WSTĘP
Sól, zwana inaczej „białym złotem”, pełni znaczącą rolę w naszym życiu. Słona woda to nasze naturalne środowisko. Na kuli ziemskiej wody stanowią 71% jej powierzchni. Już w starożytności powstawały legendy na temat soli. Jedna z nich głosi, że mityczna bogini piękności Afrodyta, powstała właśnie z piany morskiej u wybrzeży Cypru. Również i dzisiaj doceniamy zalety soli, tej wydobywanej w kopalniach, jak i tej pozyskiwanej z morza. Jedną z bardziej znanych postaci tego surowca jest sól z najniżej na świecie położonego i najbardziej słonego Morza Martwego. Od dawna ludzie wyjeżdżali nad morze aby wdychać jod, poprawić swoje samopoczucie i urodę, wzmocnić odporność na infekcje. W kopalniach soli tworzy się dziś sanatoria dla cierpiących na schorzenia dróg oddechowych.
Nazwa sól kojarzy nam się najczęściej z solą kuchenną (kamienną), czyli chlorkiem sodu, jednak świat soli to tysiące związków chemicznych. Solami są między innymi nawozy sztuczne, kreda, gips i substancje budulcowe tkanki kostnej. Opracowany przez nas projekt edukacyjny „Historia soli” ma przyczynić się do zwiększenia wiedzy uczniów na temat naszego sztandarowego surowca mineralnego wydobywanego i przetwarzanego w województwie kujawsko-pomorskim.
1. CELE PROJEKTU
Cel terapeutyczny:
• Eliminowanie napięć poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia z udziału w zajęciach edukacyjnych.
Cele ogólne:
• Zapoznanie z historią soli,
• Zapoznanie z właściwościami i zastosowaniem soli,
• Poznanie form występowania soli w przyrodzie,
• Zapoznanie z górnictwem soli w naszym województwie,
• Przeprowadzenie prostych doświadczeń chemicznych,
• Omówienie walorów leczniczych soli,
• Umiejętne korzystanie z Internetu i innych źródeł wiedzy, w tym czasopism i literatury.
Cele szczegółowe/Przewidywane osiągnięcia ucznia
Uczeń:
• Wymieni podstawowe formy występowania soli w przyrodzie,
• Scharakteryzuje właściwości i zastosowanie soli,
• Wskaże, dlaczego sól była uważana za królewski skarb,
• Wymieni skutki niewłaściwego spożycia soli przez człowieka,
• Wskaże pozytywnie działanie soli wpływające na zdrowie człowieka,
• Rozwiąże różnorodne zadania typu: krzyżówki, rebusy itp.
• Wykona prace tematyczne wykorzystując różnorodne materiały i techniki plastyczne.
2. SPOSOBY REALIZACJI
Projekt „Historia soli” realizowany będzie w ramach godzin geografii i wiedzy
o społeczeństwie oraz godzin wynikających z Art. 42 ust.2 pkt. 2 Karty Nauczyciela,
dla uczniów Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy.
3. PLAN REALIZACJI PROJEKTU
Blok humanistyczny
• Dlaczego sól była królewskim dobrem?
• Omówienie tradycji i przysłów związanych z solą.
• Omówienie znaczenia soli jako towaru wymiennego.
• Motywy soli w literaturze i sztuce.
• Sól w historii świata.
Blok przyrodniczy
• Zapoznanie z miejscami występowania złóż soli w Polsce.
• Metody wydobycia soli.
• Wykonywanie doświadczeń chemicznych,
• Omówienie walorów leczniczych soli.
• Znaczenie gospodarcze soli.
4. TREŚCI REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU
Tematyka:
1. Sól jako skała osadowa.
2. Budowa i właściwości soli.
3. Rozmieszczenie złóż soli na luli ziemskiej.
4. Wiek geologiczny soli.
5. Sposoby pozyskiwania soli.
6. Znaczenie soli w historii świata.
7. Znaczenie gospodarcze soli.
8. Znaczenie lecznicze soli.
5. CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół Nr 33 przebywających w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w Bydgoszczy. Realizacja założeń planowana jest na kwiecień 2016 roku.
6. PODSUMOWANIE PROJEKTU
Osoby odpowiedzialne za realizację projektu:
Joanna Grochowska, Bożena Gęborys