Autorzy projektu:
Joanna Michalak
Marta Modrzyńska
Maria Górska
Wstęp
Książka towarzyszy ludziom od najmłodszych lat. Czytanie to nie tylko sposób na wspólne spędzanie czasu, zacieśnianie więzi rodzinnych, to także rozwój i doskonalenie wielu umiejętności intelektualnych, poszerzanie zainteresowań oraz stymulacja i pobudzanie wyobraźni człowieka w każdym wieku. Głośne czytanie zdecydowanie wspomaga mowę u dziecka i wzbogaca jego słownictwo, uczy koncentracji, rozbudza ciekawość. Właściwie dobrana książka, to okno na świat, odkrywanie różnorodności i bogactwa kultur, budzenie wrażliwości, nauka tolerancji, wskazywanie pozytywnych postaw i zachowań, które w przyszłości mogą stać się wzorcami do naśladowania.
Proponując projekt edukacyjny na temat: Książka na jesienne wieczory, chcemy zachęcić uczniów na każdym etapie edukacyjnym, do sięgania po literaturę zgodną z ich zainteresowaniami ale także po taką, która być może stanie się zalążkiem do odkrywania nowych, fascynujących przygód i doświadczeń. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że każdy kontakt z książką (także tą nietradycyjną, elektroniczną, wirtualną) przynosi wiele pozytywnych skutków i jest źródłem radości oraz wspaniałej zabawy.
1. CELE PROJEKTU
Cele ogólne:
• Zmniejszanie napięć spowodowanych pobytem w szpitalu poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia w czasie działalności edukacyjno - wychowawczej.
• Motywowanie uczniów do czytania oraz rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
• Integracja grupy poprzez sytuacje wychowawcze kształtujące postawy koleżeństwa, wzajemnej pomocy i zaufania.
• Wspieranie rozwoju procesów poznawczych oraz usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych.
Cele operacyjne:
• Dziecko aktywnie żyje z chorobą, chętnie uczestniczy w formach zabawowych dostosowanych do jego możliwości wysiłkowych.
• Uczeń zna historię powstania książki oraz zasady kulturalnego korzystania z zasobów biblioteki i czytelni.
• Uczeń współtworzy atmosferę przyjaźni i wzajemnego zrozumienia, dba o dobre imię grupy i akceptuje jej zasady funkcjonowania.
• Uczeń w kilku zdaniach prezentuje swoją ulubioną książkę.
• Samodzielnie i według własnych pomysłów wykonuje prace plastyczne.
• Czuje satysfakcję i zadowolenie ze swojej działalności plastycznej, chętnie prezentuje prace na wystawie.
• Zna zasady rozwiązywania rebusów, wykreślanek, quizów i zgodnie z nimi rozwiązuje tematyczne rozrywki umysłowe.
• Współpracuje w zespole rówieśniczym, wspólnie wykonuje rekwizyty do inscenizacji.
• Samodzielnie wyszukuje informacje w Internecie oraz rozwiązuje zadanie interaktywne.
2. Czas trwania i zasięg projektu.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół Nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na 3 oddziałach: Oddziale Neurologii, Oddziale Reumatologii i w Ośrodku Rehabilitacji Dziennej oraz w Klinice Gastroenterologii Szpitala Uniwersyteckiego nr 1. Realizacja założeń planowana jest od 17 października do 05.11.2016 r.
3. Sposoby realizacji.
• zajęcia edukacyjno - wychowawcze w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
4. Plan realizacji projektu.
TERMIN REALIZACJI: III tydzień października 2016
ZAGADNIENIA: Książki, które warto przeczytać.
TEMATYKA
1. Bohaterowie ulubionych książek dziecięcych i młodzieżowych.
2. W magicznym świecie Brzechwy i Tuwima.
3. Książka inna niż tradycyjna.
METODY PRACY
• Rozmowy tematyczne.
• Rozrywki umysłowe.
• Zajęcia plastyczne (origami płaskie, kolorowanki, kolaż – ilustracja bohaterów książek.
• Konkurs plastyczny na oddziale - Okładka do ulubionej książki.
• Burza mózgów.
• Spotkanie na temat: Rodzice czytają dzieciom (czytanie połączone z wywiadem).
• Pokaz multimedialny.
• Praca z komputerem.
• Przygotowanie recenzji ulubionej książki (młodzież).
• Quiz na temat: Książka moim przyjacielem.
• Kalambury, rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, wykreślanek.
TERMIN REALIZACJI: IV tydzień października 2016
ZAGADNIENIA: Biblioteka wczoraj, dziś i jutro.
TEMATYKA
1. Narodziny książki.
2. Biblioteka jakiej nie znamy.
3. Bookcrosing co watro zapamiętać?
4. Od pisarza do czytelnika.
METODY PRACY
• Rozmowy tematyczne.
• Rozrywki umysłowe. Spotkanie z Bajkowozem
• Zajęcia plastyczne.
• Burza mózgów.
• Pokaz multimedialny.
• Praca z komputerem – zajęcia interaktywne – testy i zabawy.
• Wystawa tematyczna w Bibliotece Miejskiej Filia nr 3.
• Spotkanie teatralne - Stowarzyszenie Podaj Rękę „W krainie Pana Kleksa - Na Wyspach Bergamutach"
• Spotkanie z pracownikami biblioteki UKW.
TERMIN REALIZACJI: I tydzień listopada 2016
ZAGADNIENIA: Czytamy bo warto.
TEMATYKA
1. Powody, dla których sięgam po książkę.
2. Zabawy z książką.
3. Poczytaj mi mamo – książki naszego dzieciństwa.
METODY PRACY
• Prelekcja dla rodziców: Wpływ czytania na rozwój dziecka.
• Teatrzyk/przedstawienie kukiełkowe, spontaniczne zabawy teatralne na bazie krótkiego utworu.
• Międzyoddziałowy konkurs wiedzy –podsumowanie projektu.
5. Metody pracy.
• Metody oparte na słowie.
• Metody oparte na obserwacji.
• Metody oparte na praktycznej działalności uczniów.
• Metody aktywizujące.
6. Formy pracy:
Praca w grupach i indywidualna.
7. Techniki pracy stosowane do realizacji założeń projektu edukacyjnego:
1. Czytanie, rozmowy kierowane.
2. Aktywne słuchanie.
3. Swobodne wypowiedzi.
4. Burza mózgów.
5. Praca z komputerem.
6. Zabawy z Bajkowozem.
7. Zajęcia plastyczne.
8. Rozwiązywanie kalamburów, zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek, rozrywki umysłowe interaktywne.
9. Gry dydaktyczne.
10. Quizy tematyczne, konkurs wiedzy.
11. Prezentacje multimedialne.
8. Pomoce dydaktyczne:
a) różnorodne środki plastyczne (bloki rysunkowe, techniczne, papier kserograficzny biały i kolorowy, kółka, kwadraty, trójkąty, materiały zdobnicze),
b) komputery,
c) suszone rośliny,
d) wzory dekoracji, kartek, upominków,
e) tworzywa naturalne,
f) kredki, farby plakatowe.
9. Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
Ewaluacja końcowa
a) Quiz tematyczny.
b) Wystawa prac plastycznych – Miejska Biblioteka Filia nr 3,
c) Międzyoddziałowy konkurs wiedzy.
Ewaluacja cząstkowa - bieżąca
a) Termometr uczuć: określenie nastroju i ocena atrakcyjności zajęć.
b) Twarze z emocjami.
c) Kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć.