WPROWADZENIE
Niniejszy projekt jest kontynuacją realizowanych od kilku lat spotkań z cyklu „Sprawne ręce”. Praca w Klinice Onkologii i Hematologii pokazała, jak często szkolnym oraz artystycznym przedsięwzięciom naszych podopiecznych towarzyszą bliskie osoby. Rodzina mimowolnie włącza się do licznych działań w świetlicy lub w sali, przy łóżku dziecka. Prowadzone obserwacje pozwoliły stwierdzić, że udział we wspólnych zabawach oraz działalność artystyczna cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród dzieci oraz ich opiekunów. Codzienne kontakty i podejmowane działania wskazują, że opieki, zainteresowania oraz organizacji czasu, który tak bardzo się dłuży podczas pobytu w szpitalu, potrzebują zarówno uczniowie, jak i ich bliscy.
Tegoroczne zajęcia w kręgu sztuki poszerzono o element czytelniczy. Ulubione przez dzieci bajeczki oraz krótkie opowiadania z cyklu „Poczytaj mi mamo”, prezentowane w towarzystwie osób bliskich oraz rówieśników pomogą ciekawie wykorzystać przedłużający się „czas wolny”, będą także inspirowałby działalność plastyczną uczestników oraz staną się wspaniałą okazją do twórczej ekspresji, poznania swoich możliwości i talentów zarówno dorosłych, jak i dzieci. Tradycyjnie na spotkaniach będzie rozbrzmiewał wspólny śpiew dziecięcych piosenek, który pomoże stworzyć bardziej rodzinną i serdeczną atmosferę.
SKŁAD PROJEKTU:
- Nazwa projektu
- Cele projektu
- Działy tematyczne
- Czas i zasięg trwania projektu
- Środki i materiały do realizacji projektu
- Przebieg realizacji projektu
- Kryteria oceniania
- Forma prezentacji
- Przewidywane efekty projektu
- Ewaluacja projektu
- Organizatorzy projektu
REALIZACJA PROJEKTU:
- Nazwa projektu: „Sprawne ręce”
- Cele projektu
Cel główny:
- poznanie nowych form rozładowania frustracji i negatywnych emocji związanych
z chorobą oraz pobytem w szpitalu; - wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu w oderwaniu od komputera;
- integracja środowiska szpitalnego.
- wzmacnianie więzi między dziećmi i ich rodzicami, dziadkami, rodzeństwem podczas wspólnych działań artystycznych.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań artystycznych w miłej i rodzinnej atmosferze;
- kształtowanie wyobraźni artystycznej i literackiej;
- rozwijanie poczucia wartości poprzez poznanie własnych możliwości i talentów;
- wyładowanie ekspresji twórczej poprzez stosownie różnorodnych technik plastycznych, interpretacji tekstów literackich oraz zabawę przy muzyce.
- Działy tematyczne:
Zajęcia oparte będą na kalendarzu pór roku i świąt. Planowane jest stosowanie różnorodnych technik plastycznych opartych o tematykę wybranych tekstów literatury dziecięcej i piosenek.
Realizowane będą następujące spotkania:
Tytuł |
Miesiąc |
Barwy Jesieni – „Domek zapomnienia” |
Październik |
Kiedy pada deszcz? - „Zaczarowana fontanna” |
Listopad |
Aniołkowo – butelkowo. |
Grudzień |
Portret Babci i Dziadka - „Dróżka w lesie” |
Styczeń |
Zakochani są wśród nas – „Ballada o królewnie, która na wszystko nosem kręciła” |
Luty |
Wszystko kwietnie wkoło - „Pierwszy spacer” |
Marzec |
W wielkanocnym nastroju. |
Kwiecień |
Majowe inspiracje – „Wiosenna wędrówka” |
Maj |
Czekamy na lato - „W aeroplanie” |
Czerwiec |
- Czas i zasięg trwania projektu
- czas trwania projektu – II połowa października 2016 r. do czerwca 2017 r.
- rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący cykliczne spotkania (raz w miesiącu) z dziećmi przebywającymi na leczeniu
i objętymi zajęciami edukacyjnymi realizowanymi przez nauczycieli Zespołu Szkół Nr 33 w Bydgoszczy wraz z rodzinami (rodzicami, dziadkami, rodzeństwem), które towarzyszą uczniom podczas pobytu w szpitalu.
- Środki i materiały
Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:
- materiały plastyczne do realizacji prac w różnych technikach plastycznych – również te nietypowe, np. odpady, tektury, materiały naturalne itp.;
- dziurkacze dekoracyjne i wykrojnik typu bigshot;
- komputer (laptop) z oprogramowaniem, kamera cyfrowa, cyfrowy aparat fotograficzny – przeznaczone do ilustrowania i dokumentowania prac plastycznych oraz rejestrowania przebiegu zajęć artystycznych;
- wybrane opowiadania z cyklu „Poczytaj mi mamo”:
- Krzemieniecka L. Domek zapomnienia. Nasza Księgarnia, Warszawa 1984;
- Bechlerowa H. Zaczarowana fontanna. Nasza Księgarnia, Warszawa 1980;
- Badalska W. Ballada o królewnie, która na wszystko kręciła nosem. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988;
- Łastowiecka M. Pierwszy spacer. Nasza Księgarnia, Warszawa1982;
- Bechlerowa H. Wiosenna wędrówka. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988;
- Tuwim J. W aeroplanie. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985;
- Praca zbior. pod red. Heleny. Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu. Kruk, WSiP, Warszawa 1980.
- podręczniki do przedmiotu plastyka, wydawnictwa specjalistyczne, czasopisma i inne publikacje pomagające w realizacji prac wybranym sposobem papieroplastycznym:
- Smith A. Wielka księga papieroplastyki. Delta, Warszawa 1996;
- Barff U. ZŁOTA KSIĘGA POMYSŁÓW. Każde dziecko to potrafi. Delta, Warszawa 1996;
- Dankowska I., Ruzikowska J. Ozdoby i upominki na różne okazje. WSiP, Warszawa 1997;
- Fischer M. Karty świąteczne na Boże Narodzenie. Jedność, Kielce 2004;
- Łagoda J., Łagoda-Marciniak M., Gotowiec A. Praktyczny poradnik ŚWIĘTA
W POLSKIM DOMU. Publicat S.A., Poznań; - Lynn S. James D. Umiem to zrobić. Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań 1994;
- Donnelly-Bethmann L. Stemple darami natury. Klub dla Ciebie, Warszawa 2005;
- czasopisma: Inspiracje, Hobby, Sztuka, Country, Sielskie życie;
- materiały i opracowania własne organizatorek, przygotowane na kursach doskonalenia zawodowego i specjalistycznych warsztatach;
- nuty i teksty piosenek, instrumenty muzyczne;
- zasoby Internetu.
- Przebieg i realizacja projektu
Projekt będzie zawierał następujące elementy:
- działania praktyczne związane z wykorzystaniem na zajęciach następujących technik plastycznych: wycinanka, wydzieranka, wyklejanka; kolaż; orgiami i jego odmiany; witraż; malowanie i rysowanie różnego rodzaju kredkami i farbami; rzemiosło artystyczne; zabawy z fotografią papierową; decoupage; quilling; iris folding; i inne
- czytanie krótkich opowiadań i wierszy (tekstów piosenek);
- wykonanie i prezentacja prac plastycznych związanych z porami roku, świętami
i tradycjami ludowymi; - śpiew piosenek;
- dokumentacja fotograficzna i opisowa (sprawozdanie) zajęć.
- Kryteria oceniania
Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu „Sprawne ręce” nie są zajęciami obowiązkowymi, dzieci i ich rodzice, opiekunowie nie będą zatem otrzymywać ocen. Natomiast zakłada się różne formy nagradzania uczestników, np. nagrody słowne i rzeczowe za aktywny i twórczy udział w zajęciach. Ocenie mogą podlegać jedynie organizatorzy projektu: ich zaangażowanie, przygotowanie oraz ciekawy i różnorodny dobór technik plastycznych; odpowiednio dostosowany do wieku i możliwości zdrowotnych uczniów stopień trudności wykonywanych prac, podporządkowanie czynności uczniów zaleceniom lekarza oraz relaksacyjny przebieg zajęć w miłej i rodzinnej atmosferze.
- Forma prezentacji
Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie krótkich sprawozdań, które zostaną wykorzystane do przygotowania i przedstawienia albumu pamiątkowego ze zdjęciami oraz wpisami uczestników.
- Przewidywane efekty projektu
Uczestnik projektu:
- nazywa własne zainteresowania i wymienia czynności artystyczne, które potrafi;
- korzysta ze zdolności manualnych podczas wykonywania prac plastycznych;
- aktywnie spędza czas wolny poprzez twórcze działanie;
- integruje się ze środowiskiem szpitalnym;
- prezentuje swoją twórczości bezpośrednio podczas zajęć;
- korzysta z nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych z chorobą i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć;
- czerpie radość z własnej twórczości artystycznej;
- angażuje się w różne formy działalności, które pomagają w budowaniu poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji;
- angażuje się w działalność artystyczną podczas zajęć w celu szybszego powrotu do sprawności i zdrowia.
- Ewaluacja projektu
Wytwory artystyczne, dokumentacja fotograficzna, krótkie sprawozdania oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu
w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony.
- Organizatorzy projektu
Honorata Glaza-Gulgowska i Ewa Konarska-Koźlak.
Bydgoszcz 2016