Projekt realizowany na wybranych lekcjach matematyki i fizyki oraz godzinach wychowawczych i zajęciach pozalekcyjnych w gimnazjum i liceum
1. Uczestnicy projektu:
Uczniowie klas gimnazjalnych Zespołu Szkół nr 33 dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej przebywający na leczeniu w Klinice Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego nr 1.
2. Cele projektu:
- rozbudzenie zainteresowań przedmiotami – fizyką i matematyką,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- utrwalanie wiadomości z przedmiotu fizyka,
- ćwiczenie poprawnego języka matematycznego i fizycznego,
- pokazanie przydatności umiejętności rozwiązywania zadań matematyczno-fizycznych w życiu każdego człowieka,
- doskonalenie umiejętności logicznego i twórczego myślenia uczniów,
- wdrożenie ucznia do samodzielnego rozwiązywania codziennych problemów,
umocnienie w uczniu wiary we własne możliwości, - wykorzystanie zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych,
- nabycie umiejętności dostrzegania oraz wykorzystania wiedzy i umiejętności matematycznych w swoim otoczeniu, na co dzień,
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie podczas rozwiązywania zadań.
3. Termin realizacji projektu:
Od 17 maja do 12 czerwca 2018 r.
4. Forma realizacji i przebieg projektu:
Projekt realizowany będzie na wybranych lekcjach matematyki i fizyki prowadzonych na oddziale objętym projektem. Będzie łączył teorię z praktyką, odzwierciedlał problemy życia codziennego, z jakimi każdy z uczniów spotyka się, lub będzie spotykał w przyszłości.
Na początku uczestnicy zajęć obejrzą kilka krótkich filmów sytuacyjnych prezentujących zastosowanie wiedzy z matematyki i fizyki w życiu codziennym (wycieczki wirtualne do banku, sklepu oraz w kosmos), przeprowadzą doświadczenia ilustrujące wykorzystanie podstawowych zjawisk fizycznych, a następnie odbędą się wycieczki fizyczne (sala lekcyjna, korytarz szpitalny-szkolny, boisko). Na każdej „wycieczce” uczniowie w grupach ułożą i rozwiążą trzy zadania dot. zastosowań matematyki i fizyki na danej „wycieczce”.
Podsumowaniem projektu będzie stworzenie ebooka – zbioru zadań ze wszystkich ułożonych zadań z kolejnych wycieczek.
5. Przewidywane efekty:
Uczeń:
- zastosuje wiedzę i umiejętności matematyczne i fizyczne w praktyce,
- zauważy jak ważna jest znajomość matematyki i fizyki w życiu codziennym,
- ułoży i rozwiąże zadanie o treści matematyczno-fizycznej osadzone w kontekście praktycznym,
- stworzy e-book,
- rozwinie swoje umiejętności matematyczne, a także umiejętność logiczne i twórczego myślenia,
- wzmocni wiarę we własne możliwości, dzięki efektywnemu współdziałaniu w grupie.
6. Ewaluacja projektu:
Informacja zwrotna, niezbędna do oceny wartości projektu, jego celów, przydatności
do pracy obejmować będzie postawy, zachowania i odczucia uczniów w czasie zajęć. Poziom wiedzy i umiejętności uczniów będą także odzwierciedlać utworzone przez nich zadania.
7. Autorzy i realizatorzy projektu:
Katarzyna Niedzwiec, Wojciech Franków