SPIS TREŚCI
I Wstęp i założenia organizacyjne.
II Cele projektu.
III Realizatorzy projektu.
IV Czas i miejsce realizacji projektu.
V Metody i formy wykonania projektu.
VI Źródła informacji.
VII Tematyka i harmonogram działań.
VIII Czas i sposób prezentacji.
IX Ocena prezentacji.
X Ocena projektu.
XI Ewaluacja projektu.
I Wstęp i założenia
organizacyjne.
Jednym z podstawowych zadań szkoły jest kształtowanie u uczniów więzi uczuciowych ze swoją „małą i wielką Ojczyzną”. By być dobrą Polką, Polakiem dzieci muszą najpierw poznać swoją rodzinę, dom, ulicę, swoje rodzinne miasto oraz uroki swojej Ojczyzny - Polski. Miłość rodziny, regionu i miasta, wreszcie miłość Ojczyzny da młodemu człowiekowi silne podstawy intelektualne, emocjonalne i etyczne. Przyczyni się do ukształtowania harmonijnie rozwiniętej jednostki twórczej, która nigdy nie zarzuci swych najcenniejszych tradycji i wartości, nie wyrzeknie się swych korzeni, wie „kim jest i skąd pochodzi”, zna swoją tożsamość.
Kierując się tym ważnym w wychowaniu dzieci i młodzieży zadaniem, opracowano projekt edukacyjny pt. „Na górskim szlaku”. Pozwala on uczniom poznać piękno polskich gór. Zapoznaje ich z położeniem geograficznym Tatr, kulturą i historią Podhala, przez co uczy szacunku wobec dorobku naszych przodków.
Projekt adresowany jest do uczniów klas I-III oraz IV-VI szkoły podstawowej przebywających na leczeniu i uczących się na oddziałach dziecięcych w Wojewódzkim Szpitalu Obserwacyjno - Zakaźnym im. Tadeusza Borowicza oraz na oddziale Kliniki Chirurgii Dziecięcej Szpitala Uniwersyteckiego Nr 1 im. dra Antoniego Jurasza w Bydgoszczy. Realizowany będzie w dniach od 27 X do 21 XI 2014 roku. Powstał w oparciu o doświadczenia edukacyjne nauczyciela języka polskiego, nauczyciela edukacji wczesno -szkolnej oraz diagnozę potrzeb edukacyjnych uczniów szkoły podstawowej. Zawarte w nim treści są zgodne z podstawą programową języka polskiego i edukacji wczesnoszkolnej jak i podstawami programowymi z poszczególnych przedmiotów dla klas IV-VI. Projekt ma charakter interdyscyplinarny – działa w różnych dziedzinach edukacji.
Wyboru tematu i poszczególnych zagadnień projektu dokonali sami uczniowie wykorzystując mapę mentalną i burzę mózgów. Nauczyciele określili jedynie zakres tematyczny przedsięwzięcia, wyznaczyli jego ramy czasowe oraz uwzględnili potrzeby środowiska szpitalnego.
II Cele projektu.
Cele terapeutyczne:
- odreagowanie napięć nerwowych spowodowanych pobytem w szpitalu,
- poprawa nastroju poprzez
stwarzanie okazji osiągnięcia sukcesu.
Cele ogólne:
- kształtowanie postaw patriotycznych i szacunku do własnego kraju,
- kształtowanie poczucia świadomości obywatelskiej,
- poznanie regionu Podhala, jego przyrody, historii i dorobku kulturowego,
- rozwijanie dziecięcej wyobraźni i aktywności twórczej oraz uzdolnień plastycznych,
- integracja wokół wspólnych działań.
Cele operacyjne:
Wiadomości
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa typy krajobrazów Polski,
- wymienia charakterystyczne elementy krajobrazu górskiego,
- zna podstawowe gatunki roślin i zwierząt typowych dla regionu,
- wypowiada się na temat zawodów, zwyczajów i obrzędów mieszkańców gór,
- omawia charakterystyczne cechy pogody w Tatrach,
- nazywa i charakteryzuje elementy stroju podhalańskiego,
- wie, jak przygotować się na wycieczkę w góry,
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po górskich szlakach,
- opowiada o działalności GOPR-u.
Umiejętności
Uczeń:
- wskazuje kierunki oraz krainy geograficzne na mapie Polski,
- ćwiczy umiejętność sprawnego posługiwania sie mapą i planem,
- znajduje miejscowości na mapie,
- poprawnie pisze nazwy geograficzne,
- wykonuje plakat informacyjno-dydaktyczny na temat zwierząt i roślin polskich gór,
- przygotowuje makietę krajobrazu górskiego,
- opracowuje i wykonuje gry dydaktyczne utrwalające zdobyte wiadomości,
- przedstawia w postaci rysunku krajobraz górski,
- posługuje się wybranymi słowami z gwary góralskiej,
- planuje pięciodniową wycieczkę po Tatrach i przedstawia ją w postaci prezentacji multimedialnej,
- czyta ze zrozumieniem, korzysta z różnych źródeł informacji, dokonuje selekcji i analizy tekstów, wyciąga wnioski, prezentuje zdobytą wiedzę na forum grupy,
- odkrywa własny potencjał twórczy, przezwycięża trudności, dąży do wzbogacenia swej wiedzy i umiejętności, doskonali samoocenę,
- zgodnie współpracuje w grupie, integruje się z nią.
Postawy
Uczeń:
- wykazuje się szacunkiem wobec historii i dorobku kulturalnego omawianego regionu kraju,
- pomaga w pracy młodszym kolegom.
III Realizatorzy projektu: mgr Monika Musiał, mgr Anna Wodzińska
IV Czas i miejsce realizacji
projektu.
Czas realizacji: 27 X – 21 XI 2014 roku.
W każdym tygodniu projekt realizowany będzie na jednej godzinie zajęć z języka polskiego, jednej wynikającej z art.42 KN (tzw. „godzinie karcianej”) oraz dwóch godzinach edukacji wczesnoszkolnej.
Miejsce: Klinika Chirurgii Dziecięcej Szpitala Uniwersyteckiego Nr 1 im. dra Antoniego Jurasza, Oddziały Dziecięce Wojewódzkiego Szpitala Obserwacyjno-Zakaźnego im. Tadeusza Borowicza w Bydgoszczy
V Metody i formy wykonania
projektu.
Metody:
- wykłady,
- pogadanki,
- praca z mapą, przewodnikiem,
- gry dydaktyczne,
- konkursy,
- metoda praktycznego działania,
- wyszukiwanie informacji w Internecie.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Forma wykonania projektu:
- prezentacja multimedialna przedstawiająca wycieczkę po Tatrach,
- plakat informacyjno-dydaktyczny na temat zwierząt i roślin polskich gór,
- makieta krajobrazu górskiego,
- słownik gwary góralskiej,
- gry dydaktyczne utrwalające zdobyte wiadomości,
- prace plastyczne przedstawiające krajobraz górski.
VI Źródła informacji: mapa, plany Tatr, przewodniki po Tatrach, albumy, kalendarze, pocztówki, książki, czasopisma dziecięce i młodzieżowe, Internet, własne doświadczenie uczniów.
VII Tematyka i harmonogram
działań
27X - 28X 2014
Poznanie różnych typów krajobrazów Polski, charakterystycznych cech krajobrazu górskiego oraz zmiennej pogody w Tatrach:
- wyszukiwanie w Internecie, książkach informacji na omawiany temat,
- wykonanie prac plastycznych przedstawiających krajobraz górski,
- przygotowanie slajdów do prezentacji multimedialnej, przedstawiających zaplanowaną przez uczniów wycieczkę po wybranych szlakach górskich w Tatrach,
- wirtualne przygotowanie plecaka turysty górskiego.
3XI - 4XI 2014
Zapoznanie uczniów z wybranymi roślinami i zwierzętami polskich Tatr:
- wyszukiwanie w Internecie, książkach wiadomości na omawiany temat,
- wykonanie plakatu informacyjno-dydaktyczny prezentującego rośliny i zwierzęta gór,
- wykonanie regulaminu właściwego zachowania się turysty na górskich szlakach,
- przygotowanie kolejnych slajdów do prezentacji multimedialnej, przedstawiających zaplanowaną przez uczniów wycieczkę po wybranych szlakach górskich w Tatrach.
