Edukacyjny projekt gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018 realizowany był przez dwie grupy uczniów. Jedna z nich podjęła się projektu z języka niemieckiego, druga zaś z geografii.
Miłośnicy języka niemieckiego swoje zainteresowania skupili wokół podróży po krajach niemieckojęzycznych. Tematem, a zarazem problemem badawczym jaki sobie postawili było pytanie: „Dlaczego kraje niemieckojęzyczne to wymarzony cel podróży?”.
Aby na nie odpowiedzieć wykonali 3 zadania.
Pierwszym było stworzenie trzech prezentacji multimedialnych, w których uczniowie przedstawili ciekawe miejsca, atrakcje turystyczne, tradycje, święta, wydarzenia kulturalne oraz kultowe postacie z Niemiec, Austrii i Szwajcarii.
Drugim zadaniem było przeprowadzenie sondażu na temat znajomości geografii, historii, kultury i tradycji krajów niemieckojęzycznych. Uczniowie opracowali pytania do ankiety
i przeprowadzili ją z losowo wybranymi osobami, a jej wyniki stanowiły osobną prezentację multimedialną pt. „Jak dobrze znasz kraje niemieckojęzyczne?”.
Ostatnim zadaniem było przygotowanie plastycznej podróży kulinarnej czyli prac wykonanych techniką kolażu pt. „Smaki Niemiec, Austrii i Szwajcarii” na temat najpopularniejszych potraw narodowych krajów niemieckojęzycznych.
Podczas prezentowania wyników swojej pracy, które miało miejsce 6 lutego, uczniowie zadbali o to, aby zaproszeni goście odbyli ciekawą podróż po krajach niemieckojęzycznych, zapoznali się z miejscami i budowlami, które urzekają i inspirują oraz stanowią nieodzowne punkty wycieczek ludzi z całego świata. Uczniowie przybliżyli także różnorodne tradycje
i święta Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Całość dopełnili oprawą muzyczną oraz poczęstunkiem w stylu krajów niemieckojęzycznych, który wzbudził chyba najwięcej emocji, a wśród którego znalazły się m.in. czekoladowe fondue.
W trakcie pracy nad projektem uczniowie rozwijali swoje zainteresowania związane z krajami niemieckojęzycznymi, umiejętność wykorzystywania technologii informatycznej, kształcili umiejętności pracy w grupie i rozwijali umiejętności planowania własnej pracy.
Wspólne działania uczniów przyczyniły się do poszerzenia i uporządkowania ich wiedzy na temat krajów niemieckojęzycznych. W wyczerpujący sposób udało im się odpowiedzieć na pytanie projektu „Dlaczego kraje niemieckojęzyczne to wymarzony cel podróży?” a może także zainspirować innych do własnych podróży.
Drugi projekt uczniowie realizowali z nauczycielem geografii. Temat tego projektu
to: „Dlaczego warto podróżować po Europie?”
Nasz kontynent szczególnie upodobali sobie turyści. W 2015 r. do Europy przybyło 582 mln osób, co stanowiło 51% w skali światowej, pozostawiając 509 mld dolarów dochodu. Przystępując do realizacji zadań projektu edukacyjnego uczniowie choć w części chcieli ukazać ten fenomen. Aby odpowiedzieć na pytanie projektu wykonali cztery zadania.
Pierwsze zadanie polegało na skonstruowaniu pytań do ankiety oraz przeprowadzeniu sondażu sprawdzającego wiedzę nt. atrakcji turystycznych i ciekawostek związanych z krajami europejskimi. Uczniowie opracowali pytania do wywiadu. Przeprowadzili go z losowo dobranymi osobami oraz opracowali wyniki. Do każdego pytania przygotowali szereg ciekawostek, tak, aby jeszcze bardziej przybliżyć tematykę związaną z atrakcyjnością turystyczną Europy.
Zadanie drugie polegało na wykonaniu prezentacji multimedialnych poświęconych wybranym państwom europejskim: Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Grecji oraz Irlandii. Każda prezentacja zawierała podstawowe dane o kraju, informacje o warunkach naturalnych, ludności, zwyczajach, znanych ludziach, no i oczywiście zabytkach oraz atrakcjach turystycznych. Dzięki tym prezentacjom uczniowie poznali jeszcze bardziej i w różnych aspektach wybrane przez siebie kraje.
Zadaniem trzecim było wykonanie dwóch plakatów. Jeden z nich ukazywał ogólne informacje o kraju, drugi zaś prezentował atrakcyjność turystyczną: Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Grecji oraz Irlandii. Plakaty bardzo urozmaiciły salę szkolną w której odbyła się prezentacja projektu.
Ostatnie zadanie polegało na zapoznaniu się z tradycjami kulinarnymi wybranego kraju. Uczniowie stanęli na wysokości zadania i przygotowali pyszne dania. Na stole znalazły się: sałatka grecka, portugalska babka, ciasto i galaretki w kolorach irlandzkiej flagi, włoskie tiramisu oraz przystawki śródziemnomorskie.
Prezentacja projektu miała miejsce 1 marca. Uczniowie przygotowali na tę okazję wyszukane stroje. Znalazły się wśród nich portugalski strój piłkarski, irlandzka suknia oraz ubiór zjawiskowej greckiej bogini.
W tanecznym rytmie utworu Carlosa Santany pt. „Europa” uczniowie wprowadzili uczestników prezentacji w miły nastrój. Całość prezentacji przeplatana była akompaniamentem muzycznym i pięknymi zdjęciami z Europy. Dodatkową atrakcją okazały się zagadki przygotowane przez uczniów, które zadawali uczestnikom spotkania.
Uczestnicząc w projekcie uczniowie zdali sobie sprawę, że zwiedzając Europę można doskonale się bawić i edukować zarazem. Dowiedzieli się, w jaki sposób żyją mieszkańcy innych krajów, w jaki sposób spędzają czas, jak świętują ważne wydarzenia. Mogli dostrzec różnice i podobieństwa wynikające ze wspólnej historii państw które poznawali. Zdali sobie również sprawę z tego jak ważna jest zgrana praca w grupie. Pokaz zakończył się utworem „Arrivedreci Roma”, zgodnie z powiedzeniem że i tak wszystkie drogi prowadzą do Rzymu…
Opiekun projektu z języka niemieckiego: Anna Szopa
Opiekun projektu z geografii: Bożena Gęborys