Uczniowie w trakcie nauki szkolnej zdobywają wiadomości i umiejętności, które pozwolą im szanować swoją ojczyznę, pielęgnować miłość do niej, pozwolą im zrozumieć, jak ważne dla każdego i obywatela jest słowo ojczyzna.
Opracowany projekt dla klas IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum uwzględnia wiadomości i przedsięwzięcia zachęcające do odkrywania uroków naszego kraju, jak i poszerzania wiadomości w zakresie zarówno przeszłości, teraźniejszości i przyszłości naszej ojczyzny. Projekt zawiera zamierzone i realizowane działania, które mają na celu kształtowanie u uczniów umiejętności, nawyków, przyzwyczajeń i postaw pozwalających na zachowanie tożsamości narodowej. Wspomaga i ukierunkowuje zainteresowania uczniów postawą obywatelską.
Miejsce i czas trwania:
Projekt realizują uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej i I - III gimnazjum przebywający w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w okresie dwóch tygodni poprzedzających Święto Odzyskania Niepodległości.
CELE
- Kształtowanie postaw obywatelskich dzieci poprzez realizację treści programowych na różnych przedmiotach.
- Pogłębianie wiedzy historycznej dotyczącej odzyskania niepodległości na różnych przedmiotach.
- Wzbogacanie warsztatu teatralnego i recytatorskiego uczniów poprzez wspólne z nauczycielem przygotowanie inscenizacji i konkursu recytatorskiego.
- Doskonalenie technik plastycznych.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
- potrafi promować piękno swojej ojczyzny,
- zna znaczenie słów: ojczyzna, patriota,
- zna wiersze o ojczyźnie,
- potrafi współdziałać z innymi członkami grupy,
- przezwycięża tremę związaną z wystąpieniem i recytacją przed publiczności,
- umie wytworzyć życzliwą i pogodną atmosferę na oddziale,
- czuje się dowartościowany odnosząc sukces,
- potrafi uwierzyć we własne siły.
KONSTRUKCJA PROJEKTU
- Zajęcia prowadzone będą na lekcjach: historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy praz na zajęciach pozalekcyjnych w ciągu dwóch tygodni poprzedzających Święto Odzyskania Niepodległości.
- Treści, zakres i metody uwzględniają oczekiwania odbiorców działań.
- Działania dotyczyć będą uczniów i nauczycieli.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów będą współdziałać w realizacji projektu.
Formy pracy:
-indywidualna
-zespołowa
Metody:
-praca z tekstem
-zabawy i gry dydaktyczne
-dyskusja
-burza mózgów
-mini wykład
PREZENTACJA EFEKTU PROJEKTU:
Zorganizowanie uroczystości z okazji Rocznicy Odzyskania Niepodległości, w ramach
której odbędzie się:
-konkurs recytatorski „Święto radości i nadziei”,
-inscenizacja ”Pierwsi władcy Polski.”
-quiz wiedzy o ojczyźnie „Z kart historii Polski”
-wystawka prac plastycznych uczniów „A to Polska właśnie”
KRYTERIA SUKCESU:
-integracja dzieci z wszystkich oddziałów,
-uczestnictwo zaproszonych gości, rodziców i personelu medycznego w spotkaniu,
-udana impreza
EWALUACJA:
- opinia rodziców, nauczycieli i zaproszonych gości,
- samoocena działań uczniów,
DOKUMENTACJA:
- scenariusz inscenizacji,
- scenariusz konkursu recytatorskiego,
- potwierdzenie przeprowadzenia imprezy przez dyrekcję szkoły w dzienniku lekcyjnym
BIBLIOGRAFIA:
- Pachalska M. Kozak A. Bloch M. Koralewska G., „Ścieżki edukacyjne dla klas IV- VI”, Arka, Poznań 2001
- Chałas K. „W poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły”, Nowa Era, Warszawa 2000
ZADANIA DLA NAUCZYCIELI POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW:
Wychowawcy zajęć pozalekcyjnych:
-wykonanie prac plastycznych dotyczących symboli narodowych, rocznicy Odzyskania
Niepodległości, piękna naszego kraju.
-przygotowanie do konkursu o ojczyźnie.
-przygotowanie dekoracji i kostiumów do inscenizacji „Piękna nasza Polska cała…”
Nauczyciel historii:
- poszerzanie wiedzy na temat historii naszego kraju
tematyka w szkole podstawowej:
- Życie Polaków pod zaborami,
- Polacy walczą o wolność u boku Napoleona.
- Walka narodowowyzwoleńcza Polaków na przykładzie wybranych epizodów.
- Walka Polaków o utrzymanie języka i ziemi ojczystej.
- Kultura polska XIX w. na straży obrony języka i tradycji narodowych.
- Dwie drogi do odzyskania Niepodległości.
- Działania Polaków zmierzające do odzyskania Niepodległości w latach I Wojny Światowej.
- Ukształtowanie się granic Państwa Polskiego.
- Legendarne początki Państwa Polskiego.
- Polskie symbole narodowe.
- Pochodzenie hymnu polskiego – okoliczności.
- Pochodzenie nazwy Polska.
tematyka w gimnazjum:
- Początki Państwa Polskiego.
- Dążenia Polaków zmierzające do odzyskania Niepodległości w latach I wojny światowej
i ich realizacja.
- Kształtowanie się Niepodległego Państwa Polskiego.
- Walka o północne, południowe i zachodnie granice Polski.
Nauczyciel języka polskiego:
tematyka w szkole podstawowej:
- Polska mowa.
- W obronie ojczystego języka (Rota M. Konopnicka).
- Narodowe pamiątki – pieśni, legendy, podania.
- Legendarne początki państwa polskiego.
- Jakie znaczenie ma flaga narodowa?
- Patriota…kto to taki? ( K. Wojtyła Ziemia trudnej jedności).
- Jesteśmy Polakami – znamy swój hymn narodowy.
tematyka w gimnazjum
- Ta ziemia od innych mi droższa.
- Ojczyzna – jedno słowo, wiele znaczeń.
- Polska leży w sercu Europy.
- Znamy i szanujemy dziedzictwo kulturowe naszego kraju.
godziny do dyspozycji wychowawcy klasowego:
- Jak czcimy Rocznicę Odzyskania Niepodległości?
- Nasz ojczyzna w historii i legendzie.
PODSUMOWANIE I OCENA REALIZACJI I PROJEKTU
- Uroczyste rozpoczęcie i powitanie gości.
- Zaprezentowanie przez uczniów przedstawienia.
- Przystąpienie do konkursu recytatorskiego
- a) Wybór jury.
- b) Recytacja wierszy w grupach wiekowych kl.I – III
kl.IV - VI
kl.I – III gimnazjum
- c)Narada jury.
- Quiz wiedzy o ojczyźnie.
- Ogłoszenie wyników konkursu recytatorskiego, wręczenie dyplomów, wyróżnień, nagród.
- Prezentacja wystawki tematycznej prac plastycznych uczniów.
- Zakończenie imprezy – podziękowanie zaproszonym gościom, rodzicom, dzieciom.
ZADANIA REALIZOWANE W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH