Bydgoszcz 2016
Projekt edukacyjny przeznaczony do realizacji na oddziałach szpitalnych objętych działaniem edukacyjnym w ramach wychowania przedszkolnego.
WPROWADZENIE
Fizyka w przedszkolu – czy jest to możliwe? Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wyraźnie określa umiejętności jakie powinno posiadać dziecko kończące edukację przedszkolną. Mówi się o tym, że dziecko powinno przewidywać jakie będą skutki działań na przedmiotach, klasyfikować, formułować uogólnienia, łączyć przyczynę ze skutkiem, umieć przewidywać, co się może wydarzyć. Dziecko zdobywa umiejętności matematyczne. W bogactwie źródeł informacji, tj. cyfrowa telewizja, laptopy, audiobooki, tablety dziecko poznaje świat, ale bez wysiłku. Zdobywa w ten sposób wiedzę nie popartą działaniem, odkrywaniem zjawisk oraz cech otaczających go przedmiotów. Wiedza ta jest więc powierzchowna i nietrwała. Samodzielne odkrywanie daje możliwość silnych przeżyć, zaś przeżycia te bardzo utrwalają zdobytą wiedzę i doświadczenie. Nauki przyrodnicze bazują na solidnej znajomości fizyki. Fizyka to dziedzina, która wymaga dużego zaangażowania, wyobraźni i intuicji. Są to właściwości psychiczne, które kształtują się we wczesnym okresie życia. Można się więc spodziewać, że jeśli zainteresujemy przedszkolaka zjawiskami przyrody nieożywionej, będzie on pilnym uczniem na lekcjach fizyki w szkole.
Często dzieci przewlekle chore pozbawione są wielu atrakcji, które daje systematyczny udział w zajęciach przedszkolnych. Chcemy więc dać im możliwość przeżywania i doświadczania świata w warunkach szpitalnych. Chcemy, aby mogły śmiało nazywać się „małymi odkrywcami”.
W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:
1. Nazwa projektu.
2. Cele projektu.
3. Działy tematyczne.
4. Czas i zasięg trwania projektu.
5. Środki i materiały do realizacji projektu.
6. Przebieg realizacji projektu.
7. Kryteria oceniania.
8. Forma prezentacji.
9. Przewidywane efekty projektu.
10. Ewaluacja projektu.
11. Organizatorzy projektu.
REALIZACJA PROJEKTU:
1. Nazwa Projektu: „Mali odkrywcy – przedszkolaki poznają zjawiska przyrody nieożywionej”.
2. Cele projektu:
Cele dydaktyczne:
-Właściwe organizowanie pracy z dziećmi w zakresie zaznajamiania ich z przyrodą nieożywioną.
-Poznanie różnych grup zjawisk fizycznych.
-Rozbudzanie zainteresowań, w szczególności zdolności obserwacji i intuicji. Ukazanie bogactwa, złożoności i tajemnicy, jaką kryje otaczający nas świat.
Cele terapeutyczne:
-Ukazanie różnych form spędzania wolnego czasu. Zachęcanie do eksperymentowania, poszukiwania osobistych zainteresowań i pasji.
3. Działy tematyczne:
1) Miesiąc realizacji: listopad.
Temat: Jak uczyć dostrzegania zjawisk optycznych w otoczeniu?
Pomoce: różnorodne lustra, lupy, soczewki, lampa, sylwety rzucające cień, ilustracje przedstawiające dzień i noc.
2) Miesiąc realizacji: grudzień.
Temat: Czy dziecko potrafi wyróżnić dobre i złe przewodniki ciepła?
Pomoce: patyczki, metalowe pręciki, , kubki, czajnik z wodą, grzałka, ściereczka, gąbka, maskotka – przewodnik zabaw.
3) Miesiąc realizacji: styczeń.
Temat: Jak dziecko poznaje właściwości ciał w różnych stanach skupienia?
Pomoce: drobne kawałki lodu, woda, kubki, czajnik elekt., termometr, balonik, ilustracja do opowiadania.
4) Miesiąc realizacji: luty.
Temat: Dlaczego zjawiska magnetyczne fascynują dzieci?
Pomoce: magnesy sztabkowe, magnesy podkowiaste, opiłki żelazne, wędka - kij ze sznurkiem, miska z wodą, przedmioty z rożnych substancji, tj. klocki, spinacze, gumki, bursztyn, skrawki papieru.
5) Miesiąc realizacji: marzec.
Temat: Dlaczego pewnych ciał nie można zmusić do pływania?
Pomoce: piłki, klocki, baloniki, słoiki, naczynie z wodą, plastelina, talerzyk, metalowe pudełko, kulka z metalu, ilustracje do prezentacji, maskotka – przewodnik po zabawach.
6) Miesiąc realizacji: kwiecień.
Temat: Jak to się dzieje, że niektóre przedmioty unoszą się w powietrzu?
Pomoce: baloniki, latawce, samoloty z papieru, wentylator, butelka szklana, soda, ocet.
4. Czas i zasięg trwania projektu:
Czas trwania: od października 2016 roku do kwietnia 2017 roku
Zasięg projektu: projektem są objęte dzieci w wieku przedszkolnym (szczególnie 5 - 6 latki); zajęcia będą organizowane w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 w Klinice Pediatrii, Hematologii i Onkologii oraz w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: kardiologii, pneumonologii, endokrynologii, neurologii. Raz w miesiącu będą to zajęcia zorganizowane na każdym oddziale, gdzie funkcjonuje przedszkole. Będą również poruszane pokrewne tematy i podejmowane działania wynikające z realizacji treści programowych.
5. Środki i materiały do realizacji projektu:
Do każdego z omawianych tematów wykorzystane będą pomoce do przeprowadzenia eksperymentów i doświadczeń wymienione w powyższej tabelce.
Opracowując każde ze spotkań nauczyciele przedszkola opierać się będą na:
• materiałach i opracowaniach własnych, przygotowanych podczas kursów z zakresu doskonalenia zawodowego, spotkaniach WDN-u;
• zasobach Internetu;
• literaturze:
-Elbanowska Stefania: „Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym”; WSiP, Warszawa 1983
-Frątczakowie E.J.: „Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym”; WSiP, Warszawa 1979
-Dziecko w swoim żywiole. Program wychowania w przedszkolu. Dobre Praktyki 2016
-Podręczniki metodyczne z serii „Kolekcja przedszkolaka”;
-„Kolekcja sześciolatka”. Szkoła za rok. Program nauczania
-Podręczniki metodyczne z serii „kolekcja sześciolatka”
6. Przebieg realizacji projektu:
-W wyznaczonych miesiącach będzie realizowane określone zagadnienie badawcze. Autorki projektu wspólnie opracują schemat zabaw badawczych w formie scenariusza i każda zrealizuje go na oddziale szpitalnym, na którym pracuje.
-Każda z nauczycielek realizujących projekt będzie zwracała szczególną uwagę na zagadnienie pokrewne tematowi projektu, które zawarte są w programie wychowania i nauczania realizowanym przez nasze przedszkole w obecnym roku szkolnym.
-Realizatorki projektu nawiążą współpracę z nauczycielami - dydaktykami, którzy nauczają w ZS Nr 33 przedmiotów tj. fizyka, chemia, przyroda, biologia, geografia. Celem tej współpracy jest wzbogacenie wiedzy na temat zagadnień omawianych z przedszkolakami, pomoc w opracowaniu eksperymentów, pomoc w przygotowaniu materiałów do zabaw badawczych.
7. Kryteria oceniania:
Podczas zajęć z dziećmi będą obowiązywać ogólnie przyjęte sposoby oceniania, tj. pochwały słowne, dyplomiki, odznaki „Małego Badacza” za udział w zabawach i eksperymentach, drobne upominki (kamienie, szkiełka, papierowe samolociki, wiatraczki itp.)
8. Forma prezentacji:
Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie krótkich sprawozdań, które zostaną wykorzystane do notatek umieszczanych na stronie internetowej szkoły.
9. Przewidywane efekty projektu:
Trudno jest określić trwałe efekty wynikające z realizacji projektu, ponieważ nie ma możliwości systematycznej pracy z dzieckiem i będzie to najczęściej jednorazowy kontakt wtedy, kiedy dziecko będzie przebywało w szpitalu. Jednak udział w pojedynczych zajęciach wpłynie na to, że dzieci po zdobytych doświadczeniach:
-określą swoje zainteresowania;
-wykorzystają intuicję badawczą;
-rozpoznają przyczyny określonych zjawisk oraz przewidzą skutki działań badawczych i eksperymentów;
-poznają różne grupy zjawisk fizycznych;
-będą posługiwały się bogatym zasobem słownictwa, opisującego poszczególne zjawiska fizyczne, nazwy materiałów i środków dydaktycznych wykorzystywanych podczas eksperymentów;
-bezpiecznie i właściwie wykorzystają urządzenia i materiały niezbędne do zabaw badawczych.
10. Ewaluacja projektu:
Dokumentacja fotograficzna, scenariusze zajęć oraz krótkie sprawozdania ze spotkań z przedszkolakami odbytymi w ramach zajęć z zakresu projektu będą materiałem, który pozwoli nauczycielom na ocenę doboru tematu i stopnia realizacji celów projektu. Bardzo ważne będą też opinie dzieci i rodziców, stopień zaangażowania w zabawy. Będzie to wyznacznikiem do podejmowania tego typu działań w przyszłości.
11. Autorki projektu:
Dorota Chmiel
Renata Krupa
Ewa Konarska - Koźlak