Artykuł ukazał się w kwartalniku: Toruński Przegląd Oświatowy "45minut " Nr1, marzec 2010, s.34 kliknij tutaj
Dnia 9 października 2009 r. odbyła się II Ogólnopolska Konferencja dla Nauczycieli, Pedagogów i Psychologów zorganizowana przez Zespół Szkół Nr 33 dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej w Bydgoszczy. Patronatem honorowym konferencję objęli Pan Rafał Bruski – Wojewoda Kujawsko-Pomorski oraz Pan Piotr Całbecki – Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Idea zorganizowania konferencji wyrosła z potrzeby ustawicznego podnoszenia kwalifikacji pedagogicznych i doskonalenia procesu nauczania.
Nauczyciel, by efektywnie prowadzić proces dydaktyczno – wychowawczy w placówce leczniczej, powinien zapoznać się z najczęściej występującymi zaburzeniami rozwojowymi występującymi u dzieci oraz systematycznie wzbogacać wiedzę dotyczącą metod i technik oddziaływań pedagogicznych.
Na ten aspekt zwróciła uwagę pani Izabela Maciejewska – dyrektor Zespołu Szkół dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej witając zebranych uczestników konferencji.
Następnie głos zabrał Pan T. Kierel – Naczelnik Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, który dokonał uroczystej inauguracji konferencji.
Wśród zaproszonych gości, którzy
podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem byli: dr n. med. Małgorzata
Dąbkowska – ordynator Oddziału Dziennego Psychiatrii Dzieci i Młodzieży przy
Klinice Psychiatrii Collegium Medicum w Bydgoszczy, dr n. med. Marzenna
Wesołowska – specjalista Oddziału Neurologii Dziecięcej Wojewódzkiego Szpitala
Dziecięcego w Bydgoszczy, dr Jacek Pyżalski – adiunkt w Instytucie Medycyny
Pracy w Łodzi, prorektor ds. współpracy z zagranicą w Wyższej Szkole
Pedagogicznej w Łodzi,
mgr Stanisław Bobula – psycholog,
edukator i doktorant w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w
Krakowie oraz prof. Bassam Aouil z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w
Bydgoszczy, który zaprezentował zebranym portal profesjonalnej wiedzy i porad
psychologicznych adresowanych do gimnazjalistów i uczniów szkół
ponadgimnazjalnych.
Pierwszy
wykład pt.” Traumatyczne doświadczenia w dzieciństwie jako problem
pedagogiczny” wygłosiła pani dr n. med. Małgorzata Dąbkowska. Podkreśliła, że
każdego dnia wskutek wypadków, dramatów życiowych, aktów przemocy fizycznej i
agresji, a także patologii społecznej rodzin, dzieci doznają traumy. Głębokie
urazy psychiczne są dla delikatnej osobowości dziecka głębokim obciążeniem.
Czym zatem jest wydarzenie o charakterze traumatycznym, jakie są jego
konsekwencje dla rozwoju emocjonalno –społecznego dziecka, w jaki sposób
zminimalizować jego negatywny wpływ, na czym polega neurobiologia stresu – to
zagadnienia poruszone w wykładzie. W swoim wystąpieniu pani dr M. Dąbkowska dokonała szczegółowej charakterystyki
osobowości dziecka, które doznało urazu psychicznego. Podkreśliła, że
konsekwencją traumatycznego zdarzenia mogą być zaburzenia psychiczne i choroby
fizyczne. Dzieci, które doświadczyły traumy przejawiają często różnorodne
zaburzenia zachowania: mają podwyższony poziom lęku, są napięte,
zdekoncentrowane, nadpobudliwe, agresywne lub wycofane i przygnębione,.
Wymagają zatem interwencji psychologicznej, medycznej i pedagogicznej. Mówczyni
podała wskazówki dotyczące postępowania z dzieckiem, które doznało urazu
psychicznego. Ukazała wpływ prawidłowych postaw nauczycielskich na
kształtowanie odporności psychicznej dziecka.
Zbudowanie głębokiej więzi i zaufania jest warunkiem dobrych relacji wychowawczych, sprzyja wzajemnej komunikacji i odpowiedzialności za innych, wzmacnia kreatywność i podnosi wyniki edukacyjne. Jest również fundamentem budowania dyscypliny podczas lekcji.
„Kto sobie radzi w trudnych wychowawczo sytuacjach w
rzeczywistości szkolnej” – to temat kolejnego wystąpienia przygotowanego przez
dr Jacka Pyżalskiego – adiunkta w Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi. W
przygotowanym wykładzie prelegent w oparciu o liczne przeprowadzone badania,
wyjaśnia jak można kontrolować dyscyplinę w klasie, w jaki sposób należy
wyznaczać uczniom właściwe granice. Podkreślił, że przy wyborze określonej metody kształtującej
właściwą dyscyplinę w czasie lekcji, naszym celem powinna być nie tylko zmiana
zachowania ucznia. Należy przede wszystkim zabiegać rozwój moralny ucznia, jego
lepsze zrozumienie samego siebie i konsekwencji własnych wyborów czy zachowań.
