Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2018/2019

powrót

Sprawozdanie z podsumowania obowiązkowego projektu gimnazjalnego z biologii.

W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie klasy gimnazjalnej na dziennym oddziale Kliniki Psychiatrii po raz ostatni realizowali projekt gimnazjalny. Uczniowie wybrali przedmiot biologia, a obrany temat to: " Wpływ czynników zewnętrznych na wzrost i rozwój roślin".

Uczniowie mieli okazję do rzetelnego prowadzenia badań związanych z tematem, w dziedzinie biologii – fizjologia roślin.Gimnazjaliści w tym badawczym projekcie brali udział w szeregu zaplanowanych działań. Pracę rozpoczęto od założenia kultur hydroponicznych fasoli, dyni, dębu i grochu poddawanych sukcesywnie działaniu różnych czynników takich jak np. dostęp lub brak światła i różna temperatura.. Następnie wysiano nasiona kopru, szczypiorku, oregano, bazylii, tymianku, rzeżuchy, pietruszki, pszenicy, słonecznika i ciecierzycy w sali w doniczkach o zróznicowanym podłożu. W oddziałowym ogródku na patio uczniowie zasadzili byliny i rośliny cebulowe takie jak begonia,funkia, śnieżyczka przebiśnieg, czosnek ozdobny, narcyz, szafirek. Celem prowadzenia obserwacji porównawczych część roślin podlewano i nawożono. Uczniowie dokonywali regularnej pielęgnacji zasianych i posadzonych roślin, a także prowadzili dokumentację z przebiegu projektu zapisując obserwacje i wykonując zdjęcia. Wszystkie fotografie umieszczone na zakończenie projektu w prezentacji wykonywane były samodzielnie. W dobie Internetu i gotowych informacji rzetelne dokumentowanie prowadzonych obserwacji było dla uczniów początkowo nowością, jednak z upływem czasu, kilku miesięczne badania przyniosły pasjonujące efekty i satysfakcję dla uczestników projektu. Uczniowie obserwowali również wegetację roślin we własnej okolicy. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń wykonano plakaty obrazujące wpływ czynników zewnętrznych na wzrost i rozwój roślin.

Uwieńczeniem projektu była prezentacja wykonanej pracy 22 maja 2019 r. w obecności dyrekcji szkoły szpitalnej, personelu medycznego oraz całej społeczności uczniowskiej kliniki. Gimnazjaliści przedstawili prezentację multimedialną ukazującą czynniki zewnętrzne mające wpływ na ontogenezę takie jak: temperatura, światło, sole mineralne, dwutlenek węgla, patogeny na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji. Następnie zachęcili wszystkich uczestników do obejrzenia roślin w różnych fazach rozwoju poddanych różnorodnym czynnikom zewnętrznym.Uczniowie wzbudzili ciekawość w słuchaczach poprzez bogatwo gatunków
i swobodę z jaką opowiadali, używając przy tym precyzyjnego słownitwa jak: allelopatia, fotoperiodyzm, wernalizacja, próba kontrolna, badawcza, hydroponika itp. Zaskoczeniem dla słuchaczy była również pięknie wykonana inscenizacja odbytej wycieczki do ogrodnictwa oraz wywiadu z panem ogrodnikiem. Na zakończenie przedtawiono prezentację muzyczną z wykorzystaniem wykonanych samodzielnie zdjęć oraz wielu filmików,gdzie uczniowie ukazali całą pracę od zaplecza.

Uczniowie dokonali pisemnej samooceny a całość została poddana ocenie przez powołaną komisję z udziałem dyrekcji szkoły. Ocenie podlegała:
Umiejętność pracy w zespole:
Terminowość i odpowiedzialność w wywiązywaniu się z zaplanowanych zadań
Stopień wykorzystania źródeł
Technika wykonania prac plastycznych
Konstrukcja prezentacji
Przejrzystość prezentacji
Wrażenia estetyczne

Projekt na każdym poziomie oceniony został celująco.Po zakończeniu projektu gimnazjaliści wielokrotnie podkreślali, że zauważają rośliny i otaczającą przyrodę zupełnie inaczej niż do tej pory. Realizacja poszczególnych zadań uczyła współpracy, stanowiła wyzwanie i była żródłem wielu pozytywnych emocji. Kilkumiesięczna, ukierunkowana praca przyniosła fascynujące rezultaty.

Opiekun projektu: Anna Osowska