Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Artykuły / Scenariusze

powrót

Scenariusz zajęć: Fiu, fiu ptaszki są tu.

TEMAT: Fiu, fiu ptaszki są tu.
AUTOR: Marta Modrzyńska

Cel terapeutyczny: Niwelowanie napięć związanych z hospitalizacją poprzez angażowanie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach wychowawczych.
Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z gatunkami ptaków ich wyglądem i życiem.
Cel lekcji w języku ucznia: Poznasz gatunki różnych ptaków i ich wygląd. Wykonasz pracę plastyczną na temat ptaków.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna
„Jestem, mam, lubię” – zabawa polega na dokończeniu 3 zdań przez każdego z uczestników. Pierwsze zdanie zaczyna się od JESTEM (i tu podajemy swoje imię), drugie od MAM (uczestnicy kończą zdanie np. mam siostrę, mam 8 lat, mam psa etc.) i ostatnie zdanie rozpoczyna się od LUBIĘ (lubię lody, lubię spędzać czas z rodzicami, lubię podróżować etc.).
2. Wprowadzenie do tematu zajęć rozmową kierowaną w oparciu o przykładowe książki:
- N. Davis „Ptaki”, wyd. SAMP, 2005
- D. Kilon „Gdzie ten ptak”?, wyd. AWM Agencja Wydawnicza, 2018 Załącznik 1
3. Odczytanie ciekawostek i informacji z dostępnych stron Internetowych.
4. Podpisywanie fotografii z ptakami. Klasyfikowanie ptaków na żyjące w Polsce i poza nią. Dowolność wykorzystania fotografii. Załącznik 2
5. Rozwiązywanie łamigłówek tematycznych na papierze oraz na learningapps.org:
https://learningapps.org/watch?v=pwyg4hxnt20
https://learningapps.org/watch?v=prdniq3cc20
https://learningapps.org/watch?v=p0orj1mta2o
6. Wykonanie pracy plastycznej „Wyturlaj kurczaka” – woreczki strunowe, pisak permanentny, żel do włosów i żółta farba. Do pracy potrzebna będzie wydrukowana plansza, kostka oraz woreczek strunowy dla każdego z uczniów. Dzieci kolejno rzucają kostką i rysują pisakiem permanentnym na woreczku strunowym części ilustracji znajdujące się w rzędzie obok wylosowanej kostki zgodnie z liczbą oczek. Następnie wlewamy do woreczka żel i żółtą farbę, szczelnie zamykamy woreczek i kolorujemy palcem obrazek. Załącznik 3
7. Podsumowanie zajęć „Kosz i walizka” uczniowie otrzymują dwa rysunki, kosz i walizkę. Zadaniem uczniów jest zapisanie na walizce to, co im się na zajęciach podobało, co chciałyby ze sobą zabrać. Na koszu natomiast zapisują to, co sprawiło im przykrość, lub się nie podobało. Dzieci młodsze przedstawiają to w sposób graficzny.
8. Rozdanie dzieciom zeszytów i zakładek do książek z ptakami.