PROJEKT EDUKACYJNY „POLSKA, NASZA OJCZYZNA” PRZEZNACZONY DO REALIZACJI W ZESPOLE SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY
SPIS TREŚCI
I. Wstęp i założenia organizacyjne
II. Cele projektu
III. Czas i zasięg projektu
IV. Metody i formy wykonania projektu
V. Tematyka i harmonogram działań
VI. Ewaluacja projektu
I. Wstęp i założenia organizacyjne
Patriotyzm, to postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie. Charakteryzuje się przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobiste, a także gotowością do pracy dla jej dobra i w razie potrzeby poświęcenia dla niej własnego zdrowia lub życia. Cechami zaś każdego patrioty jest umiłowanie własnej ojczyzny i narodu oraz szacunek dla swoich przodków. Może być ono realizowane poprzez kultywowanie tradycji i obrzędów, obchodzenie świąt i rocznic, oddawanie czci bohaterom narodowym oraz sławnym osobistościom zasłużonych dla kraju, a także kultywowanie pamięci o nich. Patriotyzm oznacza także postawę prospołeczną przejawiającą się również w pozytywnym działaniu na rzecz rozwoju swojej lokalnej społeczności w różnego rodzaju przedsięwzięciach o charakterze kulturalnym, politycznym, gospodarczym i społecznym. Przejawia się także uczestnictwem w wyborach, świadomą postawą obywatelską, ochroną własnego dziedzictwa kulturowego. Wiąże się także z poszanowaniem innych narodów i ich kultury.
Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej. Przygotowuje do życia w społeczeństwie. Wpływa na kształtowanie więzi z krajem ojczystym. Przygotowuje młode pokolenie do pełnienia ról prospołecznych. Jest wartością uniwersalną. Trzeba go budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno-wychowawczą, ponieważ nikt nie rodzi się patriotą. Przekazywanie treści patriotycznych jest obowiązkiem każdego nauczyciela bez względu na przedmiot, którego uczy.
II. Cele projektu
1. Cele ogólne:
• kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
• rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego,
• kształtowanie szacunku dla własnego państwa,
• rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej,
• kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
• umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych,
• rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych,
• kształtowanie umiejętnego komunikowania się w grupie, zaplanowania i zorganizowania własnej pracy.
2. Cele szczegółowe:
• uczniowie wymieniają polskie symbole narodowe oraz wyjaśniają dlaczego i jak należy im okazywać szacunek,
• wyjaśniają pochodzenie nazwy Polski,
• opowiadają legendy o początkach państwa polskiego, znają ich symbolikę,
• określają położenie Polski i jej sąsiadów,
• posługują się pojęciami „dużej i małej” ojczyzny,
• oceniają znaczenie kultury w walce o utrzymanie tożsamości narodowej Polaków,
• wyjaśniają pojęcia ojczyzna, patriotyzm, naród, państwo, tożsamość narodowa, tolerancja,
• wskazują różne postawy patriotyczne na przykładach wybitnych Polaków,
• posługują się Internetem, encyklopedią i słownikiem,
• poszukują, gromadzą, selekcjonują i przetwarzają różne materiały informacyjne i ilustracyjne,
• stosują zasady kulturalnego zachowania podczas uroczystości szkolnych oraz zajęć.
III. Czas i zasięg projektu.
Czas realizacji: od listopada 2016 roku do czerwca 2017 roku.
Czas i sposób prezentacji: zgodnie z harmonogramem, który uwzględnia rocznice ważnych wydarzeń historycznych.
Zasięg projektu: uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego oraz uczniowie gimnazjum i liceum Kliniki Psychiatrii, a także nauczyciele j. polskiego, historii i WOS-u oraz matematyki.
IV. Metody i formy wykonania projektu.
Metody:
-wystawy
-konkurs plastyczny
-sesje popularyzujące ideę patriotyzmu
-imprezy rocznicowe
-wykłady
-pogadanki
-gry dydaktyczne
-wycieczki do muzeum, miejsc o znaczeniu historycznym i kulturalnym
-spotkania z ciekawymi ludźmi
Formy:
-indywidualna
-grupowa
-zbiorowa
V. Tematyka i harmonogram działań
1. Święto Niepodległości – listopad 2016 r.:
-tematyczna prezentacja i pogadanka
-quiz wiedzy o ojczyźnie
-redagowanie życzeń dla Polski
-wykonanie patriotycznych kotylionów
-wykonanie gazetki ściennej
2. Tradycje Świąt Bożego Narodzenia – grudzień 2016 r.:
-prezentacja multimedialna „Święta Bożego Narodzenia na Kujawach i w różnych regionach Polski”
-zadania konkursowe
-wykonanie regionalnych ozdób świątecznych (podłaźniczka)
3. Bydgoszcz w czasie II wojny światowej – styczeń 2016 r.:
-tematyczna prezentacja multimedialna
-gra dydaktyczna
-wykonanie planu „starej” Bydgoszczy z zaznaczeniem zabytków, m.in.: murów miejskich, zamku, ratusza, kościołów,
-Bydgoszcz w czasie II wojny światowej
-Bydgoszcz dzisiaj – wirtualny spacer po Bydgoszczy
-konkurs na zaprojektowanie parku zieleni i odpoczynku w Bydgoszczy
4. Majowe święta – kwiecień 2017 r.:
-spotkanie z gościem z IPN-u
-montaż słowno-muzyczny
5. Podróże po Polsce – czerwiec 2017 r.:
-projekcja filmu animowanego „Historia Polski”
-wykonanie plakatów pt. Szlakiem zamków polskich
-quiz tematyczny
VI. Ewaluacja projektu.
-obserwacja prowadzona na bieżąco
-praktyczne sprawdzenie wiedzy i umiejętności na imprezach w formie konkursów i quizów
Wnioski z realizacji zostaną uwzględnione w kolejnych projektach edukacyjnych.
Opracowanie i realizacja:
Alicja Stefanik, Alicja Cierżnicka, Katarzyna Mikołajczak, Piotr Libera