Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2019/2020

powrót

Projekt edukacyjny „II Wojna Światowa, Powstanie Warszawskie – nasza pamięć i tożsamość. Obchodzimy rocznice ważnych wydarzeń historycznych”.

Projekt edukacyjny

„II Wojna Światowa, Powstanie Warszawskie – nasza pamięć i tożsamość.                       Obchodzimy rocznice ważnych wydarzeń historycznych”.

 

Edukacja historyczna jest niezwykle ważnym i koniecznym elementem budowania patriotyzmu wśród dzieci i młodzieży. Jej zadaniem jest wyposażenie uczniów w wiedzę historyczną, kształtowanie postaw i poczucia tożsamości narodowej, budzenie szacunku dla dorobku poprzednich pokoleń. Historia Polski obfituje w wiele znaczących wydarzeń, ale niewiele z nich miało tak ogromne znaczenie dla życia kolejnych pokoleń jak II Wojna Światowa i Powstanie Warszawskie. Mimo iż od tych wydarzeń minęło wiele lat i już coraz mniej wśród nas tych, którzy pamiętają tamte dni, to nadal historycy, publicyści i zwykli ludzie toczą dyskusje i oceniają to, co się wówczas działo, a filmy, książki ukazujące losy wojennego pokolenia cieszą się cały czas niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem.

Niepokój mogą natomiast budzić pojawiające się w przestrzeni międzynarodowej, ale również polskiej, próby fałszowania prawdy historycznej, rozmywania konturów popełnionego przez Niemców zła, czy z drugiej strony czynionego dobra, bohaterstwa i poświęcenia.

W tej sytuacji szczególnie ważne jest, aby na lekcjach pomagać uczniom zrozumieć te trudne tematy, wskazując jednocześnie na ich ogromny wpływ na funkcjonowanie państwa polskiego i życie Polaków w minionych dekadach.

Realizacja projektu „II Wojna Światowa, Powstanie Warszawskie – nasza pamięć i tożsamość. Obchodzimy rocznice ważnych wydarzeń historycznych” ma na celu przybliżenie uczniom podstawowych informacji związanych z II Wojną Światową, a szczególnie wojną obronną we wrześniu 1939 roku oraz z Powstaniem Warszawskim, które wybuchło 1 sierpnia 1944 roku.

Szczególną okazją dla omówienia powyższych zagadnień jest fakt, iż w tym roku obchodzimy 80 rocznicę wybuchu II Wojny Światowej i 75 rocznicę Powstania Warszawskiego.

Jako szkoła – nauczyciele, uczniowie jesteśmy zobowiązani przechowywać pamięć o tych, którzy oddawali swoje życie tylko dlatego, że byli Polakami i chcieli walczyć o wolną Polskę.

Zaplanowane w ramach projektu przedsięwzięcia mają być dla dzieci i młodzieży okazją do wzajemnej integracji, pogłębienia wiedzy, odbycia niezwykłej podróży w czasie.

 

 

 

Uczestnicy projektu:

Do uczestnictwa w projekcie zostaną zaproszeni uczniowie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego przebywający w Klinice Pediatrii Hematologii i Onkologii Szpitala Uniwersyteckiego im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy. Projekt będzie realizowany na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii oraz na godzinie wychowawczej. Omawiane zagadnienia będą dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów.

 

Czas realizacji projektu:

Wrzesień – październik 2019 roku

 

Cele projektu:

Ogólne:

  • rozwijanie postawy patriotycznej,
  • budzenie zainteresowania przeszłością Ojczyzny,
  • wyjaśnianie przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych,
  • poszerzenie wiedzy na temat ważnych wydarzeń związanych z historią Polski,
  • wdrażanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów,
  • umocnienie w uczniach wiary we własne możliwości,
  • doskonalenie umiejętności współpracy w grupie,
  • wykorzystywania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych,
  • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
  • przygotowania do kształcenia i samokształcenia się w przyszłości.

