Grafonotki – rysujemy cytaty
PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY
DO REALIZACJI PRZEZ
UCZNIÓW ZS 33 W BYDGOSZCZY
Powiedz mi, to zapomnę.
Naucz mnie, to może zapamiętam.
Zaangażuj mnie, to się nauczę.
Banjamin Franklin
WPROWADZENIE
W pracy nauczyciela warto poszukiwać nowych metod i technik pracy z dziećmi i młodzieżą. Zafascynowanie myśleniem wizualnym, mapami myśli, prostymi rysunkami, które są wspaniałą pomocą w czasie nauki dla uczniów i nauczycieli, stało się powodem opracowania projektu edukacyjnego pt. „Grafonotki – rysujemy cytaty”.
Mapy myśli mogą stać się przydatne w dziesiątkach różnych sytuacji – w pracy, na uczelni, w szkole czy nawet w życiu prywatnym. Notowanie wizualne potrafi zamienić chaotyczną burzę mózgów, czy żmudne planowanie projektu, w całkiem ciekawą aktywność. Stosowanie tego typu technik pomaga zwiększyć produktywność zdobywania wiedzy o 20-30%, a także poprawić zapamiętywanie o 10 do 15%. Mamy nadzieję, że rozpocznie on cykl całorocznych spotkań,
na których uczniowie sami będą opracowywać i własnoręcznie wykonywać proste motywujące cytaty. Miałyby one przygotować naszych podopiecznych do tworzenia notatek wizualnych, które stanowią ogromną pomoc w trakcie nauki lub planowaniu pracy.
Niniejszy projekt przeznaczony jest dla młodzieży przebywającej na leczeniu szpitalnym
na wszystkich oddziałach objętych zajęciami szkolnymi w Zespole Szkół nr 33 Specjalnych dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej w Bydgoszczy.
W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:
- Nazwa projektu.
- Cele projektu.
- Czas i zasięg trwania projektu.
- Środki i materiały do realizacji projektu.
- Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu.
- Kryteria oceniania.
- Forma prezentacji.
- Przewidywane efekty projektu.
- Ewaluacja projektu.
REALIZACJA PROJEKTU
- Nazwa projektu: „Grafonotki – rysujemy cytaty”.
- Cele projektu
Cel główny:
- poznanie technik i form tworzenia notatek wizualnych;
- budowanie poczucia własnej wartości i aktywności poprzez graficzne opracowywanie motywujących (optymistycznych) cytatów.
Cele szczegółowe:
- poznanie nowych form rozładowanie frustracji i negatywnych emocji związanych z chorobą oraz pobytem w szpitalu;
- zdobycie nowych umiejętności w oparciu o proste rysunki oraz pisanie i malowanie liter;
- wspomaganie technik utrwalania zdobytej wiedzy;
- rozwijanie kreatywności oraz myślenia strategicznego;
- rozwijanie wyobraźni twórczej, uważności oraz cierpliwości podczas tworzenia cytatów;
- wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu;
- integracja środowiska szpitalnego;
- Czas i zasięg trwania projektu
- czas trwania projektu – od września 2021 r. do czerwca 2022 r.;
- rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, realizowany na godzinach wychowawczych, lekcjach geografii oraz plastyki w Zespole Szkół nr 33.
- Środki i materiały
Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:
- artykuły piśmiennicze takie jak: ołówki pisaki, cienkopisy, markery, brush peny;
- papier ksero biały i kolorowy;
- materiały własne nauczycieli – cytaty motywujące i ich opracowania;
- zasoby Internetu.
- Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu
Wstęp:
- Znaczenie cytatów motywujących.
- Rodzaje metod i technik wizualnych.
- Rodzaje liter – sposoby ich pisania i malowania.
- Nauka pisania markerami i pisakami.
- Ćwiczenie prostych rysunków krok po kroku.
Pozostałe elementy realizacji i przebiegu projektu:
- Opracowywanie i wykonanie przez uczniów prostych cytatów z optymistycznym przesłaniem.
- Pozyskiwanie sponsorów i promocja szkoły.
- Dokumentacja fotograficzna i opisowa zajęć.
Ze względu na zmieniającą się grupę uczestników zajęć wszystkie w/w elementy będą co miesiąc powtarzane.
- Kryteria oceniania
Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu są obowiązkowe, realizowane na zajęciach dydaktycznych. Ocenie ustnej podlegać będzie nie efekt końcowy pracy, ale aktywność
i zaangażowanie podczas jej tworzenia. Uczniowie otrzymają informację zwrotną, zakłada się także różne formy nagradzania uczestników, np. możliwość zatrzymania własnoręcznie wykonanego cytatu oraz inne nagrody rzeczowe.
- Forma prezentacji
Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostanie przedstawione na zakończenie projektu. Prace uczestników projektu stanowić będą element gazetek, wystaw, kartek okolicznościowych oraz drobnych upominków dla osób wspierających projekt.
- Przewidywane efekty projektu
Uczestnik projektu:
- zapozna się z określeniem „motywujące cytaty”;
- zastosuje w praktyce własne zdolności manualne i artystyczne;
- wskaże potrzebę aktywnego spędzania czasu wolnego poprzez twórcze działanie;
- wykorzysta zdobyte umiejętności do lepszego przyswajania wiedzy;
- poprawi efektywność swojego warsztatu pracy;
- wskaże potrzebę integracji ze środowiskiem szpitalnym;
- zaprezentuje swoją twórczości bezpośrednio podczas zajęć;
- będzie korzystać z nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych
z chorobą i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć; - będzie czerpać radość z własnej aktywności twórczej;
- zaangażuje się w proponowane formy pracy, które pomagają w budowaniu poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji;
- przekaże wytwory swojej pracy na szczytny cel.
- Ewaluacja projektu
Grafonotki i inne elementy związane z działaniami projektu, także dokumentacja fotograficzna, sprawozdanie z realizacji oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony.
Bożena Gęborys
Honorata Glaza-Gulgowska