Uroczystości szkolne / Uroczystości szkolne 2014/2015

powrót

Zajęcia czytelnicze w ramach projektu: Bajkowóz - wędrująca szpitalna biblioteka - zobacz galerię zdjęć

Od dnia 10 grudnia 2014 roku, tj. od dnia przekazania przez Fundację Serdecznik Bajkowozu, w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w Bydgoszczy odbywają się cykliczne zajęcia biblioterapeutyczne. Na zajęciach tych czytamy i omawiamy treść książek stanowiących wyposażenie bajkowozu. W pracy z najmłodszymi czytelnikami wykorzystujemy także "magiczne akcesoria Bajkowozu". Dzięki wartościowym lekturom, które znajdują się w bajkowozie zachęcamy wszystkich pacjentów szpitala do przenoszenia się w cudowny świat bohaterów książek i rozwijamy ich wyobraźnię. Bohaterem spotkań czytelniczych został Pan Sowa (pacynka), któremu nadano imię Rysiu. To on rozpoczyna spotkania i sprawia, że nawet na najsmutniejszych twarzach pojawia się uśmiech.

Do dnia 13 lutego 2015 roku odbyły się cztery imprezy czytelnicze z wykorzystaniem Bajkowozu:

1) 10 grudnia 2014 roku - Witamy Bajkowóz. Podczas pierwszego spotkania uczniowie rozwiązywali quizy związane z treścią, tytułami i głównymi bohaterami popularnych utworów literackich, uzupełniali brakujące wyrazy w wierszach, z rozsypanek układali wersy wierszy w odpowiedniej kolejności, odgadywali postaci z bajek po elementach charakterystycznych dla nich strojów. Liczba uczniów obecnych na spotkaniu - 20.

2) 14 stycznia 2015 roku - Czy znasz tę bajkę? Przygotowane zadania miały na celu przypomnieć uczniom treść i problematykę poznanych bajek i baśni. Uczniowie słuchali wybranych baśni czytanych przez nauczycieli, dzielili się swoimi odczuciami i wrażeniami, rozwiązywali liczne quizy i zagadki dotyczące treści bajek i baśni, wykonali prace plastyczne przedstawiające bohaterów tych utworów. Liczba uczniów obecnych na spotkaniu - 15.

2) 16 stycznia 2015 roku - Bajkowozowe szuflady pełne niespodzianek. Podczas tego spotkania uczniowie mieli okazję poznać wszystkie magiczne akcesoria Bajkowozu: wymyślali zaklęcia rozpoczynające i kończące zajęcia, wcielali się w wybrane przez siebie bohaterów literackich lub wybierali atrybuty z nimi związane, rozpoznawali przedmioty za pomocą dotyku, wykonywali losowo wybrane zadania, wybierali przedmioty, które najbardziej ich charakteryzują, wymyślali historię do stworzonego przez siebie dzieła ze sznurka.

3) 23 stycznia 2015 roku - Moja ulubiona książka. Uczniowie opowiadali o swoich ulubionych książkach, uzasadniali w jaki sposób identyfikują się ze swoim ulubionym bohaterem literackim, wybierali z bajkowozowego księgozbioru takie książki, które w jakiś sposób są powiązane z ich charakterem, osobowością. Na zajęciach wykorzystano również wiele gier i zabaw ruchowych, m.in.: "Siała baba mak", "Dyrygent", "Iskierka", "Dotknij mnie opuszkiem".

Wszystkie zajęcia prowadzone w ramach biblioterapii realizują cele terapeutyczne: aktywizują uczniów do udziału w zajęciach, w celu odwrócenia uwagi od rzeczywistości szpitalnej, rozładowują napięcia emocjonalne, przyjazna atmosfera zajęć sprzyja poprawie samopoczucia pacjentów.