 

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • poda ważne daty,
  • opowie o przyczynach i przebiegu II Wojny Światowej,
  • odczyta ważne informacje z wybranych tekstów źródłowych,
  • wskaże na mapie ważne miejsca dla przebiegu II Wojny Światowej,
  • opowie o Powstaniu Warszawskim,
  • wymieni bohaterskie postawy Polaków w czasie II Wojny Światowej i Powstania Warszawskiego,
  • poda miejsca, gdzie Polacy bronili się w czasie kampanii wrześniowej,
  • zinterpretuje wybrane teksty kultury,
  • zdefiniuje wybrane pojęcia,
  • potwierdzi znaczenie II Wojny Światowej dla losów kolejnych pokoleń Polaków,
  • uświadomi sobie znaczenie pamięci dla tożsamości narodu i państwa polskiego.

 

Metody pracy:

  • rozmowy tematyczne
  • praca z tekstem kultury
  • pogadanka
  • dyskusja
  • praca ze źródłami
  • burza mózgów
  • mapa mentalna
  • praca z komputerem
  • rozwiązywanie zadań
  • praca plastyczna
  • praca z mapą

 

Plan realizacji projektu:

Faza wstępna

  1. Zgłaszanie propozycji, przygotowanie projektu.
  2. Przedstawienie projektu dyrektorowi szkoły w celu uzyskania akceptacji.
  3. Zapoznanie z ogólnymi i szczegółowymi celami przedsięwzięcia.
  4. Ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań oraz sposobów realizacji.

 

Realizacja projektu

W czasie trwania projektu na lekcjach uczniowie wraz z nauczycielami będą zdobywali wiedzę dotyczącą następujących kręgów tematycznych:

  1. Wybuch i przebieg II Wojny Światowej.
  2. Wybuch i przebieg Powstania Warszawskiego.
  3. Porządkujemy kalendarium Powstania Warszawskiego.
  4. Zwiedzamy Muzeum Powstania Warszawskiego z „Przewodnikiem”.
  5. Pamięć 1939 – gra memory.
  6. Znak Polski Walczącej.
  7. Praca z mapą powstańczej Warszawy.
  8. Analiza tekstu kultury.
  9. Kartka dla Powstańca.
  10. Kolorujemy obrazki powstańcze.
  11. Śpiewamy powstańcze piosenki.
  12. Rozwiązujemy krzyżówkę.
  13. Plakat: Pamiętamy.
  14. Szukamy w najbliższej okolicy miejsc upamiętniających wydarzenia II Wojny Światowej.
  15. Dzieci w czasie wojny i powstania.
  16. Niedźwiedź Wojtek żołnierzem.
  17. Korzystamy z różnych źródeł

 

Ewaluacja projektu

Informacją zwrotną niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć.

Dla podsumowania i zebrania wiedzy  zdobytej podczas realizacji projektu uczniowie rozwiążą krzyżówkę, uzupełnią karty pracy, przygotują plakat, prace plastyczne – kartki dla powstańców przypominające o heroizmie Polaków w czasie II wojny światowej i Powstania Warszawskiego .

 

Bibliografia:

Dziurak, M. Gałęzowski, Ł. Kamiński, Od niepodległości do niepodległości. Historia Polski 1918-1989, Warszawa 2010

  1. Sławiński, Mały powstaniec, Warszawa,

Ł. Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek, Konstancin 2016,

Muzeum Powstania Warszawskiego. Przewodnik, Warszawa 2007,

  1. Majewski, T Urzykowski, Przewodnik po powstańczej Warszawie, Warszawa 2007,
  2. Wieliczka – Szarkowa, Powstanie Warszawskie 1944, Kraków 2014,
  3. Davies, Powstanie 44, Kraków 2004

Warszawskie dzieci – młodzież w służbie Polskiego Państwa Podziemnego, (teczka edukacyjna)

Kalendarium Powstania Warszawskiego,

 Śpiewnik piosenek powstańczych,

K.I. Gałczyński, Pieśń o żołnierzach z Westerplatte,

  1. Broniewski, Bagnet na broń,
  2. Kamiński, Kamienie na szaniec,
  3. Białoszewski, Pamiętnik z Powstania Warszawskiego,

K.K. Baczyński, Wybór poezji,

 

 

 

Odpowiedzialni za realizację projektu:

Agnieszka Kiernicka

Katarzyna Sypniewska