WSTĘP
Wychowanie patriotyczne jest jednym z zadań szkoły szpitalnej. Służy ono kształtowaniu osobowości uczniów i wychowanków, ich właściwych postaw w społeczeństwie oraz rozumienia miejsca Ojczyzny w Europie i świecie. Posiada określoną problematykę, której realizacja buduje poczucie przynależności do grupy narodowej, wpaja szacunek i przywiązanie do tradycji własnego kraju, jego osiągnięć, kultury, historii, języka ojczystego.
Rocznice odzyskania przez Polskę niepodległości oraz uchwalenia Konstytucji 3 – go Maja stanowią doskonałą okazję do realizacji tego zadania. Omawiana na zajęciach tematyka daje możliwość zdobycia przez uczniów podstaw kulturowej i narodowej tożsamości. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej nie wszystko jeszcze rozumieją, ale wiele mogą przeżyć uczestnicząc w proponowanym projekcie.
Projekt został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo Profilaktycznym Szkoły oraz założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
1. CELE PROJEKTU:
Cele ogólne projektu:
• Pogłębianie wiedzy historycznej, geograficznej, społecznej o kraju ojczystym,
• Budzenie szacunku dla tradycji i symboli narodowych,
• Kształcenie postaw patriotycznych i tożsamości narodowej oraz aktywnej postawy obywatelskiej
• Uświadomienie współzależności historii Polski z historią Europy i świata,
• Integracja wewnątrzszkolna,
• Rozwijanie i prezentowanie indywidualnych uzdolnień ucznia,
• Wyzwalanie optymizmu i radosnych emocji,
Cele operacyjne:
Uczeń:
• zna historię, kulturę, geografię Polski oraz wiąże ją z historią Europy
• zna i kultywuje polskie zwyczaje i tradycje wynikające z kalendarza oraz związane ze świętami narodowymi
• wie, jakie jest ich znaczenie w tradycji ludowej i narodowej naszego kraju,
• określa cechy współczesnego obywatela i patrioty
• rozumie pojęcie i szanuje miejsca pamięci narodowej w regionie i w Polsce
• odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania,
• pracuje indywidualnie i w grupie.
2. SPOSÓB REALIZACJI
Projekt realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych oraz dydaktycznych w Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Reumatologii, Neurologii i Kardiologii.
3. PLAN REALIZACJI PROJEKTU
1. Polska w świecie i Europie:
- Granice Polski - dawniej i dziś.
- Położenie Polski w Europie.
- Sąsiedzi Polski.
2. Rzeczpospolita Polska naszą Ojczyzną:
- Pojęcie patriotyzmu, narodowości, tolerancji, wspólnoty.
- Ojczyzna i mała Ojczyzna.
- Nazwa kraju i jego symbole – godło, hymn, flaga.
3. Z kart historii Polski:
- Początki państwa polskiego, Biskupin.
- Święto Konstytucji 3-go Maja.
- Miejsca Pamięci Narodowej.
- Wielcy Polacy.
4. Tradycje i zwyczaje:
- Pielęgnowanie tradycji w mojej rodzinie.
- Kultura ludowa kraju.
- Przysłowia mądrością narodu.
4. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
1. Zna i wymienia granice Polski.
2. Wymienia symbole narodowe.
3. Wypowiada się na temat roli państwa polskiego na przestrzeni wieków.
4. Zna i wymienia miejsca pamięci narodowej oraz Wielkich Polaków.
5. Rozumie znaczenie nowopoznanego słownictwa.
6. Współpracuje w grupie podczas wykonywania zadań.
7. Zauważa efekty swojej pracy - prezentuje i omawia wykonane prace wybranymi technikami.
8. Wykorzystuje komputer do wyszukiwania potrzebnych informacji i rozwiązywania zadań interaktywnych.
9. Wykorzystuje zdobyte informacje podczas działalności plastycznej.
5. METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY:
a) oparte na słowie,
b) oparte na obserwacji,
c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
d) aktywizujące,
e) praca w grupach i indywidualna,
f) rozmowy kierowane z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i albumów historycznych,
g) swobodne wypowiedzi,
h) praca z komputerem,
i) zajęcia plastyczne,
j) rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek w formie tradycyjnej i online,
k) gry dydaktyczne,
l) quizy tematyczne, konkurs plastyczny.
6. CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU:
Projekt realizowany będzie w dniach 26.04. - 30.04.2021 w Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Reumatologii, Neurologii i Kardiologii.
7. POMOCE DYDAKTYCZNE:
- różnorodne środki plastyczne,
- komputer, tablet, laptop, tablica multimedialna
- prezentacja multimedialna,
- albumy z ilustracjami,
- wzory i szablony,
- rozrywki umysłowe i gry dydaktyczne.
8. EWALUACJA I PREZENTACJA WYNIKÓW:
Quizy tematyczne.
Konkurs plastyczny – „Kotylion czy kokarda narodowa”.
Wystawa pokonkursowa.
Obserwacja uczniów i pozyskiwanie informacji zwrotnych.
Autorzy projektu:
Beata Deptuła
Marta Modrzyńska
Małgorzata Sakowska