Temat: Karnawałowe szaleństwa.
Cele:
- odreagowywanie napięć psychicznych spowodowanych hospitalizacją poprzez wprowadzenie nastroju karnawałowej zabawy,
- wyzwalanie własnej aktywności i współdziałania w zespole,
- ćwiczenia koncentracji i prawidłowej reakcji na sygnały,
- rozwijanie zmysłów, pamięci i koncentracji,
- doskonalenie zręczności manualnej i kreatywności.
Metody:
Słowna, oglądowa, praktycznego działania.
Środki dydaktyczne:
- tekst pląsu i piosenki „Idzie zuch”, „Cygańska ballada”
- teksty masażyków „Placek karnawałowy” i „Ciasto”
- plansze z ilustracjami „Co do czego pasuje”
- instrumenty muzyczne: gitara, perkusja, flet, akordeon
- tekst bajki „Czerwony Kapturek”
- rekwizyty do przedstawienia pt. „Czerwony Kapturek”: chustka, czapka, okulary, futro, strzelba, czepek, koszyk, krepa
- duży arkusz papieru, kredki, pisaki
- piłeczki
- przedmioty codziennego użytku do zabawy „Czarodziejski worek”
- kołka różnych kolorów: czerwonego, żółtego, zielonego
- papierowy kontur balonu
- literatura I. Zgrychowa: „Zabawy na deszcz”
- śpiewnik J. Pruski i in.„Pod namiotem słońca”
Przebieg zajęć:
- Zabawa powitalna „Witam wszystkich, którzy…
- Zabawa zręcznościowa „puść, złap”
- Zabawa „Czarodziejski worek”
- Ćwiczenia oddechowe z tekstem „Jedna mucha bez fartucha…”
- Zabawa „Pląs-idzie zuch”
- Gra skojarzeniowa „Co do czego pasuje”
- Zabawa „Odszukaj instrumentów ukrytych w sali”
- Zabawy w masażyki „Placek karnawałowy”, „Ciasto”
- Zabawa z bajką „Czerwony Kapturek”, wyodrębnienie bohaterów i przydział ról, a także spontaniczne wykorzystanie rekwizytów przez dzieci.
- Rysowanie ilustracji do bajki „Czerwony Kapturek”, zabawa rysunkowa w zespole.
- Wspólne śpiewanie piosenki z tekstem przy akompaniamencie gitary „Cygańska ballada”
- Zabawa „Balonik” jako barometr nastrojów podsumowująca zajęcia
Strategiczne umiejętności ucznia |
Cele operacyjne, wskaźniki |
Przebieg zajęć |
1.Planowania, organizowania własnej pracy, współdziałania w grupie i w zespole. 2.Rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności praktycznego działania. 3. Planowania, organizowania własnej pracy, współdziałania w grupie i w zespole. 4. Planowania, organizowania własnej pracy, współdziałania w grupie i w zespole. 5. Rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności praktycznego działania. 6.Poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji. 7. Rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności praktycznego działania. 8. Rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności praktycznego działania. 9. Planowania, organizowania własnej pracy, współdziałania w grupie i w zespole. 10. Rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności praktycznego działania. 11.Efektywnego współdziałania w zespole. 12. Poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji. |
1.Uczniowie stosują się do poleceń prowadzącego zabawę. 2.Uczniowie stosują się do poleceń i prawidłowo je wykonują. 3.Potrafią odgadywać nazwy przedmiotów po ich kształcie. 4.Radzą sobie z wypowiedzeniem tekstu na jednym oddechu. 5.Obrazują ruchem tekst piosenki. 6.Potrafi wyszukać i przyporządkować pasujące do siebie elementy na planszach. 7.Radzi sobie z odnalezieniem ukrytych na sali instrumentów i przedmiotów. 8.Potrafi dobrać ruch masażu do podanego tekstu zabawy. 9.Prawidłowo dobiera rekwizyt do swojej roli i inscenizuje ruchem treść opowiadania. 10.Radzi sobie z rysowaniem ustalonego fragmentu ilustracji zbiorowej pracy plastycznej. 11.Utrzymuje się w tempie piosenki, wyraźnie śpiewa jej tekst. 12.Uczeń określa swoje emocje przy użyciu kolorowych kółek. |
1.Powitanie uczniów poprzez zabawę „Witam wszystkich, którzy…” 2.Zabawa „puść, złap” 3.Zabawa „Czarodziejski worek” 4.Ćwiczenia oddechowe z tekstem „Jedna mucha bez fartucha…” 5. Zabawa „Pląs-idzie zuch” 6. Gra skojarzeniowa „Co do czego pasuje” 7. Zabawa „Odszukaj instrumentów ukrytych w sali”, próby gry na wybranym instrumencie. 8. Zabawy w masażyki „Placek karnawałowy”, „Ciasto” 9. Zabawa z bajką „Czerwony Kapturek”, wyodrębnienie bohaterów i przydział ról, a także spontaniczne wykorzystanie rekwizytów przez dzieci. 10. Rysowanie ilustracji do bajki „Czerwony Kapturek”, zabawa rysunkowa w zespole. 11. Wspólne śpiewanie piosenki z tekstem przy akompaniamencie gitary „Cygańska ballada” 12. Zabawa „Balonik” jako barometr nastrojów podsumowująca zajęcia. |
Prowadzący zajęcia i opracowanie konspektu: