Prowadzący: Katarzyna Trzebiatowska
Klasa I gimnazjum
Cele operacyjne:
- uczeń zna źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
- potrafi opisać, jakie mogą być skutki zanieczyszczeń powietrza
- potrafi porównać świat człowieka pierwotnego i współczesnego i sformułować odpowiednie wnioski
Cele terapeutyczne: odwrócenie uwagi dziecka od choroby i stresów z nią związanych
Materiały i środki dydaktyczne:
- rysunek „Dwa światy”,
- kartka posmarowana klejem,
- chemiczny ślimak.
Metody:
- eksperymentalna –aktywne eksperymentowanie uczniowskie,
- pokaz,
- słowna – pogadanka, elementy wykładu, praca własna uczniów.
- Część nawiązująca:
-przypomnienie, czym jest powietrze i z czego się składa (krótka pogadanka) - Część właściwa:
☺ Podanie tematu lekcji
☺ Uczniowie smarują klejem kartkę papieru i wykładają ją za okno, nauczyciel wyjaśnia cel tego zadania
☺ Krótka rozmowa z uczniami na temat „Dwa światy”. Uczniowie otrzymują kartki z rysunkami w celu porównania środowisk człowieka pierwotnego i współczesnego.(zał.1)
☺ Wspólne ustalenie źródeł zanieczyszczenia powietrza
Uczniowie wymieniają i zapisują na kartkach znane im źródła zanieczyszczenia powietrza („burza mózgów”) Następnie przyporządkowują kartoniki, dokonując podziału zanieczyszczeń na naturalne i przemysłowe
naturalne: wybuchy wulkanów, wybuchy gazu ziemnego, pyły, pożary lasów
przemysłowe: huty, cementownie, motoryzacja, elektrownie, elektrociepłownie przemysł chemiczny i farmaceutyczny
☺ Nauczyciel wyjmuje pasek zza okna a uczniowie porównują go z paskiem przeniesionym, który wyłożony byłza oknem kilka godzin, próbują określić skąd biorą się zanieczyszczenia na pasku i czy są to wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu
☺ Wspólne wypisanie skutków zanieczyszczenia powietrza
☺ Uczniowie otrzymują kartki z zagadnieniem:
Podkreśl, które z wymienionych niżej zakładów przemysłowych powodują zanieczyszczenie powietrza pyłami:
Cementownie, fabryki samochodów, zakłady przetwórstwa mięsnego, kopalnie, zakłady elektroniczne, huty
☺ Propozycje od uczniów –jak zapobiegać przedostawaniu się pyłów do atmosfery
- Podsumowanie:
Chemiczny ślimak - rozszyfrowywanie hasła.
- Ewaluacja
Tarcza strzelecka - Uczniowie otrzymują kartki z narysowaną tarczą strzelecką i mają postawić znak + zgodnie z własnymi odczuciami, w każdej z czterech części tarczy.