„Mój zawód – moja pasja”
Projekt edukacyjny przeznaczony do realizacji w Klinice Pediatrii, Hematologii i Onkologii obejmujący swym działaniem pacjentów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wprowadzenie
Założenia projektu uwzględniają wytyczne ministerialne i kuratoryjne obowiązujące w roku szkolnym 2019/20. Nasi podopieczni, nawet ci najmłodsi, będą mieli możliwość zainteresowania się ciekawymi zawodami, pracą swoich rodziców i dobrym rzemiosłem. Poznając ludzi różnych zawodów będą mieli okazję nauczyć się szacunku do wytworów ich pracy oraz wysiłku, jaki wkładają, aby innym żyło się lepiej i wygodniej. Celem realizacji projektu jest wzbudzenie u uczestników ciekawości oraz zainteresowania zawodami i profesjami, które wykonywać można w dorosłym życiu. Podczas cyklu spotkań z ludźmi, dla których ich hobby stało się zawodem, przedszkolaki oraz uczniowie klas I – III SP, poznają tajniki zawodów uważanych za interesujące i intrygujące w formie zabawy oraz bezpośrednich rozmów. Uczestnictwo w zajęciach z zakresu projektu pozwoli również aktywnie i wartościowo spędzić czas pobytu w szpitalu oraz oderwać uwagę od przykrych przeżyć związanych z hospitalizacją.
W skład realizacji projektu wchodzi:
- Nazwa projektu
- Cele projektu
- Czas i zasięg trwania projektu
- Środki i materiały do realizacji projektu
- Przebieg realizacji projektu
- Kryteria oceniania
- Forma prezentacji
- Przewidywane efekty projektu
- Ewaluacja projektu
- Autorki projektu
Realizacja projektu
Nazwa projektu: „Mój zawód – moja pasja”
Cele projektu:
Cele dydaktyczne
Zapoznanie dzieci z pracą ludzi różnych zawodów.
Poszerzenie zasobu słownictwa związanego z danym zawodem.
Kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat (konkretny zawód).
Uczenie do poszanowania pracy ludzi różnych zawodów .Rozwijanie myślenia twórczego oraz wyobraźni.
Rozwijanie umiejętności układania pytań.
Zwiększenie aktywności twórczej oraz poznawczej dzieci.
Cele terapeutyczne
Odwracanie uwagi dzieci od choroby, trudnych realiów życia szpitalnego poprzez włączanie w atrakcyjne formy aktywności.
Przełamywanie rutyny zajęć na oddziale poprzez udział ludzi z zewnątrz w spotkaniach z pacjentami – zaciekawienie dzieci takimi działaniami.
Włączanie dzieci i rodziców w przygotowanie i przeprowadzanie spotkań – budzenie odczucia odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia.
Czas i zasięg trwania projektu:
Projekt będzie realizowany na Oddziale Pediatrii, Hematologii i Onkologii SU nr 1 w świetlicy szkolnej. Spotkania będą odbywać się raz w miesiącu od października 2019 roku do maja 2020 roku.
W zajęciach z zakresu projektu udział wezmą dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniowie klas początkowych. Ze względu na specyfikę pracy na oddziale szpitalnym przewidujemy również możliwość uczestnictwa innych zainteresowanych projektem – starszych uczniów, rodzeństwa, krewni.
Środki i materiały do realizacji projektu:
Na spotkania autorki projektu przygotowują narzędzia (np. laptop, projektor, ekran, stojak) i materiały papiernicze lub inne pomoce, o które poprosi zaproszony gość;
Każdy z zaproszonych przedstawicieli wybranych zawodów otrzyma pamiątkę – upominek wcześniej przygotowany przez dzieci.
Przebieg realizacji projektu
Termin |
Zaproszona osoba |
Październik - |
perukarka |
Listopad - |
szewc |
Grudzień - |
kucharz |
Styczeń - |
kominiarz |
Luty - |
kierowca |
Marzec - |
strażnik miejski |
Kwiecień - |
weterynarz |
Maj - |
ornitolog |
Spotkania ludzi o określonych zawodach będą również inspiracją do różnorodnych działań plastycznych. Prace, które powstaną podczas zajęć i po spotkaniach, będą wykorzystane i wyeksponowane w formie wystawy, która zostanie zorganizowana w holu głównym szpitala po zakończeniu projektu.
Kryteria oceniania:
Zajęcia będą miały charakter dowolny. Dzieci przed każdym spotkaniem zostaną przygotowane na spotkanie z „gościem specjalnym”. Kryterium sukcesu projektu będzie ilość dzieci biorących udział w spotkaniu oraz ich zainteresowanie i zaangażowanie podczas zajęć. Forma prezentacji:
Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie krótkich sprawozdań, które zostaną wykorzystane do notatek, które zamieszczone będą na stronie internetowej szkoły.
Przewidywane efekty projektu:
Wychowanek i uczeń
- rozpoznaje i nazywa wybrane zawody
- wie na czym polega praca ludzi reprezentujących prezentowane zawody
- wypowiada się na określony temat, formułuje pytania
- wymienia, nazywa przedmioty, które są potrzebne ludziom wykonującym określony zawód
Ewaluacja projektu:
Dokumentacja fotograficzna oraz krótkie sprawozdania z odbytych spotkań będą materiałem do przeanalizowania stopnia zaangażowania uczestników w przygotowanie i przeprowadzenie spotkania. Dostarczy również informacji dotyczących trafności doboru tematu i stopnia realizacji celów projektu. Ważne będą również komentarze dzieci, rodziców a także naszych gości. Wszystkie zebrane informacje będą podstawą do podjęcia decyzji o przeprowadzaniu tego typu projektów w przyszłości.
Autorki projektu:
Ewa Konarska – Koźlak nauczyciel wychowania przedszkolnego
Jolanta Sękowska – nauczyciel pozalekcyjnych zajęć wychowawczych