Projekt edukacyjny „Polska jest Naj….”
Wstęp
Ważnym elementem budowania patriotyzmu wśród dzieci i młodzieży jest propagowanie i kształtowanie wysokiego poziomu wiedzy z różnych dziedzin nauki związanych z Polską, takich jak: historia, geografia, kultura języka polskiego, przyroda, wiedza o społeczeństwie. Bez pogłębiania elementarnej wiedzy o własnej Ojczyźnie, trudno o budzenie wśród młodego pokolenia poczucia dumy i radości z tego, że jesteśmy Polakami.
Realizacja projektu „ Polska jest Naj…” ma na celu: przybliżenie uczniom wybranych zagadnień związanych z geografią i przyrodą naszej Ojczyzny, z najpiękniejszymi miejscami w Polsce oraz przypomnienie sylwetek wybranych sławnych Polaków, również podróżników. Ma popularyzować walory krajoznawcze i historyczne Polski, ocalając je tym samym od zapomnienia.
Każdy wie, że wszystko co „naj” przyciąga bardziej. Można bowiem spodziewać się spotkania z czymś niezwykłym. W czasie omawiania poszczególnych zagadnień chcemy zwrócić uczniom uwagę, iż Polska to kraj, gdzie to „naj” wyjątkowo łatwo znaleźć; coś największego, najstarszego, najmniejszego, najwyższego… Niejednokrotnie polskie „naj” okazuje się również tym „naj” w Europie, a nawet na całym świecie. Proponujemy zatem uczniom odwiedzenie miejsc nie tylko najbardziej znanych, ale również tych, o których wiemy mało lub zupełnie nic.
Termin realizacji projektu nie jest przypadkowy. Wkrótce uczniowie wyruszą na wakacyjne wędrówki, w czasie których będą mogli wykorzystać, sprawdzić i pogłębić zdobytą wiedzę. Uczestnictwo w poszczególnych działaniach związanych z omawianiem projektu będzie również dla wszystkich uczestników okazją do uczczenia 100 Rocznicy Odzyskania Niepodległości i przygotowaniem do wielkich obchodów, jakie będą miały miejsce w całej naszej Ojczyźnie w listopadzie bieżącego roku. Realizowany wówczas projekt będzie niejako kontynuacją i uszczegółowieniem wiedzy związanej już bezpośrednio z Odzyskaniem Niepodległości w 1918 roku.
Zaplanowane w ramach projektu przedsięwzięcia mają być dla dzieci i młodzieży okazją do wzajemnej integracji, pogłębienia wiedzy, odbycia niezwykłej podróży po najpiękniejszych i najciekawszych miejscach Polski, do wzięcia udziału w zajęciach o ciekawej i interesującej tematyce.
Uczestnicy projektu
Do uczestnictwa w zajęciach zostaną zaproszeni uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum przebywający w Klinice Pediatrii Hematologii i Onkologii Szpitala Uniwersyteckiego im. dr A. Jurasza w Bydgoszczy.
Projekt realizowany będzie na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii, WOS, na godzinach wychowawczych oraz na pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych.
Czas realizacji projektu
4 – 20 czerwca 2018 roku
Cele projektu:
Ogólne
- rozwijanie postawy patriotycznej,
- budzenie poczucia dumy, z tego, że jesteśmy Polakami,
- poszerzenie wiedzy na temat naszej Ojczyzny,
- wdrożenie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów,
- umocnienie poczucia wiary we własne możliwości,
- doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami,
- rozwijanie umiejętności poszukiwania wiedzy w różnych źródłach informacji,
- wykorzystywanie zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- przygotowanie do kształcenia i samokształcenia w przyszłości.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wskaże Polskę na mapie Europy,
- wymieni państwa sąsiadujące z Polską,
- wymieni podstawowe elementy środowiska geograficzno- przyrodniczego Polski,
- rozpozna i doceni walory polskich krajobrazów,
- znajdzie na mapie najważniejsze miasta, poszczególne województwa i ich stolice,
- przypomni najbardziej znane polskie legendy,
- scharakteryzuje i wskaże najbardziej znane polskie zabytki, również te „naj”,
- wymieni poznanych wielkich Polaków,
- wyjaśni, dlaczego możemy być dumni, z tego, że jesteśmy Polakami,
- wzbogaci swoją wiedzę o wiele ciekawych informacji związanych z geografią, przyrodą, historią i kulturą Polski
Metody pracy
- rozmowy tematyczne
- elementy wykładu
- pogadanka
- dyskusja
- praca ze źródłami, albumami, przewodnikami po Polsce, zdjęciami, portretami znanych osób
- burza mózgów
- praca z komputerem, kartą pracy
- praca z mapą
- wykonanie prac plastycznych, plakatu
Plan realizacji projektu
Faza wstępna
- Zebranie propozycji przez uczniów i nauczyciela – przygotowanie projektu.
- Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu uzyskania akceptacji.
Realizacja projektu:
W czasie trwania projektu uczniowie na lekcjach pod kierunkiem nauczycieli będą zdobywali wiedzę dotyczącą następujących kręgów tematycznych:
- Nasze polskie ABC.
- Symbole narodowe.
- Polska na mapie Europy.
- Geografia Polski.
- Przyroda Polski.
- Polskie miasta, wsie i miasteczka.
- Najciekawsze zabytki Polski.
- Polskie „naj”.
- Cuda Polski.
- Miejsca mniej znane, warte poznania.
- Sławni Polacy.
- Znamy polskie legendy.
- Miejsca, które warto zobaczyć w czasie wakacyjnych wędrówek.
Bibliografia. Przewodniki i wydawnictwa albumowe.
- Kocham Polskę. Nasza wspaniała ojczyzna. , L.J. Szarkowie
- Kocham Polskę. Historia Polski dla naszych dzieci, L.J. Szarkowie
- Historia Polski dla dzieci
- Tajemnice historii Polski, Joanna Wilder
- Leksykon wielkich Polaków
- Polskie muzea, skanseny i kolekcje
- Miejsca mało znane w Polsce
- Przewodnik
- Cuda Polski
- Polska pełna przygód
- Podróże z historią
- Zamki Polski
- Skarby polskiej kultury
- Polska jest Naj…, Joanna Włodarczyk
- To mój kraj. Architektura
- To mój kraj. Sławni Polacy.
- Co wiem o swojej ojczyźnie?
Ewaluacja
Informacją zwrotną, niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć.
Dla podsumowania i zebrania wiedzy zdobytej podczas realizacji projektu uczniowie rozwiążą krzyżówki, uzupełnią karty pracy, przygotują plakat, prace plastyczne ukazujące piękne polskie krajobrazy, najciekawsze miejsca i zabytki Polski.
Realizacja projektu:
Agnieszka Kiernicka, Justyna Rypolc, Katarzyna Sypniewska,