WSTĘP
Projekt „Jestem przyjacielem środowiska w którym żyję” przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Jego celem jest propagowanie wśród dzieci i młodzieży tematyki dotyczącej (szeroko rozumianej) ekologii i ochrony środowiska naturalnego Ziemi oraz związku człowieka ze środowiskiem, w którym żyje. Problematyka ta jest cały czas aktualna w życiu każdej społeczności lokalnej i globalnej, ponieważ wiedza ludzi nie zawsze idzie w parze z ich działaniami. „Wychowanie proekologiczne” stanowi więc ważny punkt w podejmowanych przez szkołę i rodzinę zadaniach wychowawczych i edukacyjnych.
Realizacja projektu odbywać się będzie w formie zajęć dydaktycznych na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej oraz na pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym.
I. CELE PROJEKTU:
Ogólne:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz rozbudzanie emocjonalnej więzi z przyrodą
- uświadomienie uczniom szczególnego miejsca człowieka w przyrodzie
- wdrażanie do podejmowania działań koniecznych dla ochrony środowiska naturalnego Ziemi
- kształtowanie postaw odpowiedzialności za obecny i przyszły jego stan
- przygotowanie do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń dla przyrody i nadmiernej eksploatacji środowiska.
- uświadomienie związku stanu środowiska naturalnego ze zdrowiem człowieka
Szczegółowe:
- ukazanie zmian zachodzących w otoczeniu w wyniku ingerencji człowieka
- uświadomienie przyczyn zanieczyszczeń środowiska oraz zagrożeń dla zdrowia wynikających z degradacji środowiska naturalnego
- wyrabianie świadomości i zachowań proekologicznych, podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska
- propagowanie zdrowego stylu życia
- rozwijanie potrzeby przebywania w środowisku naturalnym, będącym miejscem doznań estetycznych i odpoczynku człowieka
- wdrażanie do właściwego obcowania z przyrodą
- prowadzenie samodzielnej obserwacji i wyciąganie wniosków
- rozwijanie kreatywności uczniów
II. METODY REALIZACJI:
Słowne:
- wykład (nazwanie czynności oraz jej objaśnianie)
- dyskusja
oglądowe – pokaz, obserwacja, prezentacje multimedialne
aktywizujące:
- wykonywanie ćwiczeń (segregowanie odpadów, umiejętność oszczędzania wody i energii
elektrycznej)
-scenki dramowe,
-tworzenie plansz poglądowych, układanie rymowanek, haseł
- wykonywanie plakatów
III. FORMY REALIZACJI:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
IV. PRZEWIDYWANE OSIAGNIECIA UCZNIÓW.
Projekt ma przede wszystkim na celu kształtowanie praktycznych umiejętności ucznia
i rozwijanie jego odpowiedzialnych działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
- uczeń widzi miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym Ziemi
- dostrzega szczególny wpływ człowieka na środowisko oraz przewiduje skutki jego pozytywnych i negatywnych działań
- traktuje ochronę środowiska naturalnego jako swój obowiązek
- postępuje w sposób przyjazny dla środowiska
- umie wyjaśnić pojęcie „ekologia”, rozumie znaczenie działań ekologicznych
- reaguje na zachowania zagrażające zdrowiu i życiu własnemu i innych wynikające z wpływu otaczającego środowiska
- dokonuje wnikliwej obserwacji otoczenia, wyjaśnia zjawiska, zwłaszcza niekorzystne dla środowiska, dostrzega problemy ekologiczne w swoim otoczeniu
- rozumie konieczność podejmowania działań mających na celu zmniejszenie ilości produkowanych śmieci
- zna zasady ochrony powietrza, gleby i wody
- zna parki krajobrazowe, rezerwaty i pomniki przyrody znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca zamieszkania,
- dostrzega zagrożenia dla roślin i zwierząt wynikające z działalności człowieka
- wyciąga i interpretuje wnioski oraz ocenia efekty pracy własnej i innych
- korzysta z różnych źródeł informacji
V. TREŚCI REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU
Termin realizacji: I część - Wrzesień 2014r.
Tematyka:
1.Ekologia jako nauka.
2. Środowisko i jego elementy.
3. Słownictwo związane z ochroną środowiska naturalnego.
4. Segregowanie i wykorzystanie wtórne odpadów.
5. Oszczędność i ochrona czystości wody.
6. Ochrona powietrza i gleby.
7. Zdrowy styl życia, produkty ekologiczne.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wie, co to jest środowisko naturalne i wymieni jego składniki
- potrafi wyjaśnić wpływ środowiska na zdrowie człowieka i człowieka na środowisko
- uzasadni potrzebę ochrony środowiska
- rozumie pojęcie „ekologia” i „działania ekologiczne”
- wzbogaci swoje słownictwo o wyrazy związane z ochroną przyrody np. recykling, biodegradacja itp.
- potrafi właściwie segregować śmieci
- zaproponuje sposób wykorzystania odpadów wtórnych
- zna zasady oszczędzania wody, energii w domu oraz stosuje je w życiu
- wykorzystuje w codziennym życiu produkty ekologiczne
- zna „Kalendarz Ekologiczny”
Sposób realizacji:
- pogadanki
- pokazy ilustracji
- czytanie tematycznej literatury
- ćwiczenia praktyczne
- rozwiązywanie rozrywek umysłowych
- wykonanie pracy plastycznej
- tworzenie haseł i fraszek
- praca przy komputerze
- quiz tematyczny
- konkurs plastyczny
Termin realizacji: II część – Kwiecień 2015r.
Tematyka:
1.Formy ochrony przyrody.
2. Parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty i pomniki przyrody.
3. Rośliny i zwierzęta chronione.
4. Zasady bezpiecznego obcowania z przyrodą.
5. Organizacje walczące o ochronę przyrody w Polsce i na świecie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wie, co to są parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, pomniki przyrody
- wskaże je na mapie Polski oraz określi ich charakterystyczne cechy
- zna zasady właściwego zachowania w parku i rezerwacie przyrody
- rozpozna faunę i florę występującą w regionie
- zna najczęściej spotykane rośliny i zwierzęta chronione
- przestrzega zasad bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami
- umie właściwie zachować się w lesie, nad jeziorem, w górach itp.
- dostrzega ekologiczne walory swojej okolicy
- zna organizacje walczące o środowisko naturalne
Sposób realizacji:
- pogadanki
- pokazy plansz i ilustracji
- czytanie tematycznej literatury
- rozwiązywanie rozrywek umysłowych
- wykonanie pracy plastycznej
- praca przy komputerze
- impreza z udziałem zaproszonego gościa
- quiz tematyczny
- konkurs plastyczny
VI. EWALUACJA
- obserwacja prowadzona na bieżąco ( zaangażowanie uczniów na zajęciach: samodzielności i umiejętności współpracy)
- prezentacja wytworów uczniów na okolicznościowych wystawach w szpitalu
- praktyczne sprawdzenie umiejętności
- impreza z udziałem zaproszonego gościa (leśnik)
- wystawa pokonkursowa w Urzędzie Miasta
Opracowały:
B. Deptuła, B. Kocoń, M. Sakowska, D. Sarnowska