Każdego
roku, kiedy kończą się wakacje, a zaczyna rok szkolny jest okazja aby
porozmawiać i powspominać wakacyjne wędrówki i podróże. Statystyki pokazują, że
coraz więcej osób spędza wolne chwile za granicą, często nie poznawszy
wcześniej pięknych miejsc w Polsce. Z drugiej strony nie wszystkich stać na dalekie
podróże i z konieczności muszą spędzać wakacje w domu. Dlatego też zarówno
jednym jak i drugim nauczyciele i uczniowie pracujący i przebywający w Klinice
Pediatrii Hematologii i Onkologii postanowili przypomnieć i w miarę możliwości
pokazać, jak piękna jest polska przyroda, jak piękne są polskie krajobrazy. Zgodnie z przysłowiem „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie
wiecie co posiadacie” warto uświadomić sobie, iż na terenie Polski posiadamy unikatowe,
cenne, warte zobaczenia miejsca z zapierającą dech w piersiach fauną i florą.
Chcemy zabrać naszych uczniów w rzeczywistą podróż w Bory Tucholskie, gdzie
odetchną świeżym, nasyconym żywicą powietrzem, gdzie będą mogli podziwiać
wijącą się pośród lasu Brdę, gdzie dowiedzą się jakie zwierzęta i jakie rośliny
można tam spotkać. Wirtualnie i podróżując palcem po mapie odwiedzimy piaskowe
i bursztynowe wybrzeża Bałtyku, krainę tysiąca jezior na Warmii i Mazurach,
zatrzymamy się wśród bagien Biebrzy, będziemy podziwiać urozmaicony krajobraz
polskich gór. Aby uatrakcyjnić uczniom nasze podróże chcemy zwrócić uwagę na
polskie Naj….
Uznaliśmy,
że najlepszym czasem, gdy warto zająć się tą tematyką jest przełom miesięcy
września i października, gdy w przyrodzie widoczne są już oznaki jesieni,
cieszymy się i korzystamy z zebranych plonów, gdy możemy obserwować zachodzące
w otaczającym nas środowisku zmiany. Szczególną okazją będą obchodzone święta, warto je przypomnieć i o nich
pamiętać:
- Dzień Ptaków
- Dzień Zwierząt
- Święto Drzewa
Właściwe zrozumienie
tych zagadnień, uwrażliwienie na piękno ojczystej przyrody są uzależnione od poziomu wiedzy naszego
społeczeństwa. Wiedzę tę nabywa człowiek sukcesywnie wraz ze swoim rozwojem
dzięki naturalnej dociekliwości, obserwacji i przekazom otoczenia, a następnie
dodatkowo poprzez świadome i ukierunkowane rozwijanie własnych zainteresowań,
dlatego tak ważne jest, aby o relacjach, jakie wiążą człowieka z przyrodą mówić
jak najczęściej, na wielu przedmiotach.
CELE PROJEKTU
Ogólne:
- Ukazanie piękna polskiej przyrody
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny
i przyszły stan środowiska
- Wyrobienie gotowości do działań na rzecz
zrównoważonego rozwoju
- Dostrzeganie zagrożeń wynikających z nadmiernej
eksploatacji środowiska
- Uświadomienie potrzeby ochrony środowiska i
ojczystej przyrody
Szczegółowe:
- Poznanie urozmaiconych środowisk przyrodniczych w
Polsce
- Kształtowanie postawy dumy i szacunku wobec
ojczystej przyrody
- Pogłębianie wiedzy związanej z geografią Polski
- Podejmowanie działań dotyczących ochrony
środowiska
- Nawiązanie więzi ze środowiskiem
- Uświadamianie otoczenia o zagrożeniach
cywilizacyjnych
- Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania
- Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych
ZAŁOŻENIA
PROJEKTU
Osiągnięcia ucznia:
- Wskazuje piękne przyrodniczo i geograficznie
miejsca w Polsce
- Rozumie wpływ człowieka na środowisko i
przewiduje skutki jego działalności
- Postępuje w sposób przyjazny dla środowiska
- Docenia wartość środowiska przyrodniczego
- Dostrzega potrzebę działania w kierunku poprawy
stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania
- Dokonuje wnikliwej obserwacji
- Wyciąga i interpretuje wnioski oraz ocenia efekty
własnej pracy
- Korzysta z różnych źródeł informacji
- Uważnie słucha cudzej wypowiedzi
- Wykonuje prace plastyczne, dekoracje, pisze
teksty pisemne
CZAS
REALIZACJI PROJEKTU:
Wrzesień/październik
2014
MIEJSCE
REALIZACJI PROJEKTU:
Klinika Pediatrii Hematologii i Onkologii
PLAN
REALIZACJI PROJEKTU:
Faza wstępna
- Zgłaszanie propozycji przez uczniów i
nauczycieli, przygotowanie projektu.
- Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu
uzyskania akceptacji.
- Zapoznanie z ogólnymi i szczegółowymi celami
przedsięwzięcia.
- Ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań
oraz sposobów prezentacji.
Faza zasadnicza
Przedmiot, rodzaj zajęcia |
Tematyka |
Formy i metody pracy |
Edukacja wczesnoszkolna . . . . . . .
Przyroda / biologia
. . . . . . . . . . Pozalekcyjne zajęcia wychowawcze . . . . . . . . . .
Język polski
|
1. Byliśmy nad morzem, w górach. 2.Bogactwo lasu. 3.Woda to skarb. 4.Śmieci mniej, ziemi lżej. 5.Jak walczyć z zanieczyszczeniem środowiska? .
1.Las jako ekosystem. 2. Zwierzęta leśne. 3. Łańcuch pokarmowy 4. Formy ochrony przyrody. 5. Pomniki przyrody. 6. Rozpoznajemy gatunki drzew i krzewów. 7. Fauna i flora obszarów nadmorskich i górskich. .
1.Wspominamy wakacje. 2. Z wizytą nad morzem, w górach. 3. Jesień w lesie. 4. Jak zwierzęta przygotowują
się do zimy? 5. Chronimy przyrodę. 6. Każdy z nas może być ekologiem. .
1.Wspominamy wakacje. 2. Poznanie fragmentów dzieł literackich mówiących o pięknie morza i
gór. 3. Jesień w poezji i malarstwie. 4. Ortograficzny las. 5. Przyroda ukazana w wierszach: „Liść” Ratajczaka, „Strofy o późnym
lecie” J. Tuwima, „ W lesie” J.
Sabiniarza i innych 6. Paleta barw jesieni.
|
Obserwacje, praca z materiałami źródłowymi, pokaz filmów edukacyjnych, konkursy, quizy, pogadanki, gry dydaktyczne, wykonanie prac konkursowych. . . .
Praca z podręcznikiem, ćwiczenia, pogadanki, oglądanie i analiza atlasów przyrodniczych, albumów. . . . . . . .
Pogadanki, zabawy, konkursy, gry dydaktyczne, rozwiązywanie krzyżówek
i rebusów, wykonanie prac plastycznych różnymi technikami
. . . . . Praca z tekstami kultury, zabawa ortograficzna, tworzenie własnych tekstów, ćwiczenia redakcyjne, słownikowe, praca z materiałami źródłowymi - zdjęcia, ilustracje, albumy, ilustrowanie utworów literackich, tworzenie prac konkursowych.
|
Punkty kluczowe realizacji projektu
1. Wycieczka do Woziwody – obcowanie z ekosystemem
leśnym, rozpoznawanie drzew, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie o tej
porze roku.
- Spotkanie
z panem leśniczym.
- Święto
Drzewa.
- Włączamy
się w dzieło sprzątania świata.
- Przygotowanie
przez uczniów i nauczycieli listy polskich Naj… związanych szczególnie ze
środowiskiem naturalnym
- Wystawa
prac uczniów powstałych w trakcie realizacji projektu.
- Sprawozdanie
z realizacji projektu.
Nauczyciele odpowiedzialni za realizację projektu:
Katarzyna
Sypniewska
Agnieszka
Kiernicka
Jolanta
Sękowska
Justyna Rypolc