Projekt edukacyjny
„Podróże małe i duże”
Projekt zawiera:
I.Wstęp.
II.Nazwę projektu.
III.Cele projektu.
IV.Czas i zasięg trwania projektu.
V.Treści i sposoby realizacji.
VI.Środki i materiały do realizacji
projektu.
VII.Kryteria oceniania.
VIII.Formy prezentacji.
IX.Przewidywane efekty projektu.
X.Ewaluację projektu.
XI.Realizatorzy projektu.
I.Wstęp
Doświadczenie
zdobyte w pracy z uczniami stało się przyczyną do napisania projektu, który z
jednej strony pozwoli zdobywać wiedzę, rozwijać zainteresowania i pasje
uczniów,
z drugiej zaś, umożliwi poznanie im wielu ciekawych miejsc na naszym globie.
Realizacja założeń projektu stwarza uczniom warunki do nauki poprzez twórczą
aktywność. Znane wszystkim powiedzenie mówi, iż podróże kształcą. Podróże od
zawsze fascynowały ludzi. Pociągały tajemnicą, kusiły perspektywą przeżycia
przygody. „Podróże małe i duże” mają wzbudzić w uczniach ciekawość
świata oraz zachęcić ich do poznawania, poszukiwania oraz rozbudzania
zainteresowań. Ukazanie uczniom szkoły szpitalnej piękna i różnorodności
otaczającego ich świata sprzyja ich rozwojowi, zachęca do poznawania,
poszukiwania, daje podstawę do rozbudzania zainteresowań. Jest to również dla
nich możliwość oderwania się od rzeczywistości, przeniesienia się w miejsca
odległe od szarej, szpitalnej rzeczywistości.
II. Nazwa projektu: „Podróże małe i duże”
III. Cele projektu
Cel główny
Poznanie wybranych
krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji.
Cel terapeutyczny
Poznanie nowych form
rozładowanie frustracji i negatywnych emocji związanych z chorobą oraz pobytem
w szpitalu.
Cele szczegółowe:
· uwrażliwienie
na piękno środowiska przyrodniczego, dostrzeżenie piękna odwiedzanych miejsc;
· poznanie
najważniejszych zabytków, zwyczajów, wydarzeń i postaci związanych
z historią wybranych krajów;
· rozwijanie
zainteresowań geografią jako nauką;
· rozwijanie
wrażliwości na piękno krajobrazów świata;
· pogłębianie
wiedzy o wybranych krajach;
· zachęcanie
do poznawania życia mieszkańców wybranych krajów, ich kultury, życia, języka,
tradycji i zwyczajów;
· rozbudzanie
ciekawości poznawczej i twórczego działania;
· zdobycie
umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji
(encyklopedie, słowniki, czasopisma popularno-naukowe, Internet);
· integracja
środowiska szpitalnego;
· wyładowanie
ekspresji twórczej poprzez śpiew, grę na instrumentach, słuchanie muzyki oraz
zabawę przy muzyce.
IV. Czas i zasięg trwania projektu
1. Czas
trwania projektu – październik 2015 r. - czerwiec 2016 r.
2. Rodzaj
i zasięg projektu – Jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący dzieci
przebywające na leczeniu w Zespole Szkół Nr 33 w Bydgoszczy na Oddziale
Onkologii
i Hematologii w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1.
V. Treści i sposoby realizacji.
Treści realizacji
projektu:
Październik
Temat: Poznajemy
Europę
1. Rozmowy
kierowane na temat Europy. Praca z mapą fizyczną.
2. Praca
z mapą polityczną.
3. Praca
z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi naszego kontynentu.
4. Wykonanie
kart pracy.
5. Wyszukiwanie
informacji o krajach Europy.
6. Quiz
wiedzy - państwa Europy.
7. Wykonanie
prezentacji multimedialnej o Europie.
8. Muzyczne
ciekawostki z Europy.
9. Wykonywanie
tematycznych prac plastycznych.
10. Kulinarna
podróż po Europie.
11. Impreza
pt. „Włochy – moja wymarzona podróż”
Listopad
Temat: Poznajemy
Azję.
1. Rozmowy
kierowane na temat Azji. Praca z mapą fizyczną.
2. Praca
z mapą albumami, książkami podróżniczymi.
3. Praca
z mapą polityczną Azji.
4. Quiz
wiedzy - dlaczego fascynuje nas Azja?
5. Wyszukiwanie
informacji o zabytkach i regionach turystycznych Azji.
6. Poznanie
ciekawostek o krajach azjatyckich.
7. Czarodziejski
świat papieru i orgiami – zajęcia praktyczne.
