WSTĘP
Bohaterstwo
narodu polskiego w czasie II wojny światowej jest na ogół znane i uznawane.
Wystarczy przypomnieć o udziale polskich lotników w bitwie o Wielką Brytanię,
walce żołnierzy II Korpusu pod Monte Cassino, zmaganiach członków Armii
Krajowej w powstaniu warszawskim, działalności „Żegoty”. O wiele mniej wiadomo
o intelektualnym wkładzie Polski i Polaków w zwycięstwo aliantów w wojnie 1939-
1945. Tymczasem był on ogromny. Jego największą częścią było złamanie przez
trójkę polskich matematyków – Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka
Zygalskiego kodu Enigmy. Realizacja projektu „Marian Rejewski i jego wkład w
rozszyfrowanie Enigmy” ma na celu przybliżenie uczniom sylwetki bydgoszczanina Mariana Rejewskiego,
zwrócenie uwagi na to, jakim sukcesem było złamanie kodu Enigmy oraz jak
wielkie znaczenie miało ono dla przebiegu działań wojennych. Szczególną okazją
jest ogłoszenie roku 2015 przez Radę Miasta Bydgoszczy Rokiem Mariana
Rejewskiego. Poznanie życia i dorobku polskich kryptologów pokaże, że możemy
być dumni z ich dokonań, a Europa ma im wiele do zawdzięczenia.
Realizacja
projektu „Marian Rejewski i jego wkład w rozszyfrowanie Enigmy” ma na celu przybliżenie uczniom sylwetki bydgoszczanina
Mariana Rejewskiego, zwrócenie uwagi na to, jakim sukcesem było złamanie kodu
Enigmy oraz jak wielkie znaczenie miało ono dla przebiegu działań wojennych.
Szczególną okazją jest ogłoszenie roku 2015 przez Radę Miasta Bydgoszczy Rokiem
Mariana Rejewskiego. Poznanie życia i dorobku polskich kryptologów pokaże, że
możemy być dumni z ich dokonań, a Europa ma im wiele do zawdzięczenia.
Zaplanowane
w ramach projektu działania mają też być dla dzieci i młodzieży okazją do
rozwiązywania ciekawych zadań i łamigłówek, poznania podstawowych zasad
szyfrowania i deszyfrowania. Uczniowie uświadomią sobie, jak ogromne znaczenie
w codziennym życiu każdego człowieka ma umiejętność logicznego, matematycznego
myślenia.
UCZESTNICY PROJEKTU
Do
uczestnictwa w zajęciach zaproszeni zostaną uczniowie klas IV-VI szkoły
podstawowej, gimnazjum oraz liceum ogólnokształcącego przebywający w Klinice
Pediatrii Hematologii i Onkologii Szpitala uniwersyteckiego im. dr A. Jurasza w
Bydgoszczy
Projekt
będzie realizowany na lekcjach języka polskiego, matematyki, historii,
informatyki oraz na godzinach wychowawczych.
CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
16 – 27
listopada 2015 roku
CELE PROJEKTU
Ogólne:
· Wyjaśnianie przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń
historycznych i współczesnych
· Poszerzenie wiedzy na temat postaci związanej z
rodzimym miastem, regionem
· wdrożenie
ucznia do samodzielnego rozwiązywania codziennych problemów,
· umocnienie w uczniu wiary we własne możliwości
· wykorzystanie
zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych,
· doskonalenie
umiejętności współpracy w grupie podczas rozwiązywania zadań.
· kształtowanie
pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
· przygotowanie
do kształcenia i samokształcenia się w przyszłości, rozwijanie samodzielności,
Szczegółowe:
· Zapoznanie
uczniów z losami polskich matematyków, którzy złamali szyfr Enigmy
· Wskazanie
znaczenia tego sukcesu dla przebiegu II wojny światowej
· Ukazanie
miejsc w Bydgoszczy związanych z Marianem Rejewskim
· Poznanie
podstawowych terminów i zasady działania Enigmy
· Uświadomienie,
jak ważne jest rozwijanie umiejętności logicznego, matematycznego myślenia dla
rozwoju człowieka i codziennego życia
· Ukazanie
sposobów tworzenia prostych szyfrów i ich odkodowywania
Przewidywane
efekty.
