Imię nazwisko nauczyciela –Alina Poznańska
Przedmiot nauczania - język polski
Klasa – grupa łączona
Temat lekcji: Jakie ważne problemy porusza Wisława Szymborska w wierszu pt. „Prospekt”?
Cel terapeutyczny – oderwanie od myśli o chorobie poprzez udział w zajęciach
Cel wychowawczy – profilaktyka uzależnień od leków i narkotyków, wskazanie sposobów
odreagowywanie stresów oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach
Standardy edukacyjne Strategiczne umiejętności ucznia |
Wskaźniki |
Zadania przydzielone uczniom do wykonania |
Poprawne posługiwanie się językiem ojczystym w mowie i piśmie, przygotowanie do publicznych wystąpień |
Uczeń: - potrafi samodzielnie przeczytać wiersz ze zrozumieniem, - wskazuje podmiot liryczny, określa tematykę wiersza |
Uczeń samodzielnie czyta tekst wiersza „Prospekt” W. Szymborskiej, próbuje określić temat wiersza oraz podmiot liryczny |
Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji |
Uczeń: - wyjaśnia znaczenie słowa prospekt oraz „chemiczna litość”, - wskazuje sytuacje, w których młodzież oraz dorośli sięgają po „chemiczną litość” |
Uczeń wyszukuje informacje w tekście wiersza oraz w „Słowniku wyrazów obcych” , uzupełnia zdania znajdujące się na karcie pracy |
Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy |
Uczeń, na podstawie własnych przemyśleń, rozwiązuje problemy postawione przez nauczyciela
|
Uczeń stara się znaleźć odpowiedź na następujące pytania związane z wierszem: - „Tekst wiersza zachęca czy ostrzega przed sięganiem po leki i narkotyki? - Do kogo poetka porównuje „chemiczną litość”? |
Prezentacja własnego punktu widzenia oraz uwzględniania poglądów innych |
Uczeń formułuje własne pomysły na dobry humor |
Uczeń wypisuje na kolorowych karteczkach różne rady na poprawę nastroju i przykleja je na planszy |
Poprawne posługiwanie się językiem polskim w mowie i piśmie oraz przygotowanie do publicznych wystąpień |
Uczeń potrafi wymienić rady podmiotu lirycznego dotyczące dobrego samopoczucia |
Uczeń czyta samodzielnie wiersz pt. „Przepis na cały rok C.E.Goethe Wyszukuje składniki dobrego nastroju wymienione w utworze, wypisuje je na karcie pracy |
Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy |
Uczeń rozumie znaczenie pojęć – uosobienie, metafora, peryfraza, anafora |
Uczeń analizuje wiersz pt. „Prospekt” pod kątem środków artystycznych, w razie potrzeby korzysta ze „Słownika terminów literackich” , uzupełnia kartę pracy
|
Planowanie, organizowanie i ocenianie własnej pracy |
Analizuje swoją pracę na lekcji |
Uczeń wypełnia krótką ankietę na temat własnej pracy na lekcji oraz zdobytych wiadomości |
Formy pracy na lekcji – praca indywidualna, zespołowa
Metody pracy na lekcji – praca z tekstem, poszukująca, problemowa
Środki dydaktyczne
– indywidualne karty pracy,
- wiersze pt. „Prospekt”oraz „Przepis na cały rok”,
- „Słownik wyrazów obcych”, „Słownik terminów literackich”,
- plansza z napisem „Nasze sposoby na dobry humor”,
- kolorowe karteczki, pisaki,
- portret pisarki W.Szymborskiej,
- ulotki reklamowe
Temat lekcji związany jest z realizacją szkolnego programu profilaktyki
Karta pracy ucznia
Część I
1.Zapoznaj się z treścią wiersza pt. „Prospekt” Wisławy Szymborskiej
2. Wyjaśnij znaczenie słowa – prospekt („Słownik wyrazów obcych”)
3. Uzupełnij zdania:
Podmiotem lirycznym w wierszu jest .................................................
Poetka nazywa ją też ........................................................................
Oznacza to ……...............................................................................
Człowiek korzysta z tych środków w sytuacjach życiowych, takich jak: …………
Moim rówieśnikom przeżywającym życiowe problemy poradziłbym (poradziłabym): ……….
Część II
Moje rady na poprawę nastroju:
4. Przeczytaj wiersz pt. „Przepis na cały rok”. Uzupełnij powyższe zdanie.
5. Na przykładzie przeczytanych wierszy, spróbuj odpowiedzieć na pytanie – Jaką rolę pełni poezja w życiu człowieka?
……....................................................................................................5. Środki artystyczne zastosowane w wierszu pt. „Prospekt”
Załączniki:
Przepis na cały rok
Wziąć dwanaście miesięcy,
obmyć je do czysta
z goryczy, chciwości, pedanterii i lęku
i podzielić każdy miesiąc na 30 albo 31 części ,
tak żeby zapasu starczyło akurat na rok.
Każdy dzionek przyrządza się oddzielnie,
biorąc po jednej części pracy
i dwie części wesołości i humoru.
Dodać do tego trzy kopiaste łyżki optymizmu,
łyżeczkę tolerancji,
ziarnko ironii
i szczyptę taktu.
Następnie masę tę polewa się obficie miłością.
Gotowe danie ozdobić bukiecikami małych uprzejmości
i podawać je codziennie z pogodą ducha
i porządną filiżanką ożywczej herbaty…
Catharina Elisabeth Goethe
Prospekt
„Jestem pastylka na uspokojenie.
działam w mieszkaniu,
skutkuję w urzędzie,
siadam do egzaminów,
staję na rozprawie,
starannie sklejam rozbite garnuszki –
Tylko mnie zażyj,
Rozpuść pod językiem,
Tylko mnie połknij,
Tylko popij wodą .
Wiem, co zrobić z nieszczęściem,
jak znieść złą nowinę,
zmniejszyć niesprawiedliwość,
rozjaśnić brak Boga,
dobrać do twarzy kapelusz żałobny.
Na co czekasz – zaufaj chemicznej litości.
Jesteś jeszcze młody (młoda),
Powinieneś(powinnaś) urządzić się jakoś.
Kto powiedział,
że życie ma być odważnie przeżyte?
Oddaj mi swoją przepaść –
wymoszczę ja snem,
będziesz mi wdzięczny (wdzięczna),
za cztery łapy spadania.
Sprzedaj mi swoja duszę.
Inny się kupiec nie trafi.
Innego diabła już nie ma.”
Wisława Szymborska
Opracowała:Alina Poznańska