Powinniśmy mieć na celu lepsze, świadome uspołecznienie wychowanka oraz dbałość
o prawidłową relację nauczyciel - uczeń.
W wykładzie dr J. Pyżalski
przedstawił również opracowany Model Czterech Kół Zębatych, który uwzględnia
cztery komponenty wpływające na skuteczność postępowania pedagogicznego. Są
nimi: osoba nauczyciela, podejmowana technika pracy z uczniem, osoba ucznia
oraz kontekst sytuacyjny, w którym przebiega proces wychowawczy. Autor
podkreśla, że aby zastosowana metoda
była skuteczna, wszystkie cztery „koła zębate” powinny być skoordynowane i
dostosowane do konkretnej sytuacji wychowawczej.
Kolejny wykład wygłoszony przez mgr S. Bobulę - psychologa, edukatora i doktoranta w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie dotyczył pracy nauczyciela z uczniem nadpobudliwym.
Prelegent poinformował, iż trudności z koncentracją uwagi podczas lekcji coraz częściej stanowią problemem współczesnej szkoły. Jak wynika z prowadzonych badań w ostatnich latach znacznie wzrosła ilość uczniów z rozpoznaniem zespołu objawów nadpobudliwości psychoruchowej.
Dzieci cierpiące na ADHD mają trudność z koncentracją uwagi na jednym zagadnieniu dłużej niż kilka minut. W jaki sposób można im pomóc, jak funkcjonuje psychika dziecka z ADHD, jakie są przyczyny tych zaburzeń? Podczas swojego wystąpienia mgr S. Bobula w bardzo wyczerpujący sposób przedstawił metody skuteczne w pracy z uczniami z ADHD ograniczające ich rozproszenia. Wskazał jak można umiejętnie dostosować wymagania do możliwości uczniów, oraz wyjaśnił kiedy wydawane przez nauczyciela polecenia będą skuteczne. Prelegent podkreślił również ważność spójnego systemu pracy wszystkich nauczycieli nad zachowaniem dziecka z ADHD oraz wskazał instytucje i osoby wspierające nauczyciela edukującego dziecko.
Jako
ostatnia zabrała głos dr n. med. Marzenna Wesołowska – specjalista
Oddziału Neurologii Dziecięcej Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy.
Zaprezentowała uczestnikom konferencji wykład pt. „Co należy wiedzieć o
padaczce, żeby się jej nie bać.”
Padaczka jest chorobą społeczną. W ogromnej większości jest również chorobą wieku dziecięcego, ponieważ 70% napadów padaczkowych występuje u dzieci przed 15 rokiem życia. Dzieci dotknięte tą chorobą powinny podobnie jak ich zdrowi rówieśnicy uczęszczać na zajęcia lekcyjne, uczyć się i bawić. Choroba nie może ograniczać ich aktywności i rozwoju potrzeb poznawczych. Problem dziecięcej padaczki jest zatem niezmiernie istotnym zagadnieniem dotyczącym pracy nauczyciela. Prelegentka zapoznała słuchaczy ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi etiologii, przebiegu i rodzajami napadów padaczkowych. Nadmieniła również, jakie czynniki wyzwalają napad choroby. Poinformowała o przebiegu leczenia dzieci z padaczką oraz wskazała najczęstsze problemy szkolne. Podkreśliła, że dzieci cierpiące na padaczkę należy zachęcać do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy, do podejmowania wszelkich form aktywności ruchowej i poznawczej. Zwróciła ponadto uwagę na konieczność zapewnienia im podczas zajęć bezpieczeństwa i odpowiedniej kontroli.
Szkoła jest miejscem, w którym dzieci nabywają wiedzy, uczą się właściwych relacji interpersonalnych, nawiązują wzajemną przyjaźń, wspólnie bawią się i marzą. To miejsce, w którym uczą się samodzielności, wzajemnej akceptacji oraz przestrzegania obowiązujących norm i zasad.
Szkoła to miejsce przyjazne każdemu dziecku, także przewlekle choremu, niepełnosprawnemu oraz sprawiającemu trudności wychowawcze, dla którego tak ważnym jest wzmocnienie poczucia własnej wartości oraz możliwość odniesienia sukcesu. To miejsce, w którym każde dziecko powinno znaleźć pomoc i wsparcie. „Potrzeba szczególnej wrażliwości ze strony wszystkich, którzy pracują w szkole, aby tworzyć w niej klimat przyjaznego i otwartego dialogu” . /Jan Paweł II/
Opracowała Anna Tojza