Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2019/2020

powrót

Projekt edukacyjny „Podróż po Bliskim Wschodzie”

„Podróżować to żyć.”

Hans Christian Andersen

 

Projekt edukacyjny „Podróż po Bliskim Wschodzie”

 

Projekt zawiera:

Wstęp

Nazwę projektu

Cele projektu

Czas i zasięg trwania projektu

Treści i sposoby realizacji

Środki i materiały do realizacji projektu

Przewidywane efekty projektu

Ewaluację projektu

Nazwisko autora i realizatora projektu

 

I .Wstęp

Celem projektu edukacyjnego „Podróż po Bliskim Wschodzie” jest między innymi poszerzenie i wzbogacenie treści programowych o zagadnienia z zakresu budowania wiedzy
o otaczającym nas świecie. Projekt ten stwarza możliwości do realizowania w sposób praktyczny tematyki geograficznej. Nastawiony jest na samodzielność w dochodzeniu
do wiedzy, sytuuje ucznia w pozycji badacza, propaguje metody aktywizujące, stawia nacisk na pracę zespołową, eliminuje werbalne, encyklopedyczne przyswajanie wiedzy. Zdobyte doświadczenie będzie wykorzystywane w życiu codziennym uczniów oraz rozbudzi w nich pasje poznawania świata.

Geografia jest nauką, która ułatwia poznanie i zrozumienie zjawisk oraz procesów zachodzących we współczesnym świecie. Azja jest największym i bardzo zróżnicowanym kontynentem. W związku z tym wybrano jeden region - Bliski Wschód i postanowiono  
zainteresować uczniów tym, co w nim najciekawsze, największe i najbardziej zadziwiające.
Ta część globu, leżąca na przecięciu licznych szlaków komunikacyjnych, na styku trzech kontynentów, tak zwanego Starego Świata, posiada wielkie zasoby surowców energetycznych – ropy naftowej i gazu ziemnego, ma ogromne znaczenie gospodarcze
i strategiczne. Od lat toczą się tam liczne konflikty na tle społecznym i religijnym.

Realizacja projektu będzie oparta także o moje własne doświadczenia z podróży
do Izraela. Podczas realizacji wykorzystane będą prywatne zdjęcia, relacje i pamiątki przywiezione z podróży.

  1. Nazwa projektu: „Podróż po Bliskim Wschodzie”

III. Cele projektu

Cel główny

Poznanie krajów Bliskiego Wschodu, ich strategicznego położenia, gospodarczego znaczenia, piękna, różnorodności, odrębności kultury i tradycji.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie zainteresowań geografią jako nauką;
  • poznanie krajów Bliskiego Wschodu;
  • kształcenie pozytywnej postawy wobec mieszkańców krajów odmiennych kulturowo;
  • uwrażliwienie na piękno natury innych regionów świata;
  • poznanie najważniejszych wydarzeń i postaci związanych z historią Bliskiego Wschodu;
  • kształtowanie orientacji na mapie;
  • ukazywanie pozytywnych i negatywnych zmian zachodzących w omawianym regionie świata;
  • uświadomienie różnic pomiędzy omawianymi państwami a Polską;
  • kształtowanie umiejętności współpracy i skutecznego komunikowania się;
  • stworzenie pozytywnej atmosfery pracy w grupie;
  • uwrażliwienie na piękno środowiska przyrodniczego, dostrzeżenie piękna odwiedzanych miejsc;
  • poznanie najważniejszych atrakcji turystycznych krajów leżących na Bliskim Wschodzie.

 

  1. Czas i zasięg trwania projektu
  2. Czas trwania projektu – wrzesień 2019 r.
  3. Rodzaj i zasięg projektu – Jest to projekt adresowany do uczniów przebywających
    na leczeniu w Klinice Psychiatrii Dziennej i Stacjonarnej w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1
    w Bydgoszczy.

 

  1. Treści i sposoby realizacji.

Treści realizacji projektu:

I tydzień

Temat: Poznajemy Bliski Wschód.

