Anna Wodzińska
Alkohol – nie!
Dla klas V-VI szkoły podstawowej lub I gimnazjum
Cele
Po zajęciach uczeń:
- posiada wiedzę na temat wpływu alkoholu na organizm człowieka,
- zna niebezpieczeństwa płynące z jego nadużywania,
- wie, jak przebiega proces uzależnienia,
- wyjaśnia takie pojęcia, jak: próbowanie, zażywanie, nadużywanie, uzależnienie,
- potrafi powiedzieć: nie!
Formy i metody
- praca indywidualna, grupowa, pogadanka, wykład, „burza mózgów”, drama
Materiały i środki dydaktyczne
- „test” (załącznik 1) – ksero dla każdego ucznia,
- arkusz szarego papieru, pisaki,
- pojemnik z tabletkami.
Przebieg zajęć
- „Burza mózgów”
Próba odpowiedzi na pytanie: „W jaki sposób młodzież spędza czas wolny?”.
Nauczyciel przygotowuje duży arkusz papieru i pisak. Uczniowie spontanicznie, głośno wymieniają czynności, które nauczyciel zapisuje na papierze, dzieląc je na dwie grupy.
Po wyczerpaniu się propozycji, nauczyciel przypina papier do tablicy i wspólnie z uczniami ustala nagłówki do proponowanych sposobów spędzania wolnego czasu, np.
właściwy niewłaściwy
spacer z psem picie alkoholu
czytanie książek, itp. palenie papierosów, itp.
Ustalenie tematu zajęć.
- Sprawdzenie wiadomości uczniów na temat alkoholu i jego działania na organizm człowieka, przeprowadzenie testu (załącznik 1).
Każdy uczeń odpowiada indywidualnie (anonimowo) na pytania testu, który następnie jest zbierany i dokładnie mieszany. Ochotnik losowo wybiera pierwszy test, odczytując kolejne pytania i odpowiedzi. Po każdym pytaniu cała grupa zastanawia się i dyskutuje nad prawidłowością odpowiedzi.
- Czym jest alkohol, jego wpływ na zdrowie człowieka – krótki wykład nauczyciela.
Nauczyciel podaje informacje dotyczące alkoholu i jego wpływu na najważniejsze narządy człowieka. Uczniowie powinni zapamiętać, że po spożyciu alkohol wędruje do żołądka, gdzie podrażnia błonę śluzową, po czym trafia do krwiobiegu. Wraz z krwią jest przenoszony do wątroby, którą uszkadza oraz do mózgu, w którym nieodwracalnie niszczy komórki nerwowe.
- Wyjaśnienie przez nauczyciela przebiegu procesu uzależnienia, rozmowa kierowana.
Nauczyciel stawia na stole pojemnik z tabletkami, pytając jednocześnie uczniów, czy można ich używać bez ograniczeń i kto może dziecku podawać lekarstwa. Kieruje rozmową tak, by uczniowie zastanowili się nad tym, jak należy postąpić, gdy jedna dawka lekarstwa, nie spowoduje ustąpienia dolegliwości. W czasie rozmowy należy wyodrębnić słowa kluczowe: próbowanie, zażywanie, nadużywanie (używanie zbyt częste, w niewłaściwy sposób), uzależnienie. Następnie nauczyciel zapisuje wyodrębnione wyrazy na tablicy i wyjaśnia ich znaczenie. Dla zobrazowania poszczególnych terminów można podawać różne przykłady. Należy podkreślić fakt, iż od alkoholu można się uzależnić, podobnie jak od lekarstw i papierosów.
- Drama
Odgrywanie scenek, zwrócenie uwagi na konieczność nauczenia się odmawiania, gdy ktoś zachęca do spożycia alkoholu.
Nauczyciel wybiera trzech uczniów z klasy. Każdemu z nich wręcza karteczkę z zapisanym zadaniem.
Przydzielone zadania.
Namów mnie do tego, bym:
- a)zrezygnował z zadania klasie pisemnej pracy domowej,
- b)zrezygnował z zapowiedzianego na dzisiaj sprawdzianu,
- c)całą dzisiejszą lekcję poświęcił na grę w piłkę z uczniami na boisku szkolnym.
Wybrani uczniowie odgrywają scenki, w których próbują namówić nauczyciela do wykonania czynności zgodnie z otrzymaną instrukcją. Nauczyciel za każdym razem odmawia: stanowczo, żartobliwie.
- Rozmowa na temat tego, w jaki sposób ludzie najczęściej namawiają do złego oraz jakie są metody odmawiania. Nauczyciel omawia zaprezentowane przez siebie sposoby odmawiania i informuje uczniów, że mówienia „nie” można się nauczyć.
- Drama
Nauczyciel opowiada sytuację, na podstawie której dwoje dzieci odegra scenkę:
Do klasy przyszedł nowy uczeń. Chciałby zainteresować wszystkich swoją osobą i zyskać nowych kolegów. Po lekcjach próbuje zaprosić na piwo kolegę.
Jeden zachęca, zaprasza, jest natarczywy.
Drugi odmawia – można używać różnych argumentów: kulturalnie, ale stanowczo odmówić, tzn. „wykręcić się”, zamienić to w żart.
Scenkę można kilkakrotnie powtórzyć z różnymi uczniami.
- Pogadanka podsumowująca
- Dlaczego niełatwo jest odmawiać?
- Dlaczego jednak należy odmawiać?
LITERATURA
Bleja-Sosna B., Składanowska M., Poradnik dydaktyczny. Godziny wychowawcze. Materiały pomocnicze dla nauczycieli -wychowawców w gimnazjum w klasach I-III.
Wydawnictwo Bea-Bleja ,Toruń 2001.
Zajączkowski K., Promocja zdrowia w klasach IV-VI. Scenariusze zajęć, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.