Uczeń:
· zna historię
polskich matematyków, którzy złamali kod maszyny szyfrującej Enigma
· wie, jaki
wpływ na przebieg II wojny światowej miało złamanie kodu Enigmy
· tłumaczy wkład
kryptologów Mariana Rejewskiego, Henryka Zygalskiego i Jerzego Różyckiego w
rozwój nauki światowej
· definiuje
pojęcia: kryptologia, kryptolog, dekryptaż
· wyjaśni,
czym była Enigma
· opisze losy
wielkiego bydgoszczanina Mariana Rejewskiego
· wskaże
miejsca w Bydgoszczy związane z osobą wielkiego matematyka
· rozwiąże
zadania i łamigłówki wymagające logicznego myślenia, spostrzegawczości
· wykorzysta
wybrane sposoby szyfrowania i deszyfrowania informacji
· potwierdzi
znaczące miejsce matematyki wśród innych nauk
· wymieni
cechy charakteru, jakie powinni mieć ludzie, by móc dokonać odkryć na miarę
Mariana Rejewskiego
Metody
pracy:
- rozmowy tematyczne
- elementy wykładu
- pogadanka
- dyskusja
- praca ze źródłami, fragmentami wypowiedzi znanych
osób
- burza mózgów
- praca z komputerem
- rozwiązywanie zadań i łamigłówek
- szyfrowanie informacji
- praca z mapą
PLAN
REALIZACJI PROJEKTU:
Faza wstępna
- Zgłaszanie propozycji przez uczniów i
nauczycieli, przygotowanie projektu.
- Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu
uzyskania akceptacji.
- Zapoznanie z ogólnymi i szczegółowymi celami
przedsięwzięcia.
- Ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań
oraz sposobów prezentacji
Realizacja projektu
W czasie trwania projektu uczniowie wraz z
nauczycielami na lekcjach będą zdobywali wiedzę dotycząca następujących treści
tematycznych:
1. Alfabet.
2. Życiorysy
wielkich Polaków, w szczególności Mariana Rejewskiego.
3. Praca z mapą
– spacer ulicami Bydgoszczy śladami Mariana Rejewskiego.
4. Czytamy ze
zrozumieniem.
5. Cytaty
znanych ludzi o sukcesie polskich matematyków.
6. Różne
sposoby porozumiewania się – szyfry.
7. Sytuacja na
arenie międzynarodowej przed wybuchem II wojny światowej.
8. Przebieg II
wojny światowej – wybrane fakty.
9. Sytuacja w
Polsce po zakończeniu II wojny światowej.
10. Rozwiazywanie
zadań i łamigłówek doskonalących pamięć, spostrzegawczość, umiejętność
logicznego myślenia.
11. Korzystanie
z różnych źródeł informacji.
12. Przygotowanie
prezentacji komputerowej.
Ewaluacja
projektu
Informacją zwrotną, niezbędną do oceny projektu, jego
celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w
czasie zajęć.
W ramach projektu uczniowie wezmą udział w konkursie
„Łamigłówki mądrej główki” polegającym na rozwiązaniu zadań, łamigłówek,
szyfrów umieszczonych na karcie zadań. Zwycięzcy konkursu otrzymają nagrody.
Podsumowaniem całego projektu będzie spotkanie, które
pozwoli utrwalić zdobytą przez uczniów wiedzę, będzie również okazją do wzięcia
udziału w zabawach i konkursach integrujących dzieci i młodzież przebywające w
szpitalu.
Autorzy i
realizatorzy projektu:
Katarzyna Niedzwiec, Agnieszka Kiernicka