głębię, uwalniają od strachu. Papież zwracał uwagę młodzieży na konieczność podjęcia wysiłku, przyjęcia aktywnej postawy wobec życia, wykorzystywania swoich zdolności dla dobra indywidualnego i wspólnotowego. Świadome podjęcie trudu rozwijania swoich talentów i zdolności, również wówczas, gdy inni tego nie wymagają, to jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed młodzieżą. Jan Paweł II podczas swojego pontyfikatu dokonał wielu przemian w sercach i społecznościach ludzkich, przez wielu uważany był za duchowego ojca narodu.
Projekt ten skierowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 przebywających na leczeniu na dziecięcych oddziałach psychiatrycznych w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1,
a także dzieci hospitalizowanych w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym. Nauczyciele inspirujący dzieci i młodzież do uczestnictwa w zajęciach, podczas których realizowane będą założenia projektu, to pokolenie JP II. Spotkania z Ojcem Świętym podczas Światowych Dni Młodzieży i licznych pielgrzymek papieskich do Ojczyzny, między innymi w Gnieźnie, Gdańsku, Krakowie, Zakopanem, Bydgoszczy to dziedzictwo i bogactwo, które warte jest przekazywania dzieciom i młodzieży szkoły szpitalnej. Młodzież w każdym czasie przeżywa swoje dylematy i trudności, jednak w obecnej dobie psychiatrzy i psycholodzy obserwują masowo nasilające się problemy emocjonalne i zaburzenia psychiczne, aż do stanów kończących się próbami samobójczymi. Stąd bardzo zasadna jest praca z dziećmi i młodzieżą ukierunkowana na świat wartości i postaw niosących nadzieję oraz dobro i piękno, które tkwi w każdym człowieku, szczególnie tym dotkniętym trudem choroby. Dzieci i młodzież podczas realizacji projektu będą mieli okazję poznać Jana Pawła II jako patriotę, dyplomatę i orędownika pokoju, pielgrzyma do różnych państw, w tym ojczyzny, człowieka zawierzenia, patrona i wzoru do naśladowania.
Realizując powyższy projekt, uczniowie będą rozwijali swoje umiejętności w zakresie: uczenia się, myślenia, poszukiwania, działania, doskonalenia, komunikowania i współpracy.

CELE OGÓLNE:
przypomnienie postaci Jana Pawła II;
pogłębienie wiedzy na temat pontyfikatu papieża Polaka;
kształtowanie postaw moralnych opartych o najwyższe wartości;
promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy szacunku wobec drugiego człowieka;

CELE SZCZEGÓŁOWE:
poznanie życia, osobowości i dorobku wybitnego Polaka;
poznanie miejsc ważnych kulturowo, związanych z osobą i działalnością papieża;
przybliżenie uczniom nauczania Jana Pawła II w kontekście pielgrzymek do Ojczyzny;
kształtowanie postawy patriotycznej i przesłania „umiłowania tego, co ojczyste”;
wdrożenie uczniów do samodzielnej pracy: poszukiwania, selekcji i analizy informacji oraz ich wykorzystywania w konkretnej sytuacji zadaniowej;
wspomaganie rozwoju emocjonalnego, dostarczanie pozytywnych przeżyć, budowanie; poczucia własnej wartości;
umożliwienie uczniom odniesienia sukcesu poprzez prezentację wytworów własnej pracy;
poznanie twórczości Karola Wojtyły;
poznanie i śpiewanie piosenek związanych z papieżem;
rozwijanie zainteresowań historycznych, plastycznych i muzycznych inspirowanych życiem i działalnością papieża Jana Pawła II;
budzenie postawy szacunku wobec postaci wielkiego Papieża – Polaka;

CZAS REALIZACJI PROJEKTU
09.05 – 10.06. 2022

MIEJSCE REALIZACJI PROJEKTU
Klinika Psychiatrii Dziennej i Stacjonarnej Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 w Bydgoszczy.
Wojewódzki Szpital Dziecięcy w Bydgoszczy
ADRESACI PROJEKTU
uczniowie klas IV – VIII SP
uczniowie szkół średnich

PLAN REALIZACJI PROJEKTU
Treści podejmowane w ramach realizacji projektu:
rozmowy kierowane na temat życiorysu świętego;
wyszukiwanie informacji o najważniejszych wydarzeniach w życiu świętego;
prezentacja filmów poświęconych Janowi Pawłowi II;
prezentacja wspomnień z Światowych Dni Młodzieży;
nauka i wspólne śpiewanie z uczniami pieśni pt „Barka”;
praca z materiałami dotyczącymi miejsc, z którymi był związany Jan Paweł II;
wykonanie plakatu na temat pielgrzymek papieskich do Ojczyzny;
utworzenie dekalogu wartości godnych naśladowania;
praca z materiałami dotyczącymi miejsc, z którymi był związany Jan Paweł II;
pogadanki nt. dziedzictwa Papieża Polaka;
wykonywanie tematycznych prac plastycznych;

METODY PRACY
Podczas zajęć wykorzystywane będą następujące techniki pracy:
• czytanie;
• aktywne słuchanie;
• rozmowy tematyczne;
• burza mózgów;
• praca z mapą;
• praca z komputerem;
• pokazy multimedialne;
• zabawy plastyczne (wykonanie plakatów, gazetek i tematycznych prac plastycznych);
•quiz tematyczny;

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
• zdjęcia, książki, czasopisma ;
• karty pracy;
• mapa pielgrzymek;
FORMY PRACY
grupowa
indywidualna

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Uczeń:
• zna najważniejsze wydarzenia z życia i działalności Św. Jana Pawła II;
• wyszukuje w materiałach źródłowych informacji związanych z życiem i działalnością Jana Pawła II;
• wymienia miejsca pielgrzymek papieskich do Ojczyzny;
• wyjaśnia, dlaczego święci są autorytetem dla wielu ludzi;
• zna najważniejsze przesłania kierowane do młodych podczas Światowych Dni Młodzieży;
• zna symbole papieskie;
• współpracuje w grupie i wspólnie rozwiązuje problemy;
• korzysta z różnych mediów i wykorzystuje je;
• selekcjonuje i przetwarza zebrane wiadomości;
• twórczo myśli oraz planuje i organizuje własną pracę;
• dokonuje samooceny własnej pracy;
• prezentuje wyniki pracy;

EWALUACJA PROJEKTU
Dokumentacja fotograficzna, wykonanie plakatów, gazetek tematycznych oraz prac plastycznych, opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego mocne i słabe strony, a także wyciągnąć wnioski przydatne przy opracowywaniu tego typu projektów w przyszłości.

ORGANIZATORZY PROJEKTU
Anna Osowska, Bożena Gęborys, Aleksandra Korecka-Gruszka