Wstęp.
Henryk Sienkiewicz jest
pisarzem, którego dzieła wywarły ogromny wpływ na kształtowanie postaw i
charakterów wielu pokoleń Polaków. Przez dziesiątki lat bohaterowie jego
powieści służyli jako symbole cech i postaw życiowych, ich słowa nabierały wagi
przysłów, stawały się trwałymi składnikami świadomości społecznej. Utwory
wychodzące spod jego pióra stawały się bestselerami od momentu ukazania się.
Stefan Żeromski pisał,
iż „czytali je wszyscy, tacy nawet którzy nigdy nic nie czytają”. Dodawał z
podziwem „Książki kursują, rozbiegają się błyskawicznie. Niebywałe, niesłychane
powodzenie. Sienkiewicz zrobił dużo, bardzo dużo. Niech imię jego będzie
pochwalone”. Dzisiaj również dzieła powieściopisarza znajdują swoich
wielbicieli, o czym świadczą ekranizacje i ponawiane wydania jego książek.
Realizacja projektu
„Tydzień z Henrykiem Sienkiewiczem” ma na celu przybliżenie uczniom sylwetki
pisarza, jego utworów oraz zwrócenie uwagi na to, jak wielkie znaczenie miał i
ma nadal jego dorobek dla czytelników w Polsce i na całym świecie.
Szczególną okazją dla
omówienia powyższych zagadnień jest fakt, iż rok 2016 został przez Sejm
Rzeczpospolitej poświęcony w szczególny sposób Henrykowi Sienkiewiczowi
z powodu rocznic: 5 maja minęło 170 lat od urodzin pisarza, a 15 listopada
przypada 100-na rocznica jego śmierci.
O tym, iż nie tylko w
Polsce książki Sienkiewicza były czytane i podziwiane świadczy fakt,
iż 10 grudnia 1905 roku otrzymał Nagrodę Nobla. Był pierwszym Polakiem, który
otrzymał
tę nagrodę w dziedzinie literatury i to w czasie, gdy Polski nie było na mapie
Europy.
Warto również, aby
uczestnicy projektu, w kilka dni po Święcie Niepodległości, dostrzegli
i uświadomili sobie głęboki patriotyzm, jaki motywował Henryka Sienkiewicza do
kreślenia kolejnych dzieł literackich, brania udziału w wielu akcjach i
inicjatywach społecznych. Niestety on sam wolnej Polski nie doczekał.
Podczas realizacji
projektu uczniowie będą mogli poznać lub przypomnieć sobie dzieła Henryka Sienkiewicza, zapoznać się z
treścią przemówienia, jakie wygłosił podczas ceremonii rozdania nagród im.
Alfreda Nobla w Sztokholmie, obejrzeć wybrane ekranizacje jego dzieł.
Zaplanowane w ramach
projektu przedsięwzięcia mają być dla dzieci i młodzieży okazją
do wzajemnej integracji, pogłębienia wiedzy, kształtowania postaw, odbycia
niezwykłej podróży wraz z bohaterami dzieł Henryka Sienkiewicza.
Uczestnicy projektu.
Do uczestnictwa w
projekcie zostaną zaproszeni uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum
oraz liceum ogólnokształcącego przebywający w Klinice Pediatrii Hematologii
i Onkologii Szpitala Uniwersyteckiego im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy.
Czas realizacji projektu:
14- 18 listopada 2016 roku - przygotowanie do realizacji projektu
21- 25 listopada 2016 roku - projekt „Tydzień z Henrykiem Sienkiewiczem”
Cele ogólne:
· zainteresowanie
uczniów twórczością Henryka Sienkiewicza, jego działalnością
na rzecz Polski i Polaków, a także wzorcami osobowymi, jakie umieścił na
kartach swych dzieł,
· budzenie
szacunku dla Ojczyzny, przywiązania do tradycji, zainteresowań związanych z
przeszłością naszego państwa,
· kształtowanie
postaw patriotycznych,
· poszerzenie
wiedzy na temat ważnych wydarzeń związanych z historią Polski,
· rozwijanie
kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży
· doskonalenie
umiejętności czytania ze zrozumieniem, wykorzystywania zdobytej wiedzy w
sytuacjach praktycznych,
· wdrożenie
uczniów do samodzielnego rozwiazywania problemów, korzystania
z różnych źródeł informacji,
· umacnianie
wiary we własne możliwości,
· przygotowanie
do kształcenia i samokształcenia w przyszłości.
Cele szczegółowe/ przewidywane osiągnięcia
uczniów:
Uczeń:
· wymieni najważniejsze fakty związane z
życiem i twórczością Henryka Sienkiewicza,
· przeczyta ze zrozumieniem wybrane utwory
Henryka Sienkiewicza (w całości lub wybrane fragmenty)
- Potop
- Quo vadis
- W pustyni i w pyszczy
- Latarnik
- Legenda żeglarska
- Sachem
- Bajka
- tekst przemówienia po otrzymaniu
Nagrody Nobla
· scharakteryzuje
wybranych bohaterów poznanych utworów,
· wskaże
elementy świata przedstawionego w przeczytanych fragmentach,
· zdefiniuje
pojęcia; powieść, nowela, ekranizacja filmowa dzieła literackiego,
· wykona
plakat, rozwiąże krzyżówkę, uzupełni karty pracy
· zapozna
się z wybranymi adaptacjami filmowymi dzieł noblisty,
· weźmie
udział w dyskusji na temat twórczości Henryka Sienkiewicza,
· wykona
i zagra w grę dydaktyczną opartą na życiu i twórczości pisarza
· wyjaśni
znaczenie słów kończących Trylogii: „Na tym kończy się ten szereg książek
pisanych w ciągu kilku lat i w niemałym trudzie – dla pokrzepienia serc”
· potwierdzi
rolę i znaczenie twórczości Henryka Sienkiewicza dla literatury polskiej i
społeczeństwa polskiego
Metody pracy:
· rozmowy
tematyczne
· elementy
wykładu
· praca
z tekstem literackim, czytanie ze zrozumieniem
· pogadanka
· dyskusja
· praca
z różnymi źródłami informacji
· burza
mózgów
· rozwiązywanie
zadań i łamigłówek
· praca
plastyczna, plakat
· aktywnego
słuchania
· swobodnej
wypowiedzi
Ewaluacja projektu.
Informacją zwrotną
niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i
zaangażowanie uczniów w czasie zajęć.
Sprawdzenie zdobytej
przez dzieci i młodzież wiedzy i umiejętności będzie możliwe
w trakcie wykonywania przez uczniów okolicznościowych plakatów, uzupełniania
kart pracy, łamigłówek, krzyżówek.
W czasie trwania
projektu uczniowie przygotują grę edukacyjną oraz wystawkę dzieł Henryka
Sienkiewicza i opracowań jemu poświęconych. Będą mieli również okazję obejrzeć
ekranizację opartą na wybranej powieści Henryka Sienkiewicza (W pustyni i w
puszczy, Potop, Ogniem i mieczem, Krzyżacy, Quo vadis).