Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2021/2022

powrót

Grafonotki – rysujemy cytaty

Grafonotki – rysujemy cytaty

 

PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY 

DO REALIZACJI PRZEZ

UCZNIÓW ZS 33 W BYDGOSZCZY



Powiedz mi, to zapomnę.
Naucz mnie, to może zapamiętam.
Zaangażuj mnie, to się nauczę.

 

Banjamin Franklin




WPROWADZENIE

W pracy nauczyciela warto poszukiwać nowych metod i technik pracy z dziećmi i młodzieżą. Zafascynowanie myśleniem wizualnym, mapami myśli, prostymi rysunkami, które są wspaniałą pomocą w czasie nauki dla uczniów i nauczycieli, stało się powodem opracowania projektu edukacyjnego pt. „Grafonotki – rysujemy cytaty”. 

Mapy myśli mogą stać się przydatne w dziesiątkach różnych sytuacji – w pracy, na uczelni, w szkole czy nawet w życiu prywatnym. Notowanie wizualne potrafi zamienić chaotyczną burzę mózgów, czy żmudne planowanie projektu, w całkiem ciekawą aktywność. Stosowanie tego typu technik pomaga zwiększyć produktywność zdobywania wiedzy o 20-30%, a także poprawić zapamiętywanie o 10 do 15%. Mamy nadzieję, że rozpocznie on cykl całorocznych spotkań,
na których uczniowie sami będą opracowywać i własnoręcznie wykonywać proste motywujące cytaty. Miałyby one przygotować naszych podopiecznych do tworzenia notatek wizualnych, które stanowią ogromną pomoc w trakcie nauki lub planowaniu pracy. 

Niniejszy projekt przeznaczony jest dla młodzieży przebywającej na leczeniu szpitalnym
na wszystkich oddziałach objętych zajęciami szkolnymi w Zespole Szkół nr 33 Specjalnych dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej w Bydgoszczy. 

 

W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:

  1. Nazwa projektu.
  2. Cele projektu.
  3. Czas i zasięg trwania projektu.
  4. Środki i materiały do realizacji projektu.
  5. Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu.
  6. Kryteria oceniania.
  7. Forma prezentacji.
  8. Przewidywane efekty projektu.
  9. Ewaluacja projektu.

 

REALIZACJA PROJEKTU

 

 

  • Nazwa projektu: „Grafonotki – rysujemy cytaty”.

 

 

 

  • Cele projektu

 

Cel główny: 

  • poznanie technik i form tworzenia notatek wizualnych;
  • budowanie poczucia własnej wartości i aktywności poprzez graficzne opracowywanie motywujących (optymistycznych) cytatów. 

Cele szczegółowe: 

  • poznanie nowych form rozładowanie frustracji i negatywnych emocji związanych z chorobą oraz pobytem w szpitalu;
  • zdobycie nowych umiejętności w oparciu o proste rysunki oraz pisanie i malowanie liter;
  • wspomaganie technik utrwalania zdobytej wiedzy;
  • rozwijanie kreatywności oraz myślenia strategicznego;
  • rozwijanie wyobraźni twórczej, uważności oraz cierpliwości podczas tworzenia cytatów;
  • wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu;
  • integracja środowiska szpitalnego;

 

 

  • Czas i zasięg trwania projektu

 

  • czas trwania projektu – od września 2021 r. do czerwca 2022 r.;
  • rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, realizowany na godzinach wychowawczych, lekcjach geografii oraz plastyki w Zespole Szkół nr 33. 

 

 

  • Środki i materiały

 

Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:

  • artykuły piśmiennicze takie jak: ołówki pisaki, cienkopisy, markery, brush peny;
  • papier ksero biały i kolorowy;
  • materiały własne nauczycieli – cytaty motywujące i ich opracowania;
  • zasoby Internetu.

 

 

  • Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu

 

Wstęp:

  1. Znaczenie cytatów motywujących. 
  2. Rodzaje metod i technik wizualnych.
  3. Rodzaje liter – sposoby ich pisania i malowania.
  4. Nauka pisania markerami i pisakami.
  5. Ćwiczenie prostych rysunków krok po kroku.

 

Pozostałe elementy realizacji i przebiegu projektu:

  1. Opracowywanie i wykonanie przez uczniów prostych cytatów z optymistycznym przesłaniem.
  2. Pozyskiwanie sponsorów i promocja szkoły.
  3. Dokumentacja fotograficzna i opisowa zajęć.

 

Ze względu na zmieniającą się grupę uczestników zajęć wszystkie w/w elementy będą co miesiąc powtarzane.

 

 

  • Kryteria oceniania

 

Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu są obowiązkowe, realizowane na zajęciach dydaktycznych. Ocenie ustnej podlegać będzie nie efekt końcowy pracy, ale aktywność
i zaangażowanie podczas jej tworzenia. Uczniowie otrzymają informację zwrotną, zakłada się także różne formy nagradzania uczestników, np. możliwość zatrzymania własnoręcznie wykonanego cytatu oraz inne nagrody rzeczowe. 

 

 

  • Forma prezentacji

 

Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostanie przedstawione na zakończenie projektu. Prace uczestników projektu stanowić będą element gazetek, wystaw, kartek okolicznościowych oraz drobnych upominków dla osób wspierających projekt.  

 

 

  • Przewidywane efekty projektu

 

Uczestnik projektu:

  • zapozna się z określeniem „motywujące cytaty”; 
  • zastosuje w praktyce własne zdolności manualne i artystyczne; 
  • wskaże potrzebę aktywnego spędzania czasu wolnego poprzez twórcze działanie;
  • wykorzysta zdobyte umiejętności do lepszego przyswajania wiedzy;
  • poprawi efektywność swojego warsztatu pracy;
  • wskaże potrzebę integracji ze środowiskiem szpitalnym;
  • zaprezentuje swoją twórczości bezpośrednio podczas zajęć;
  • będzie korzystać z nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych
    z chorobą i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć;
  • będzie czerpać radość z własnej aktywności twórczej;
  • zaangażuje się w proponowane formy pracy, które pomagają w budowaniu poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji;
  • przekaże wytwory swojej pracy na szczytny cel.

 

 

  • Ewaluacja projektu

 

Grafonotki i inne elementy związane z działaniami projektu, także dokumentacja fotograficzna, sprawozdanie z realizacji oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony.

 

Bożena Gęborys

Honorata Glaza-Gulgowska