8. Wykonanie
gazetki o Azji.
9. Muzyczne
ciekawostki z Azji.
10. Kulinarna
podróż po Azji.
11. Impreza
pt. „Japonia – moja wymarzona podróż”.
Grudzień
Temat: Poznajemy
Afrykę
1. Rozmowy
kierowane na temat Afryki. Praca z mapą fizyczną.
2. Praca
z mapą polityczną.
3. Praca
z materiałami edukacyjnymi poświęconymi Afryce.
4. Wyszukiwanie
informacji o florze i faunie Afryki.
5. Wykonanie
folderu o wybranym kraju afrykańskim i jego atrakcjach turystycznych.
6. Wykonanie
prezentacji multimedialnej o Afryce.
7. Wykonanie
gazetki poświęconej Afryce.
8. Afrykańskie
inspiracje plastyczne i kulinarne.
9. Szukanie
źródeł muzyki – zajęcia tematyczne.
10. Impreza
pt. „Egipt – moja wymarzona podróż”
Luty
Temat: Poznajemy
Amerykę Południową.
1. Rozmowy
kierowane na temat Ameryki Południowej. Praca z mapą fizyczną.
2. Praca
z komputerem. Wyszukiwanie informacji w sieci Internet.
3. Praca
z materiałami edukacyjnymi poświęconymi Ameryce Południowej.
4. Wyszukiwanie
ciekawostek związanych z Ameryką Południową.
5. Wykonanie
prezentacji multimedialnej o Ameryce Południowej.
6. Wykonanie
gazetki poświęconej krajom Ameryki Łacińskiej.
7. W
kręgu kultury latynoamerykańskiej – zajęcia muzyczno-plastyczne.
8. Impreza
pt „Brazylia – moja wymarzona podróż”.
Marzec
Temat: Poznajemy
Amerykę Północną.
1. Rozmowy
kierowane na temat Ameryki Północnej. Praca z mapą fizyczną.
2. Praca
z komputerem. Wyszukiwanie informacji w sieci Internet informacji
o odkryciach geograficznych.
3. Praca
z materiałami edukacyjnymi poświęconymi Ameryce Północnej.
4. Wyszukiwanie
informacji o najciekawszych zabytkach Meksyku.
5. Wykonanie
prezentacji multimedialnej o Ameryce Północnej.
6. Wykonanie
gazetki poświęconej Ameryce Północnej.
7. Ostre
smaki, taneczne rytmy i kolory Meksyku.
8. Impreza
pt. „Meksyk – moja wymarzona podróż”.
Kwiecień
Temat: Poznajemy
Australię.
1. Rozmowy
kierowane na temat Australii. Praca z mapą fizyczną.
2. Praca
z komputerem. Wyszukiwanie informacji w sieci Internet informacji
o odkryciach geograficznych.
3. Praca
z materiałami edukacyjnymi poświeconymi Australii.
4. Wykonanie
kart pracy.
5. Wykonanie
plakatu o Australii.
6. Wyszukiwanie
informacji o walorach turystycznych kontynentu australijskiego.
7. Wykonanie
prezentacji multimedialnej o Australii.
8. Rozwiązanie
quizu – Australia kraj na Antypodach.
9. Technika
plastyczna prosto z Australii.
10. Impreza
pt. „Australia – moja wymarzona podróż”.
11. Z
piosenką przez kontynent.
Maj i czerwiec
1. Podsumowanie
wiedzy o kontynentach.
2. Piosenki,
gry i zabawy tematyczne.
3. Konkurs
plastyczny pt. „Moja wymarzona podróż”.
4. Pokonkursowa
wystawa prac plastycznych.
Sposoby realizacji
projektu:
Podczas zajęć
wykorzystywane będą następujące techniki:
· czytanie;
· aktywne
słuchanie;
· swobodne
wypowiedzi;
· burza
mózgów;
· praca
z mapą;
· praca
z komputerem;
· zabawy
plastyczne (wykonanie plakatów, gazetek i tematycznych prac plastycznych);
· rebusy;
· wykreślanki;
· krzyżówki,
szarady;
· zagadki
słowne i graficzne;
· gry
dydaktyczne;
· konkursy
i quizy tematyczne;
· śpiew
i gra na instrumentach;
· zabawy
rytmiczne i taneczne;
· tworzenie
ilustracji muzycznych;
· percepcja
muzyki.
VI. Środki i materiały do realizacji projektu.
Materiały
dydaktyczne:
· materiały
edukacyjne (podręczniki, foldery, albumy, artykuły, zdjęcia);
· mapy
ścienne;