Oddział: Neurologii Dziecięcej
klasy: IV - VI
Cele terapeutyczne
- odciążenie psychiki dzieci poprzez miłą atmosferę oraz samodzielną pracę na lekcji
-odwrócenie uwagi od złego samopoczucia spowodowanego chorobą
Cele operacyjne
-umie wyjaśnić znaczenie pojęć poznanych w tym rozdziale,
-wyjaśnić, dla jakich substancji i dlaczego woda jest dobrym rozpuszczalnikiem,
-wskazać czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania
-korzystać z wykresu rozpuszczalności,
-dokonywać obliczeń związanych ze stężeniem procentowym roztworów,
-wie, jak otrzymać roztwór nasycony danej substancji z nienasyconego i odwrotnie.
Materiały i środki dydaktyczne
- karty z pytaniami do konkursu „Pomyśl i odpowiedz”,
- koperty z zadaniami, karty odpowiedzi
Metody:
-praktyczna (ćwiczenia uczniowskie, rozwiązywanie zadań)
-słowna – pogadanka,praca własna uczniów.
Przebieg lekcji:
Część nawiązująca:
- sformułowanie tematu lekcji, wyjaśnienie uczniom, w jaki sposób będą pracować
2. Część właściwa:Konkurs chemiczny – „Pomyśl i odpowiedz”
Uczniowie losują pięć kartek z pytaniami (Zał. 1). Uczniowie wybierają kolejnośćodpowiedzi, czytają pytanie i udzielają odpowiedzi. Poprawna odpowiedź – uczeń otrzymuje 1 pkt., zła – 0 pkt.
Uczniowie otrzymują karty z zadaniami do wykonania - Zał. 2
Podsumowanie
Po rozwiązaniu zadań, uczniowie wymieniają się kartami z rozwiązanymi zadaniami i sprawdzają poprawność ich wykonania z kartami odpowiedzi.
Każde poprawnie rozwiązane zadanie – 2 pkt., każde źle zrobione zadanie – 0 pkt. W zadaniu 4 można też otrzymać 1 pkt.
Uczniowie sumują otrzymane punkty zarówno w konkursie, jak i w zadaniach. Uczniowie, którzy uzyskali najwięcej punktów otrzymują oceny bardzo dobre. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, udziela wskazówek,które treści nauczania wymagają jeszcze utrwalenia przed sprawdzianem.
Załącznik 1 - Pytania do konkursu
1. Co to jest zawiesina? |
2. Co to jest dipol? |
3. Co to jest zmiana stanu ciekłego w stan stały? |
4. Jak nazywa się proces polegający na zmianie stanu stałego w stan gazowy? |
5. Co to jest resublimacja? |
6. Na czym polega topnienie? |
7. Co to jest skraplanie? |
8. Jak nazywa się zmiana stanu ciekłego w stan gazowy? |
9. Co to jest roztwór nasycony? |
10. Co to jest roztwór właściwy? |
11. Co to jest roztwór koloidalny? |
12. Co to jest roztwór nienasycony? |
13. W jaki sposób można otrzymać roztwór nienasycony danej substancji z roztworu nasyconego? |
14. W jaki sposób można zwiększyć szybkość rozpuszczania większości substancji stałych w wodzie? |
15. W jaki sposób można otrzymać roztwór nasycony z roztworu nienasyconego? |
16. Jak rozdzielić na składniki mieszaninę kredy z wodą? |
17. Jak rozdzielić na składniki roztwór soli kuchennej? |
18. W jaki sposób rozdzielić składniki roztwór denaturatu w wodzie? |
19. Co to jest rozpuszczalność substancji? |
20. Od czego zależy rozpuszczalność substancji? |
Załącznik 2
Zadanie 1- Roozwiąż logogryf
Podaj i wyjaśnij hasło.
1. |
||||||||||||||
2. |
||||||||||||||
3. |
||||||||||||||
4. |
||||||||||||||
5. |
||||||||||||||
6. |
||||||||||||||
7. |
- Pierwiastek chemiczny znajdujący się w termometrach.
- Najbardziej popularny rozpuszczalnik.
- Wpływa na szybkość rozpuszczania substancji.
- Zmiana gazowego stanu skupienia wody w stan ciekły.
- Roztwór mąki w wodzie to ... .
- Stały stan skupienia wody.
- Substraty i produkty reakcji to ... .
Zadanie 2
W naczyniu z którym płynem najszybciej rozpuści się cukier?
- a) gorąca herbata
- b) letnia herbata
- c) zimna herbata
Opracowała: Katarzyna Trzebiatowska