Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2016/2017

powrót

Projekt edukacyjny pt. "Sprawne ręce" przeznaczony do realizacji w formie terapii zajęciowej dla dzieci i rodziców Kliniki Onkologii, Hematologii Dziecięcej SU nr 1 im. Dr. A. Jurasza w Bydgoszczy

WPROWADZENIE

Niniejszy projekt jest kontynuacją realizowanych od kilku lat spotkań z cyklu „Sprawne ręce”. Praca w Klinice Onkologii i Hematologii pokazała, jak często szkolnym oraz artystycznym przedsięwzięciom naszych podopiecznych towarzyszą bliskie osoby. Rodzina mimowolnie włącza się do licznych działań w świetlicy lub w sali, przy łóżku dziecka. Prowadzone obserwacje pozwoliły stwierdzić, że udział we wspólnych zabawach oraz działalność artystyczna cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród dzieci oraz ich opiekunów. Codzienne kontakty i podejmowane działania wskazują, że opieki, zainteresowania oraz organizacji czasu, który tak bardzo się dłuży podczas pobytu w szpitalu, potrzebują zarówno uczniowie, jak i ich bliscy.

Tegoroczne zajęcia w kręgu sztuki poszerzono o element czytelniczy. Ulubione przez dzieci bajeczki oraz krótkie opowiadania z cyklu „Poczytaj mi mamo”, prezentowane w towarzystwie osób bliskich oraz rówieśników pomogą ciekawie wykorzystać przedłużający się „czas wolny”, będą także inspirowałby działalność plastyczną uczestników oraz staną  się wspaniałą okazją do twórczej ekspresji, poznania swoich możliwości i talentów zarówno dorosłych, jak i dzieci. Tradycyjnie na spotkaniach będzie rozbrzmiewał wspólny śpiew dziecięcych piosenek, który pomoże stworzyć bardziej rodzinną i serdeczną atmosferę.

 

SKŁAD PROJEKTU:

  1. Nazwa projektu
  2. Cele projektu
  3. Działy tematyczne
  4. Czas i zasięg trwania projektu
  5. Środki i materiały do realizacji projektu
  6. Przebieg realizacji projektu
  7. Kryteria oceniania
  8. Forma prezentacji
  9. Przewidywane efekty projektu
  10. Ewaluacja projektu
  11. Organizatorzy projektu

 

REALIZACJA PROJEKTU:

  1. Nazwa projektu: „Sprawne ręce”
  2. Cele projektu

 

Cel główny:

  • poznanie nowych form rozładowania frustracji i negatywnych emocji związanych 
    z chorobą oraz pobytem w szpitalu;
  • wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu w oderwaniu od komputera;
  • integracja środowiska szpitalnego.
  • wzmacnianie więzi między dziećmi i ich rodzicami, dziadkami, rodzeństwem podczas wspólnych działań artystycznych.

 

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie zainteresowań artystycznych w miłej i rodzinnej atmosferze;
  • kształtowanie wyobraźni artystycznej i literackiej;
  • rozwijanie poczucia wartości poprzez poznanie własnych możliwości i talentów;
  • wyładowanie ekspresji twórczej poprzez stosownie różnorodnych technik plastycznych, interpretacji tekstów literackich oraz zabawę przy muzyce.

 

  1. Działy tematyczne:

Zajęcia oparte będą na kalendarzu pór roku i świąt. Planowane jest stosowanie różnorodnych technik plastycznych opartych o tematykę wybranych tekstów literatury dziecięcej i piosenek.

 

Realizowane będą następujące spotkania:

Tytuł

Miesiąc

Barwy Jesieni – „Domek zapomnienia”

Październik

Kiedy pada deszcz? -  „Zaczarowana fontanna”

Listopad

Aniołkowo – butelkowo.

Grudzień

Portret Babci i Dziadka - „Dróżka w lesie”

Styczeń

Zakochani są wśród nas – „Ballada o królewnie, która na wszystko nosem kręciła”

Luty

Wszystko kwietnie wkoło - „Pierwszy spacer”

Marzec

W wielkanocnym nastroju.

Kwiecień

Majowe inspiracje – „Wiosenna wędrówka”

Maj

Czekamy na lato - „W aeroplanie”

Czerwiec

 

  1. Czas i zasięg trwania projektu
  • czas trwania projektu – II połowa października 2016 r. do czerwca 2017 r.
  • rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący cykliczne spotkania (raz w miesiącu) z dziećmi przebywającymi na leczeniu
    i objętymi zajęciami edukacyjnymi realizowanymi przez nauczycieli Zespołu Szkół Nr 33 w Bydgoszczy wraz z rodzinami (rodzicami, dziadkami, rodzeństwem), które towarzyszą uczniom podczas pobytu w szpitalu.

 

  1. Środki i materiały

Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:

  • materiały plastyczne do realizacji prac w różnych technikach plastycznych – również te nietypowe, np. odpady, tektury, materiały naturalne itp.;
  • dziurkacze dekoracyjne i wykrojnik typu bigshot;
  • komputer (laptop) z oprogramowaniem, kamera cyfrowa, cyfrowy aparat fotograficzny – przeznaczone do ilustrowania i dokumentowania prac plastycznych oraz rejestrowania przebiegu zajęć artystycznych;
  • wybrane opowiadania z cyklu „Poczytaj mi mamo”:
  • Krzemieniecka L. Domek zapomnienia. Nasza Księgarnia, Warszawa 1984;
  • Bechlerowa H. Zaczarowana fontanna. Nasza Księgarnia, Warszawa 1980;
  • Badalska W. Ballada o królewnie, która na wszystko kręciła nosem. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988;
  • Łastowiecka M. Pierwszy spacer. Nasza Księgarnia, Warszawa1982;
  • Bechlerowa H. Wiosenna wędrówka. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988;
  • Tuwim J. W aeroplanie. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985;
  • Praca zbior. pod red. Heleny. Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu. Kruk, WSiP, Warszawa 1980.
  • podręczniki do przedmiotu plastyka, wydawnictwa specjalistyczne, czasopisma i inne publikacje pomagające w realizacji prac wybranym sposobem papieroplastycznym:
  • Smith A. Wielka księga papieroplastyki. Delta, Warszawa 1996;
  • Barff U. ZŁOTA KSIĘGA POMYSŁÓW. Każde dziecko to potrafi. Delta, Warszawa 1996;
  • Dankowska I., Ruzikowska J. Ozdoby i upominki na różne okazje. WSiP, Warszawa 1997;
  • Fischer M. Karty świąteczne na Boże Narodzenie. Jedność, Kielce 2004;
  • Łagoda J., Łagoda-Marciniak M., Gotowiec A. Praktyczny poradnik ŚWIĘTA
    W POLSKIM DOMU. Publicat S.A., Poznań;
  • Lynn S. James D. Umiem to zrobić. Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań 1994;
  • Donnelly-Bethmann L. Stemple darami natury. Klub dla Ciebie, Warszawa 2005;
  • czasopisma: Inspiracje, Hobby, Sztuka, Country, Sielskie życie;
  • materiały i opracowania własne organizatorek, przygotowane na kursach doskonalenia zawodowego i specjalistycznych warsztatach; 
  • nuty i teksty piosenek, instrumenty muzyczne;
  • zasoby Internetu.

 

  1. Przebieg i realizacja projektu

Projekt będzie zawierał następujące elementy:

  1. działania praktyczne związane z wykorzystaniem na zajęciach następujących technik plastycznych: wycinanka, wydzieranka, wyklejanka; kolaż; orgiami i jego odmiany; witraż; malowanie i rysowanie różnego rodzaju kredkami i farbami; rzemiosło artystyczne; zabawy z fotografią papierową; decoupage; quilling; iris folding; i inne
  2. czytanie krótkich opowiadań i wierszy (tekstów piosenek);
  3. wykonanie i prezentacja prac plastycznych związanych z porami roku, świętami
    i tradycjami ludowymi;
  4. śpiew piosenek;
  5. dokumentacja fotograficzna i opisowa (sprawozdanie) zajęć.

 

  1. Kryteria oceniania

Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu „Sprawne ręce” nie są zajęciami obowiązkowymi, dzieci i ich rodzice, opiekunowie nie będą zatem otrzymywać ocen. Natomiast zakłada się różne formy nagradzania uczestników, np. nagrody słowne i rzeczowe za aktywny i twórczy udział w zajęciach. Ocenie mogą podlegać jedynie organizatorzy projektu: ich zaangażowanie, przygotowanie oraz ciekawy i różnorodny dobór technik plastycznych; odpowiednio dostosowany do wieku i możliwości zdrowotnych uczniów stopień trudności wykonywanych prac, podporządkowanie czynności uczniów zaleceniom lekarza oraz relaksacyjny przebieg zajęć w miłej i rodzinnej atmosferze. 

 

  1. Forma prezentacji

Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie krótkich sprawozdań, które zostaną wykorzystane do przygotowania i przedstawienia albumu pamiątkowego ze zdjęciami oraz wpisami uczestników.

 

  1. Przewidywane efekty projektu

Uczestnik projektu:

  • nazywa własne zainteresowania i wymienia czynności artystyczne, które potrafi;
  • korzysta ze zdolności manualnych podczas wykonywania prac plastycznych;
  • aktywnie spędza czas wolny poprzez twórcze działanie;
  • integruje się ze środowiskiem szpitalnym;
  • prezentuje swoją twórczości bezpośrednio podczas zajęć;
  • korzysta z nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych z chorobą i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć;
  • czerpie radość z własnej twórczości artystycznej;
  • angażuje się w różne formy działalności, które pomagają w budowaniu poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji;
  • angażuje się w działalność artystyczną podczas zajęć w celu szybszego powrotu do sprawności i zdrowia.

 

  1. Ewaluacja projektu

Wytwory artystyczne, dokumentacja fotograficzna, krótkie sprawozdania oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu 
w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony.

 

  1. Organizatorzy projektu

Honorata Glaza-Gulgowska i Ewa Konarska-Koźlak.

 

Bydgoszcz 2016