  1. Rozmowy kierowane na temat położenia geograficznego i podziału politycznego krajów Bliskiego Wschodu.
  2. Strategiczne położenie Bliskiego Wschodu. Praca z mapą polityczną.
  3. Środowisko geograficzne Bliskiego Wschodu. Praca z atlasem geograficznym.
  4. Wyszukiwanie informacji o Bliskim Wschodnie.
  5. Quiz wiedzy – Bliski Wschód.

 

II tydzień

Temat: Poznajemy Izrael.

  1. Rozmowy kierowane na temat Izraela.
  2. Środowisko geograficzne Krajów Bliskiego Wschodu. Praca z atlasem geograficznym.
  3. Wyszukiwanie informacji o Izraelu.
  4. Zróżnicowanie kulturowe, etniczne i religijne Izraela.
  5. Prezentacja – atrakcje turystyczne Izraela.

 

III tydzień

Temat: Gospodarka krajów Bliskiego Wschodu.

  1. Ropa naftowa rządzi światem. Rozmowy kierowane na temat znaczenia ropy naftowej.
  2. Strategiczne położenie Krajów Bliskiego Wschodu. Praca z mapą polityczną.
  3. Konflikty zbrojne w Krajach Bliskiego Wschodu. Praca z atlasem geograficznym.
  4. Organizacja Państw Eksportujących Ropę Naftową – OPEC

 

IV tydzień

Temat: Walory kulturowe i  turystyczne krajów  Bliskiego Wschodu.

  1. Zróżnicowanie etniczne regionu Bliskiego Wschodu.
  2. Zróżnicowanie kulturowe.
  3. Zróżnicowanie religijne.
  4. Jerozolima – przykład miasta wielokulturowego.
  5. Prezentacja multimedialna – Jerozolima i jej atrakcje turystyczne.

 

Sposoby realizacji projektu:

Podczas zajęć wykorzystywane będą następujące techniki:

  • czytanie;
  • aktywne słuchanie;
  • swobodne wypowiedzi;
  • burza mózgów;
  • praca z mapą;
  • praca z komputerem;
  • zajęcia plastyczne (wykonanie plakatów, gazetek i tematycznych prac plastycznych);
  • zagadki słowne i graficzne.

 

  1. Środki i materiały do realizacji projektu.

Materiały dydaktyczne:

  • materiały edukacyjne (podręczniki, foldery, albumy, artykuły, zdjęcia);
  • e-podręczniki;
  • mapy ścienne;
  • plan miast;
  • przewodniki;
  • albumy;
  • czasopisma turystyczne;
  • zdjęcia;
  • pamiątki z podróży.

 

VII. Przewidywane efekty projektu

 

Uczeń:

  • wymienia państwa z regionu Bliskiego Wschodu;
  • wskazuje charakterystyczne cechy środowiska przyrodniczego państw Azji płd.-zach.;
  • rozumie znaczenie ropy naftowej i gazu ziemnego dla gospodarki światowej;
  • wymienia państwa Azji południowo-zachodniej, w których występowały lub nadal trwają konflikty zbrojne;
  • wymienia atrakcje turystyczne krajów Bliskiego Wschodu;
  • współpracuje w grupie i wspólnie potrafi rozwiązywać problemy;
  • korzysta z różnych mediów;
  • selekcjonuje i przetwarza zebrane wiadomości;
  • twórczo myśli oraz planuje i organizuje własną pracę;
  • dokonuje samooceny własnej pracy.

 

VIII. Ewaluacja projektu

 

Ewaluacja cząstkowa - bieżąca

  1. a) termometr uczuć: określenie nastroju i ocena atrakcyjności zajęć
  2. b) kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć
  3. c) drzewo prawdy

Ewaluacja końcowa

  1. a) quiz tematyczny
  2. b) wystawa prac plastycznych – Klinika Psychiatrii SU nr 1.
  3. c) konkurs wiedzy.

 

  1. Autor i realizator projektu:

Bożena Gęborys