13XI - 14XI 2014
Poznanie tradycji, zwyczajów i obrzędów mieszkańców Podhala:
- wyszukiwanie w Internecie, książkach informacji na temat zajęć mieszkańców gór, ich tradycji i obrzędów,
- rozpoznawanie, prawidłowe nazywanie elementów stroju góralskiego,
- opracowanie słownika gwary góralskiej,
- przygotowanie kolejnych slajdów do prezentacji multimedialnej, przedstawiających zaplanowaną przez uczniów wycieczkę po wybranych szlakach górskich w Tatrach.
24XI - 25XI 2013
Zasady bezpiecznego poruszania się po górskich szlakach:
- wyszukiwanie w Internecie informacji na omawiany temat,
- przygotowanie plecaka na wyprawę górską,
- zapoznanie z działalnością GOPR-u,
- przygotowanie slajdów do prezentacji multimedialnej, przedstawiających zaplanowaną przez uczniów wycieczkę po wybranych szlakach górskich.
VIII Czas i sposób prezentacji.
Prace wykonywane przez uczniów w trakcie realizacji projektu będą prezentowane zawsze w czasie przeprowadzanych zajęć oraz podczas imprezy podsumowującej projekt. Impreza odbędzie się w ostatnim tygodniu listopada 2014 roku na oddziale Kliniki Chirurgii Dziecięcej Szpitala Uniwersyteckiego Nr 1 im. dra A. Jurasza w Bydgoszczy. Zarówno rodzice dzieci przebywających na oddziale jak i personel medyczny będą mogli obejrzeć prezentację multimedialną, plakat - „Zwierzęta i rośliny polskich gór”, makietę krajobrazu górskiego, „Słownik gwary góralskiej”, gry dydaktyczne oraz prace plastyczne przedstawiające krajobraz górski.
W dniu prezentacji uczniowie będą uczestniczyli w konkursie pt. „W kręgu kultury ojczystej”. Będą musieli wykazać się znajomością historii, kultury i tradycji Podhala.
IX Ocena prezentacji.
Oceny prezentacji dokonają osoby zaproszone przez dzieci oraz nauczyciele pracujący na oddziale. Będzie to ocena ustna, która ma motywować i mobilizować dzieci chore do dalszej pracy doceniając jednocześnie ich wysiłek, który włożyli w realizację przedsięwzięcia.
X Ocena projektu.
W trakcie realizacji projektu ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:
- zaangażowanie podczas zajęć lekcyjnych wprowadzających w historię i kulturę regionu Podhala oraz w przygotowanie planu wycieczki,
- praca z mapą Polski,
- umiejętność wyszukiwania w Internecie i informatorach wiadomości na temat historii, tradycji oraz codziennych zajęć mieszkańców gór,
- umiejętność przygotowania prezentacji multimedialnej,
- estetyka, pomysłowość zaprojektowania i wykonania plakatów przedstawiających rośliny i zwierzęta zamieszkujące w środowisku górskim oraz plan wycieczki po górach,
- oryginalność i estetyka wykonanych prac plastycznych,
- wykazanie się wiedzą na temat krajobrazu górskiego, flory i fauny tego regionu oraz tradycji i obrzędów mieszkańców Podhala - konkurs,
Ocena działań uczniów będzie każdorazowo oceną ustną.
XI Ewaluacja projektu.
Opinie o efektywności realizowanych przedsięwzięć zbierane będą w trakcie trwania projektu oraz na zakończenie jego realizacji w formie ustnej oraz za pomocą metod takich jak:
- tarcza strzelecka – dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
- róża wiatrów – dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.
Na podstawie uwag i wniosków zostanie określona przydatność projektu w sensie edukacyjnym i wychowawczym. Wnioski z jego realizacji zostaną uwzględnione przy opracowywaniu kolejnych projektów edukacyjnych.
Literatura
1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003.
2. Nyka J.: Tatry Polskie: Przewodnik, Wydawnictwo Trawers, Latchorzew 2008.
3. Potocka B., Nowak L.: Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002.
4. Tatry Polskie: Schematy szlaków turystycznych, Agencja Wydawnicza WiT, Piwniczna Zdrój 2011.
5. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Oficyna Wydawnicza GP, Poznań 2000.