Projekt edukacyjny
„II Wojna Światowa, Powstanie Warszawskie – nasza pamięć i tożsamość. Obchodzimy rocznice ważnych wydarzeń historycznych”.
Edukacja historyczna jest niezwykle ważnym i koniecznym elementem budowania patriotyzmu wśród dzieci i młodzieży. Jej zadaniem jest wyposażenie uczniów w wiedzę historyczną, kształtowanie postaw i poczucia tożsamości narodowej, budzenie szacunku dla dorobku poprzednich pokoleń. Historia Polski obfituje w wiele znaczących wydarzeń, ale niewiele z nich miało tak ogromne znaczenie dla życia kolejnych pokoleń jak II Wojna Światowa i Powstanie Warszawskie. Mimo iż od tych wydarzeń minęło wiele lat i już coraz mniej wśród nas tych, którzy pamiętają tamte dni, to nadal historycy, publicyści i zwykli ludzie toczą dyskusje i oceniają to, co się wówczas działo, a filmy, książki ukazujące losy wojennego pokolenia cieszą się cały czas niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem.
Niepokój mogą natomiast budzić pojawiające się w przestrzeni międzynarodowej, ale również polskiej, próby fałszowania prawdy historycznej, rozmywania konturów popełnionego przez Niemców zła, czy z drugiej strony czynionego dobra, bohaterstwa i poświęcenia.
W tej sytuacji szczególnie ważne jest, aby na lekcjach pomagać uczniom zrozumieć te trudne tematy, wskazując jednocześnie na ich ogromny wpływ na funkcjonowanie państwa polskiego i życie Polaków w minionych dekadach.
Realizacja projektu „II Wojna Światowa, Powstanie Warszawskie – nasza pamięć i tożsamość. Obchodzimy rocznice ważnych wydarzeń historycznych” ma na celu przybliżenie uczniom podstawowych informacji związanych z II Wojną Światową, a szczególnie wojną obronną we wrześniu 1939 roku oraz z Powstaniem Warszawskim, które wybuchło 1 sierpnia 1944 roku.
Szczególną okazją dla omówienia powyższych zagadnień jest fakt, iż w tym roku obchodzimy 80 rocznicę wybuchu II Wojny Światowej i 75 rocznicę Powstania Warszawskiego.
Jako szkoła – nauczyciele, uczniowie jesteśmy zobowiązani przechowywać pamięć o tych, którzy oddawali swoje życie tylko dlatego, że byli Polakami i chcieli walczyć o wolną Polskę.
Zaplanowane w ramach projektu przedsięwzięcia mają być dla dzieci i młodzieży okazją do wzajemnej integracji, pogłębienia wiedzy, odbycia niezwykłej podróży w czasie.
Uczestnicy projektu:
Do uczestnictwa w projekcie zostaną zaproszeni uczniowie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego przebywający w Klinice Pediatrii Hematologii i Onkologii Szpitala Uniwersyteckiego im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy. Projekt będzie realizowany na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii oraz na godzinie wychowawczej. Omawiane zagadnienia będą dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów.
Czas realizacji projektu:
Wrzesień – październik 2019 roku
Cele projektu:
Ogólne:
- rozwijanie postawy patriotycznej,
- budzenie zainteresowania przeszłością Ojczyzny,
- wyjaśnianie przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych,
- poszerzenie wiedzy na temat ważnych wydarzeń związanych z historią Polski,
- wdrażanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów,
- umocnienie w uczniach wiary we własne możliwości,
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie,
- wykorzystywania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- przygotowania do kształcenia i samokształcenia się w przyszłości.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- poda ważne daty,
- opowie o przyczynach i przebiegu II Wojny Światowej,
- odczyta ważne informacje z wybranych tekstów źródłowych,
- wskaże na mapie ważne miejsca dla przebiegu II Wojny Światowej,
- opowie o Powstaniu Warszawskim,
- wymieni bohaterskie postawy Polaków w czasie II Wojny Światowej i Powstania Warszawskiego,
- poda miejsca, gdzie Polacy bronili się w czasie kampanii wrześniowej,
- zinterpretuje wybrane teksty kultury,
- zdefiniuje wybrane pojęcia,
- potwierdzi znaczenie II Wojny Światowej dla losów kolejnych pokoleń Polaków,
- uświadomi sobie znaczenie pamięci dla tożsamości narodu i państwa polskiego.
Metody pracy:
- rozmowy tematyczne
- praca z tekstem kultury
- pogadanka
- dyskusja
- praca ze źródłami
- burza mózgów
- mapa mentalna
- praca z komputerem
- rozwiązywanie zadań
- praca plastyczna
- praca z mapą
Plan realizacji projektu:
Faza wstępna
- Zgłaszanie propozycji, przygotowanie projektu.
- Przedstawienie projektu dyrektorowi szkoły w celu uzyskania akceptacji.
- Zapoznanie z ogólnymi i szczegółowymi celami przedsięwzięcia.
- Ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań oraz sposobów realizacji.
Realizacja projektu
W czasie trwania projektu na lekcjach uczniowie wraz z nauczycielami będą zdobywali wiedzę dotyczącą następujących kręgów tematycznych:
- Wybuch i przebieg II Wojny Światowej.
- Wybuch i przebieg Powstania Warszawskiego.
- Porządkujemy kalendarium Powstania Warszawskiego.
- Zwiedzamy Muzeum Powstania Warszawskiego z „Przewodnikiem”.
- Pamięć 1939 – gra memory.
- Znak Polski Walczącej.
- Praca z mapą powstańczej Warszawy.
- Analiza tekstu kultury.
- Kartka dla Powstańca.
- Kolorujemy obrazki powstańcze.
- Śpiewamy powstańcze piosenki.
- Rozwiązujemy krzyżówkę.
- Plakat: Pamiętamy.
- Szukamy w najbliższej okolicy miejsc upamiętniających wydarzenia II Wojny Światowej.
- Dzieci w czasie wojny i powstania.
- Niedźwiedź Wojtek żołnierzem.
- Korzystamy z różnych źródeł
Ewaluacja projektu
Informacją zwrotną niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć.
Dla podsumowania i zebrania wiedzy zdobytej podczas realizacji projektu uczniowie rozwiążą krzyżówkę, uzupełnią karty pracy, przygotują plakat, prace plastyczne – kartki dla powstańców przypominające o heroizmie Polaków w czasie II wojny światowej i Powstania Warszawskiego .
Bibliografia:
Dziurak, M. Gałęzowski, Ł. Kamiński, Od niepodległości do niepodległości. Historia Polski 1918-1989, Warszawa 2010
- Sławiński, Mały powstaniec, Warszawa,
Ł. Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek, Konstancin 2016,
Muzeum Powstania Warszawskiego. Przewodnik, Warszawa 2007,
- Majewski, T Urzykowski, Przewodnik po powstańczej Warszawie, Warszawa 2007,
- Wieliczka – Szarkowa, Powstanie Warszawskie 1944, Kraków 2014,
- Davies, Powstanie 44, Kraków 2004
Warszawskie dzieci – młodzież w służbie Polskiego Państwa Podziemnego, (teczka edukacyjna)
Kalendarium Powstania Warszawskiego,
Śpiewnik piosenek powstańczych,
K.I. Gałczyński, Pieśń o żołnierzach z Westerplatte,
- Broniewski, Bagnet na broń,
- Kamiński, Kamienie na szaniec,
- Białoszewski, Pamiętnik z Powstania Warszawskiego,
K.K. Baczyński, Wybór poezji,
Odpowiedzialni za realizację projektu:
Agnieszka Kiernicka
Katarzyna Sypniewska