„Podróżować to żyć.”
Hans Christian Andersen
Projekt edukacyjny „Podróż po Bliskim Wschodzie”
Projekt zawiera:
Wstęp
Nazwę projektu
Cele projektu
Czas i zasięg trwania projektu
Treści i sposoby realizacji
Środki i materiały do realizacji projektu
Przewidywane efekty projektu
Ewaluację projektu
Nazwisko autora i realizatora projektu
I .Wstęp
Celem projektu edukacyjnego „Podróż po Bliskim Wschodzie” jest między innymi poszerzenie i wzbogacenie treści programowych o zagadnienia z zakresu budowania wiedzy
o otaczającym nas świecie. Projekt ten stwarza możliwości do realizowania w sposób praktyczny tematyki geograficznej. Nastawiony jest na samodzielność w dochodzeniu
do wiedzy, sytuuje ucznia w pozycji badacza, propaguje metody aktywizujące, stawia nacisk na pracę zespołową, eliminuje werbalne, encyklopedyczne przyswajanie wiedzy. Zdobyte doświadczenie będzie wykorzystywane w życiu codziennym uczniów oraz rozbudzi w nich pasje poznawania świata.
Geografia jest nauką, która ułatwia poznanie i zrozumienie zjawisk oraz procesów zachodzących we współczesnym świecie. Azja jest największym i bardzo zróżnicowanym kontynentem. W związku z tym wybrano jeden region - Bliski Wschód i postanowiono
zainteresować uczniów tym, co w nim najciekawsze, największe i najbardziej zadziwiające.
Ta część globu, leżąca na przecięciu licznych szlaków komunikacyjnych, na styku trzech kontynentów, tak zwanego Starego Świata, posiada wielkie zasoby surowców energetycznych – ropy naftowej i gazu ziemnego, ma ogromne znaczenie gospodarcze
i strategiczne. Od lat toczą się tam liczne konflikty na tle społecznym i religijnym.
Realizacja projektu będzie oparta także o moje własne doświadczenia z podróży
do Izraela. Podczas realizacji wykorzystane będą prywatne zdjęcia, relacje i pamiątki przywiezione z podróży.
- Nazwa projektu: „Podróż po Bliskim Wschodzie”
III. Cele projektu
Cel główny
Poznanie krajów Bliskiego Wschodu, ich strategicznego położenia, gospodarczego znaczenia, piękna, różnorodności, odrębności kultury i tradycji.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań geografią jako nauką;
- poznanie krajów Bliskiego Wschodu;
- kształcenie pozytywnej postawy wobec mieszkańców krajów odmiennych kulturowo;
- uwrażliwienie na piękno natury innych regionów świata;
- poznanie najważniejszych wydarzeń i postaci związanych z historią Bliskiego Wschodu;
- kształtowanie orientacji na mapie;
- ukazywanie pozytywnych i negatywnych zmian zachodzących w omawianym regionie świata;
- uświadomienie różnic pomiędzy omawianymi państwami a Polską;
- kształtowanie umiejętności współpracy i skutecznego komunikowania się;
- stworzenie pozytywnej atmosfery pracy w grupie;
- uwrażliwienie na piękno środowiska przyrodniczego, dostrzeżenie piękna odwiedzanych miejsc;
- poznanie najważniejszych atrakcji turystycznych krajów leżących na Bliskim Wschodzie.
- Czas i zasięg trwania projektu
- Czas trwania projektu – wrzesień 2019 r.
- Rodzaj i zasięg projektu – Jest to projekt adresowany do uczniów przebywających
na leczeniu w Klinice Psychiatrii Dziennej i Stacjonarnej w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1
w Bydgoszczy.
- Treści i sposoby realizacji.
Treści realizacji projektu:
I tydzień
Temat: Poznajemy Bliski Wschód.
- Rozmowy kierowane na temat położenia geograficznego i podziału politycznego krajów Bliskiego Wschodu.
- Strategiczne położenie Bliskiego Wschodu. Praca z mapą polityczną.
- Środowisko geograficzne Bliskiego Wschodu. Praca z atlasem geograficznym.
- Wyszukiwanie informacji o Bliskim Wschodnie.
- Quiz wiedzy – Bliski Wschód.
II tydzień
Temat: Poznajemy Izrael.
- Rozmowy kierowane na temat Izraela.
- Środowisko geograficzne Krajów Bliskiego Wschodu. Praca z atlasem geograficznym.
- Wyszukiwanie informacji o Izraelu.
- Zróżnicowanie kulturowe, etniczne i religijne Izraela.
- Prezentacja – atrakcje turystyczne Izraela.
III tydzień
Temat: Gospodarka krajów Bliskiego Wschodu.
- Ropa naftowa rządzi światem. Rozmowy kierowane na temat znaczenia ropy naftowej.
- Strategiczne położenie Krajów Bliskiego Wschodu. Praca z mapą polityczną.
- Konflikty zbrojne w Krajach Bliskiego Wschodu. Praca z atlasem geograficznym.
- Organizacja Państw Eksportujących Ropę Naftową – OPEC
IV tydzień
Temat: Walory kulturowe i turystyczne krajów Bliskiego Wschodu.
- Zróżnicowanie etniczne regionu Bliskiego Wschodu.
- Zróżnicowanie kulturowe.
- Zróżnicowanie religijne.
- Jerozolima – przykład miasta wielokulturowego.
- Prezentacja multimedialna – Jerozolima i jej atrakcje turystyczne.
Sposoby realizacji projektu:
Podczas zajęć wykorzystywane będą następujące techniki:
- czytanie;
- aktywne słuchanie;
- swobodne wypowiedzi;
- burza mózgów;
- praca z mapą;
- praca z komputerem;
- zajęcia plastyczne (wykonanie plakatów, gazetek i tematycznych prac plastycznych);
- zagadki słowne i graficzne.
- Środki i materiały do realizacji projektu.
Materiały dydaktyczne:
- materiały edukacyjne (podręczniki, foldery, albumy, artykuły, zdjęcia);
- e-podręczniki;
- mapy ścienne;
- plan miast;
- przewodniki;
- albumy;
- czasopisma turystyczne;
- zdjęcia;
- pamiątki z podróży.
VII. Przewidywane efekty projektu
Uczeń:
- wymienia państwa z regionu Bliskiego Wschodu;
- wskazuje charakterystyczne cechy środowiska przyrodniczego państw Azji płd.-zach.;
- rozumie znaczenie ropy naftowej i gazu ziemnego dla gospodarki światowej;
- wymienia państwa Azji południowo-zachodniej, w których występowały lub nadal trwają konflikty zbrojne;
- wymienia atrakcje turystyczne krajów Bliskiego Wschodu;
- współpracuje w grupie i wspólnie potrafi rozwiązywać problemy;
- korzysta z różnych mediów;
- selekcjonuje i przetwarza zebrane wiadomości;
- twórczo myśli oraz planuje i organizuje własną pracę;
- dokonuje samooceny własnej pracy.
VIII. Ewaluacja projektu
Ewaluacja cząstkowa - bieżąca
- a) termometr uczuć: określenie nastroju i ocena atrakcyjności zajęć
- b) kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć
- c) drzewo prawdy
Ewaluacja końcowa
- a) quiz tematyczny
- b) wystawa prac plastycznych – Klinika Psychiatrii SU nr 1.
- c) konkurs wiedzy.
- Autor i realizator projektu:
Bożena Gęborys